Hoe weer in bloei krijgen? Niet. Heb ik het geduld niet voor. Dan gaan ze naar mn schoonmoeder (zij heeft dat geduld wel) en ik koop een nieuwe.
hier overleefd alleen de spatifilium (met steeds weer nieuwe bloemen). 1x in de week zet ik de planten in een volle emmer water, zodat ze zich goed kunnen volzuigen. In de winter nog eens tussendoor een beetje, aangezien we flink met de kachel stoken en ze snel droog staan. (Areca palm doet het hier het beste, maar is geen bloeiende plant) Kalanchoë krijg ik nooit nieuwe bloemen in en de orchidee maar soms, terwijl ik altijd braaf bij het derde oog afknip. (orchidee sterven bij mij ook heel vaak de volledig stelen af ) Na een paar jaar geduld hebben gooi ik ze toch weg, aangezien dan al meerere keren een vervangende plant is gekocht.
Zo'n cactus met bloem! Ik heb totaal geen groene vingers, zelfs cactussen zijn hun leven bij mij niet zeker, al zijn dat de enige planten die ik redelijk lang weet te behouden.
Google eens op een bromelia guzmania. ik werk zelf in die planten en het kan werkelijk niet mis gaan. Je gooit wekelijks een beetje water in de kelk en ding gaat maanden mee. ze zijn er in zowat alle kleuren. En te vinden in alle tuincentra.
Een spathiphyllum oftewel een lepelplant. Easypeasy. Als hij water nodig heeft gaat ie slap hangen. Geef hem water en een uur later staat ie weer rechtop.
Bij mij heeft het nog nooit een plant volgehouden. Allemaal gaanze doet. Hoe meer bloemen hoe eerder die weg is. Alle types die hierboven vermeld staan zijn bij mij al dood gegaan.... Oeps.
Wat grappig, ik heb net zo'n anthurium aangeschaft toen de kerstboom weg was, juist omdat ik deze eerder heb gehad, en het de enige plant is die ik ooit jaren in leven heb gehouden.. Ik wist niet eens de naam, noemde hem altijd mijn 'oeps-plant'. Ik ben de vorige wel eens weken vergeten te verzorgen en als hij er dan heel zielig bijhing *oeps*, dan kreeg ie een scheut water en kwam het weer helemaal goed, haha. Orchideeën en kalanchoe heb ik beide ook geprobeerd maar helaas,
Bij mij sterven de steeltjes áltijd af bij de orchidee.. Dus geen idee of het aan mij ligt of aan de plant.
Vraag bij het tuincentrum naar 'studentenplanten' die kunnen heeeeel veel hebben. Volgens mij heb ik een sanseveria, die ik zo verschrikkelijk verwaarloosd dat deze zelfs gaat bloeien. Ze doen het nu al twee jaar en krijgen misschien eens in de maand water, de verwaarloosde heeft misschien zelfs al twee maanden geen water gehad. Ideaal plantje.