Hallo allemaal, naar aanleiding van een ander topic merkte ik dat ik hier lang niet de enige ben met een ICD. ik heb dat ding nog maar net 6 weken en ben inmiddels 18 weken zwanger. ik heb dat ding vanwege hartfalen met ritmestoornissen. Ik ben er nog niet echt aan gewend dat die in mijn lijf zit maargoed, wat moet dat moet. Nou is mijn vraag aan de dames met ICD hoe jullie ervaring was het zwanger zijn met ICD. en heb je dat ding gekregen toen je al zwanger was/bent of voordat je zwanger werd? wat was de aanleiding dat je eraan moest gaan geloven? Ik ben benieuwd! Groetjess
Heftige tijd heb je gehad! Nog maar kort geleden dat je de icd hebt gekregen! Wat is je hartfunctie? Gelukkig heb je nog nooit een hartstilstand gehad en is de icd dus uit voorzorg. Fijne back-up en ik hoop dat het heel kang duurt voordat je hem echt nodig hebt! Je leven staat dus even behoorlijk op zijn kop. Zelf begonnen met een pacemaker al heel lang geleden, ver voor de eerste zwangerschap. Bij de laatste vervangen (ook alweer een paar jaar geleden) een upgrade naar een icd vanwege potentieel levensbedreigende ritmestoornissen, dat had de pacemaker geregistreerd. Zelf niet zo gevoeld, was tijdens slaap. Icd is nog nooit afgegaan. Tijdens zwangerschappen wel wat meer ritmestoornissen (onschuldige), tevens gebruik ik medicatie. Dat is ook altijd even lastig tijdens zwangerschap. Niets alles is even 'veilig' etc. Mijn hartfunctie is gewoon normaal, dus verder geen beperkingen. Hartfalen is natuurlijk weer wat anders. Wat verneem je er zelf van? Weten ze de precieze oorzaak? Bijzonder he hier zo ineens te vernemen dat je niet de enige jonge vrouw bent met zo'n 'back-up'. Logisch dat je hem nu nog duidelijk voelt, over het algemeen went dat wel hoor! Ik merk van het apparaat zelf nu eigenlijk niks meer. Meestal heb ik niet eens door dat ik hem heb. Ja het litteken herinnert mij eraan en natuurlijk voel je hem wel zitten. Hij is bij mij mooi laag geplaatst, beetje in mijn borst weggestopt, ziet een ander niks van. Hoop dat jij een goede zwangerschap zult hebben!!!
Hoi Oei nog heel vers allemaal. Wat voor icd heb je? Ik heb mijn icd gekregen na mijn eerste zwangerschap. Daarvoor Had ik ook al ritmestoornissen (erfelijk maar wist het pas vanaf volwassen leeftijd. Wat heel veel verklaarde). Na twee hartstilstanden heb ik een icd gekregen. Eerst een s-icd maar daarbij kreeg ik helaas een pocketinfectie. Daarna een "gewone" icd gekregen. Tijdens mijn zwangerschap heb ik er geen last van gehad. Ik heb mn icd inmiddels 5 jaar en ben er erg blij mee. Het geeft me een heel veilig gevoel. Tijdens de bevalling, waarbij ik verplicht aan de hartbewaking moest, heb ik er ook geen last van gehad. Inleiding werd uiteindelijk een keizersnede en na de bevalling moest ik 48 uur aan de telemetrie, mijn dochter moest 3 dagen aan de telemetrie.
Voor vragen mag je trouwens altijd een pb doen hè. Mijn ritmestoornissen gaan gemakkelijk over in kamerfibrileren. Bij mijn ritmestoornis Is het eerste jaar na de zwangerschap gevaarlijker dan de zwangerschap zelf. Icd geeft regelmatig pulsjes die ik zelf niet merk, maar een echte schok heb ik nog niet gehad.
@maliro, heb jij het w.p.w. syndroom? Of LQ.TS? Gelukkig dag jij verder nooit meer een echte ontlading hebt gehad! Merk dat het beleid qua bevalling erg verschilt per ziekenhuis. In het ene ziekenhuis waar ik mijn cardioloog heb is het heel streng. Inderdaad bevallen aan de hartbewaking en minimaal tot 48 uur na de bevalling blijven. In het ziekenhuis waar ik ben bevallen gaan ze er wat gemakkelijker mee om. Wel hartbewaking, maar mocht ook losgekoppeld worden om even lekker onder een douche te staan. Hoefde slechts een nacht te blijven. Perse 48 uur vonden ze zinloos, omdat ik ook na 50 uur of 72 uur etc ritmeprobleem kan krijgen. Baby moest ivm medicatiegebruik eerst wel naar de neonatologie voor ritmebewaking, dat wel voor 24 uur, dus bleef ik ook tot het moment dat mijn kindje naar huis mocht.
Hoi Ik heb lq.ts. Mijn oudste Was prematuur en dysmatuur dus hij lag zowiezo op de neonatologie. Tijdens de keizersnede heb ik toen een ernstige ritmestoornis gehad. Als ik niet al op de ok lag Was het mis gegaan. Gelukkig Was ik onder narcose dus heb er niks van gemerkt. Maar daarom zijn ze wel streng. Jongste Was alleen dysmatuur maar had ook een behoorlijke verlengde qt-tijd die niet weg ging dus ze moest langer aan de bewaking blijven. Zij heeft helaas l.qts van mij geërfd (ik zet die puntjes ertussen zodat mn verhaal niet gelijk in de eerste Google hit staat). En gezien mn verleden moest ook streng aan de bewaking. Mocht overigens wel douchen als er een verpleegkundige in de kamer was. Maar ik ben inmiddels een half jaar ritmestoornisvrij, voor het eerst dus hopelijk blijft dat zo. Zelfs weer goed gekeurd voor mn rijbewijs Bij mij Is de icd trouwens wel duidelijk te zien. Hij zit onder mn borstspier maar dr zit wel een dikke bobbel. En mn litteken Is lelijk, heel groot en uitgerekt. Heb daar zelf geen problemen mee trouwens, ik weet waarom ik het heb.
beetje late reactie maargoed Mijn hartfalen zijn er waarschijnlijk altijd al geweest. door de zwangerschap maak je natuurlijk extra bloed en vocht aan en dat moet je hart rond pompen. mijn hart pompte al op zn best en kon al dat extra niet aan. vandaar dat ik erg benauwd werd, en zo is het bekend geworden. ze zijn nog wel aan het onderzoeken of het erfelijk is. Lieke wat bedoel je met je vraag: wat is je hartfunctie? ik ben nog niet helemal wegwijs in dit soort dingen dus mijn eerste idee is...hetzelfde als bij iedereen? kloppen en in leven blijven Ik heb een DDD-ICD. met 2 draden 1 in mn boezem en 1 in mn kamer. wat is lq.ts ?
Lq.ts is een ritmestoornis. De verschijnselen zijn onder andere duizelingen of wegrakingen, vaak uitgelokt door stress, emoties, harde geluiden, schrik of lichamelijke inspanning. In sommige families treden de verschijnselen juist tijdens de slaap of in rust op. Deze verschijnselen treden op omdat het hartritme op dat moment sterk afwijkend is. In het uiterste geval kan iemand hierdoor plotseling overlijden. Hoe wordt LQTS vastgesteld? LQTS kan meestal goed worden vastgesteld op het elektrocardiogram (ECG, hartfilmpje). Een bepaald stukje van het ECG, de QT-tijd, is verlengd. Niet alle mensen met de aanleg voor het lange QT-syndroom zullen echter herkenbare afwijkingen op het ECG hebben. De afwijkingen op het ECG zijn vaak duidelijker bij een ECG gemaakt tijdens liggen en weer opstaan of een ECG tijdens een inspanningsonderzoek (fiets- of loopproef).
En de gelukkige winnaar van de st jude medical is........(tromgeroffel)...... Ikke! Zucht. Als het goed is heb ik nog even te gaan. Een heel fijne gedachte is het niet natuurlijk. Crosscountry, je hartfunctie drukken ze uit in een percentage. Normaal is 60%. Onder de 50% verminderd en onder de 30% kom je in aanmerking voor een ICD. Hartfalen betekent dat je een verminderde hartfunctie hebt. Ik gok dus dat jij onder de 30 zit en daarom een icd hebt gekregen.....
sjonge dat is balen zeg!! hoop dat die van jou nog wel een tijdje mee gaat! ik heb een Electronic huppelepup ding...moet ik ff op mn pasje kijken wat de volledige naam is
Je type icd staat inderdaad op je pasje. Bekende merken zijn st jude medical, medtronic, Boston scientific en biotronic zo uit mijn hoofd. 25% is laag. Soms kan me optimaal medicamenteuze behandeling deze hartfunctie nog wel wat verbeteren, plus dat je zwangerschap nu ook een rol speelt. Voor je zwangerschap nooit iets van gemerkt met sport oid? Hoop inderdaad dat mijn icd gewoon nog even mee gaat...... Zou anders alweer de vierde ingreep worden. Laatste keer was al zo moeizaam vanwege littekenweefsel in inkapseling.
ik heb idd medtronic. ik heb een lange tijd terug intensief gedanst ook wedstrijden. afgelopen 2 jaar mega veel gewerkt..zn 60uur in de week in een slagerij. voor mijn zwangerschap heb ik nooit wat gemerkt.
Hebben ze een oorzaak gevonden voor het hartfalen? Wellicht dat de hartfunctie wel weer wat verbeterd na je zwangerschap..... Vanuit jou verhaal lijkt het erop dat er sinds de zwangerschap pas echt problemen zijn ontstaan.
Oh dan hoop ik dat eea nog weer wat verbeterd na je zwangerschap! Zou wel fijn zijn met een kleine....... Hoe gaat het nu dan?
Toch spannend dat de zwangerschap zo'n invloed heeft. Hopelijk gaat het daarna beter. Oh balen lieke. Je hebt dus ook echt de foute van st jude? Mijn zusje heeft ook van dat merk maar gelukkig niet van die serie met die fout. Ik heb me trouwens vergist, heb een biotronik. Ik had eerst een s-icd maar ook in no time een pocketinfectie. Bij mijn huidige icd is inmiddels een lead verwijderd omdat die los was geschoten. De icd is ook een keer verplaatst omdat de pocket te groot was. Het ding ging schuiven en kantelen. Dus inmiddels al 4 ingrepen gehad sinds 2011. Maarn huidige icd is pas voor 35% opgebruikt dus die kan nog even.
na de bevalling krijg ik andere medicijnen die mijn hart kunnen herstellen. mij lijkt me dat als ons kleintje eruit is mijn hart het ook makkelijker heeft.