Hallo, 2,5 week geleden heb ik jullie ook een vraag gestelt, ik testte toen 34 dagen na mijn curettage weer positief. o.a. de gyn, feliciteerde me, dit was van een nieuwe zwangerschap! Heel onzeker en angstig begon ik idd in een nieuwe zwangerschap te geloven. Dinsdag 6 november mocht ik in het ziekenhuis komen voor een echo, eerst kreeg ik die bij een vk, maar die zag niets, even later dácht ze iets te zien, maar dit was buiten de baarmoeder. Ze heeft overleg gepleegd met een gynaecoloog en ik moest bloed prikken en even later zou ik door hem nog gezien worden. Uit de bloedtest bleek dat mijn hcg 18 was. Hij vertelde dat bij een niet-zwangere vrouw het hcg onder de 5 moet zijn. Met andere woorden, hij weet niet waar dit vandaan komt, omdat er op de echo niets te zien is. Wat de vk dacht te zien buiten de baarmoeder zag hij zelf niet. Hij gaf me 3 mogelijkheden: 1. het hcg is toch nog van de vorige zwangerschap, waarvan de curettage 8 weken daarvoor is gebeurd. 2. het is een zeer prille zwangerschap die nog niet waar te nemen is 3. buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Volgende week moet ik weer bloed laten prikken en krijg ik weer een echo. Nu snap ik alleen helemaal niks van mijn lichaam, want ik ben ook totaal geen bloed verloren sinds 13 september (curettage), ook geen gekleurde afscheiding, helemaal niks. Hoe kan dit nu? En hoe kan het dat het hcg langer in je lichaam blijft zitten, maar de zwangerschapssymptonen direct na de curettage verdwenen zijn? Als ik idd niet zwanger ben, daar ga ik maar vanuit, waarom word ik dan niet ongesteld? gebeurd dit pas als al het hcg uit je lichaam weg is? En waarom kan dit zo lang duren, als je gecuretteerd ben? Misschien een beetje onduidelijk verhaal, maar ben benieuwd of jullie zoiets vaker mee hebben gemaakt of dat jullie wellicht iets weten! Bedankt alvast!
Hoi Mariaatje, ik begrijp je onzekerheid. De meeste vrouwen worden na een curettage inderdaad binnen een week of 4 weer ongesteld. Als je daarvoor ook een hele onregelmatige cyclus had, is dat natuurlijk een ander vehaal. dus dat is een beetje vreemd. Als er inderdaad een bepaald level van hCG is, kan je lichaam denken dat het zwanger is en niet menstrueren, maar als er geen zwangerschap is, weet ik ook niet waarom er nog die hoeveelheid hCG is. Dat moet je echt aan de gyn vragen. Verder kan het dus wel goed zijn dat je intussen toch zwanger bent geraakt en je daarom niet hebt gevloeid tot nu toe. Het is dan nog te klein voor een echo en het hCG zou erbij passen. Het is inderdaad een beetje vaag allemaal en je kunt nu inderdaad niets andes doen dan afwachten helaas. Groetjes Brigitte