Heb voor de zwangerschap al een tekort aan vitamine B12, maar voelde me de laatste tijd al niet lekker na de zangerschap. Moe, tegen depressie etc! Nu bloed laten prikken en heb de waardes al opgevraagd en moet morgen naar de dokter alles bespreken. Wie kent deze waardes ??? Ijzer * waarde 9,5 ( gemiddelde mens tussen 10 en 30 ) Ferritine* waarde 15 ( gemiddelde mens tussen 20 en 150 ) TSH* waarde 0,03 ( gemiddelde mens tussen 0,35 en 5,5 ) T4* waarde 23,2 ( gemiddelde mens tussen 10 en 22 ) Vitamine B12 * waarde 1295 ( gemiddelde mens tussen 138 en 652 ) Iemand hier verstand van ? Dan kan ik me voorbereiden voor morgen . Op de foto zie je links mijn waarde en rechts de normaal waarden voor de gemiddelde persoon.
De meeste waarden zijn op zich wel oké, iets laag ijzer en ferritine is op zich wel normaal na een bevalling. Vind alleen je schildklier wel erg laag, daar zullen ze vast over een maandje opnieuw een controle voor willen. B12 is best hoog, heb je daar toevallig injecties voor gehad of vitamines voor geslikt?
Voor b12 heb ik inderdaad injecties 😉 . Schildklier heb ik al eens thyrax voor gehad, dus denk nu weer ... Alleen 4 weken geleden zat mijn tsh waarde op 5,4 en nu 0,03 zo snel gedaald
Je B12 meten wanneer je injecties krijgt, is onzin. Snap niet waarom ze dat toch steeds doen, maar goed. Vit D is inderdaad wat aan de lage kant en zeker je TSH. Behandeling is dus zeker belangrijk.
ijzer lijkt me weinig mis mee. heb 6.1 en dat is ietsjes laag, maar niet super laag. met 6.7 was de hematoloog tevreden. misschien meten ze het hier anders?
In aanvulling: als TSH laag is werkt je schilklier juist iets te snel, ipv te langzaam zoals hierboven wordt gesuggereerd. TSH wordt dan lager, juist om de productie van schildklierhormon wat af te remmen. Het schildklierhormoon (= T4) zelf is met dit mechanisme bij jou prima. Net iets te hoog, maar dat minder erg in de zwangerschap dan te laag. Maar dit zal je arts je inmiddels vast ook verteld hebben