Dringend jullie advies gevraagd. Vriend en ik willen een huis kopen. Ik heb een Contract voor onbepaalde tijd (fulltime). Vriend heeft een min max contract voor bepaalde tijd met intentieverklaring. Nu zijn we met deze spullen bij een onafhankelijk hypotheekadviseur en de Rabo geweest. Van beiden kregen we te horen dat het huidige salaris van mijn vriend (in de praktijk werkt hij gem 40 u per week) niet meegenomen kan worden vanwege de min max constructie. Hierop zijn we naar ABN AMRO geweest. Tijdens het orientatiegesprek werd helemaal niet naar de contractsoort (min max) van mijn vriend gevraagd. Ze zeiden gewoon: bepaalde tijd met intentieverklaring, dus volledig inkomen van laatste salaris wordt meegerekend. Nu gaan wij morgen een woning bezichtigen, en daarna willen we een bod uitbrengen. De kosten van deze woning zijn alleen te dragen als het volledige inkomen van mijn vriend wordt meegerekend. Nu zitten wij behoorlijk in de stress, de hypotheekadviseur van ABN gaf op een gegeven moment ook aan dat haar advies nog door 2 personen 'getoetst' zou worden. Aan de ene kant willen we open kaart spelen, aan de andere kant zijn we bang om onze eigen ruiten in te gooien. Wat zouden jullie doen?
ik denk dat het wel gewoon meegenomen kan worden hoor. Houd er alleen wel rekening mee dat het niet verstandig is het echte maximale te lenen... ( dit vanwege evt baanverlies oid)
Oh oeps zie dat ik deze topic bij de verkeerde rubriek geplaatst heb!😬 Kan deze verplaatst worden naar de lounge?
Ik zou nooit maximaal hypotheek gaan lenen maar er altijd onder gaan zitten. Kunnen jullie de bruto maandlasten ook dragen op alleen jouw loon (mocht die van hem wegvallen)? En hou dan ook rekening met de vaste lasten als gwl en ovr premie etc.
Domste wat je kunt doen nooit een huis kopen waar je 100% kosten van beide personen moet meerekenen. Mocht je partners contract niet verlengt worden of hij krijgt minimale uren dan zit je al. Een intentie verklaring krijgt iedereen mee het zegt niet dat je contract verlengt word voor onbepaalde tijd. Maak niet de fout die heel veel mensen maken, koop een huis die je op 1 salaris ook kunt betalen, dan zit je veel veiliger !
Wij zullen sowieso niet onze max lenen! Maar even ter vergelijking: Volgens Rabo kunnen we 170.000 lenen (op basis van gemiddelde afgelopen drie jaar, vriend had toen alleen een bijbaan). Volgens ABN kunnen we nu ruim 290.000 lenen. Huis waar we nu interesse in hebben willen we een bod op doen van 210.00. Dus maximale hypotheek zouden we sowieso al niet doen! Alleen waar wij bang voor zijn is dat we gaan bieden enz, en dat de ABN dan dalijk ineens zegt, de hypotheek kan toch niet doorgaan.
Dan zou ik dit via een hypotheekadviseur laten berekenen. Die kijkt verder dan alleen abn en rabo Op zich kan het wel maar kijken ze naar de inkomsten van je man van de afgelopen 3 jaar Om die reden hebben wij een hypotheek genomen alleen op basis van mijn loon. Omdat mijn man dus uzk is en dus geen "vast inkomen" heeft.