Pijnlijke menstruaties sinds pilstop. Wie heeft dit nog? Endometriose?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Druifje89, 18 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druifje89

Druifje89 Lid

14 okt 2018
    26
    29
    13
    Vrouw
    Ik weet niet goed of dit hier hoort, maar dit is één van de onaangename aspecten van een kinderwens..

Net na mijn allereerste menstruatie op mijn 13 jaar kreeg ik al de pil, omdat mijn menstruatie zo hevig was. Sinds een half jaar ben ik gestopt met de pil en proberen we zwanger te worden. Tot mijn grote opluchting vielen mijn eerste menstruaties goed mee. Maar sinds ronde 4 en 5 is het hek van de dam... de menstruaties zijn ongelooflijk pijnlijk. Ik slik massa's ibuprofens (aangeraden door de huisarts) maar die helpen amper. Door de buikkrampen, de lage rugpijn en vooral de darmlast (ik bespaar jullie de details..) kan ik amper gaan werken, waarvan 1-2 dagen echt knock-out!

De gynaecoloog heeft een onderzoek gedaan adhv palpatie (gewoon voelen langs de binnenkant) en stelt geen endometriose vast. Toen ik de pil nog nam is er eens een foto genomen van mijn klein bekken, de foto werd vluchtig eens bekeken en ook daar geen endometriose te zien. Mijn gevoel zegt me echter dat dit niet normaal is...Langs de andere kant, ik heb geen last tijdens het vrijen en tijdens de pil had ik ook last van mijn menstruatie, maar ik kon er wel mee gaan werken.

Wat denken jullie? Iemand van jullie hier ervaring mee? Soms hoor je dat menstruaties na een eerste zwangerschap/bevalling veel minder pijnlijk zijn dan voorheen. Ik hoop dat dit bij mij het geval zal zijn!!

2. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Ik had het ook. heb endometriose in de familie en had veel pijn. Ik kon echt niet zonder naproxen de dag doorkomen.
    Ik heb een kijkoperatie gehad en had geen endometriose! Na bevalling heb ik nooit meer zo’n menstruatiepijn gehad.
    Je kan vragen voor bloedonderzoek naar barmoederhalskanker, deze laat geloof ik soms een afwijkend beeld zien bij endometriose. Aangezien je het al vanaf 13 jaar hebt lijkt het mij meer aanleg dan endometriose. Volgens mij moet dit zich door de tijd heen meer ontwikkelen, maar ik ben geen arts, dus zou het vooral met de gyn bespreken en eventueel toch een kijkoperatie vragen ter geruststelling.
    Ik hoop dat je snel zwanger bent! Succes!

3. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Ik heb endometriose wat is vastgesteld nadat ik een tijd gestopt was met de pil. Ik had ook al vanaf jong zeer pijnlijke menstruaties en dat was ook bij mij een reden om de pil te slikken. Na het stoppen met de pil vielen de menstruaties me mee, wel pijnlijk, maar met Aleve goed te doen. Ik had ook verder geen andere klachten, behalve 1 keer in de zoveel tijd extreme buikpijn. Totdat ik vanwege weer een dergelijke aanval in het zkh belandde. Ze dachten aan blinde darm, maar tijdens de operatie bleek het een gesprongen endometriosecyste te zijn. Dat bleek dus vaker gebeurd te zijn en door het bloed wat dan vrij komt kreeg ik de pijnen.

Endometriose kan alleen vastgesteld of uitgesloten worden middels een kijkoperatie. Wat jouw arts heeft gedaan is niet betrouwbaar. Je kan natuurlijk afwachten of je zwanger raakt, dan ben je 9 mnd pijnvrij. Het kan daarna inderdaad verminderd zijn, maar het hoeft niet.
    Persoonlijk zou ik het laten uitzoeken, want de pijn die je omschrijft is niet normaal..

4. Druifje89

Druifje89 Lid

14 okt 2018
    26
    29
    13
    Vrouw
    #4 Druifje89, 18 okt 2018
    Laatst bewerkt: 18 okt 2018

Ooooh dat geeft goeie moed! Ik heb er nu twee gynaecologen voor gezien, maar zij zien geen nood aan een laparoscopie.. Hier in België merk ik nog veel gynaecologen met een ouderwetse kijk op menstruatieproblemen (i.e. "dat hoort nu eenmaal bij het vrouw-zijn!").
    Ik twijfel of ik toch eens niet op tafel zou kloppen, maar zo'n laprascopie tijdens een kinderwens komt natuurlijk heel ongelegen! Ik wacht het dus nog even af. Mjin vader is ook arts, hij zou ongetwijfeld wel diepgaander onderzoek laten voeren, maar hij weet natuurlijk niet af van onze zwangerschapswens en de pilstop.. Mocht het aanhouden speel ik misschien beter open kaart met hem.

Raar dat de pijnlijke menstruaties na een bevalling kunnen verdwijnen.. Ik snap er de onderliggende reden niet van, maar daar hoop ik echt op! :) Zoniet, zal ik jammer genoeg terug met de pil moeten starten na een eerste kindje. We willen graag 2 kinderen, maar dan ook tussendoor zal ik terug de pil moeten nemen om het draagbaar te houden. Ik ga me ook eens informeren naar Naproxen. Bedankt voor de tip! Ik ben blij dat jij er alvast vanaf bent!

5. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    @Druifje89 de reden dat de pijn minder wordt is mede omdat je dan 9 maanden niet menstrueert en de bestaande Endometriose-haarden dus zullen verschrompelen. Helaas is dat hier niet het geval en zijn ze weer net zo hevig en pijnlijk als voorheen. Ik probeer het met Morfine te onderdrukken tijdens mijn menstruaties. Over een paar jaar kom ik gelukkig in aanmerking voor baarmoederverwijdering, alleen is dan nog de vraag of ik dan compleet pijnvrij zal zijn.

Dus echt op je strepen gaan staan. 1-2 dagen van de wereld zijn door je menstruatie is niet normaal!

6. Druifje89

Druifje89 Lid

14 okt 2018
    26
    29
    13
    Vrouw
    Ik lees dat bij jullie Aleve/Naproxen goed werkt. Is het dan bij jullie ook zo dat ibuprofen amper helpt? Beide zijn NSAID's en dus prostaglandineremmers, maar zo te zien doet Naproxen het beter dan Ibuprofen.

Ik zit enkel een beetje in met mijn luteale fase. Bij menstruatiepijn is het belangrijk om pijnstillers op tijd te beginnen slikken (de huisarts zei net voordat de menstruatie doorbreekt). Maar soms twijfel ik of ik een negatieve test op 12 dpo wel kan vertrouwen. Ik zou het zo erg vinden mocht ik pijnstillers slikken en daarna alsnog zwanger blijken te zijn.

7. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.839
    113
    Ik zou geen Aleve/Naproxen gebruiken als je zwanger wilt worden. Het werkt ook op het baarmoederslijmvlies (wordt dunner) dus minder gunstig voor een eventuele innesteling.

Deel Deze Pagina