Hoihoi. Gisteren begon ik verkouden te worden, dus het hele arsenaal in huis gehaald van de drogist. Afijn, word ik deze ochtend wakker met pijn in de keel, pijn bij slikken, trekt iets door naar oor. Afijn, keelontsteking. Mag ik hiervoor de weekenddienst de huisarts bellen?
In principe doet de huisarts niets met keelontsteking. Dus ik zou zeggen pijnstilling erin en ijsjes eten. Van thuisarts: Wanneer bellen? Bel direct uw huisarts of huisartsenpost als 1 van deze dingen voor u klopt: U ademt snel of moeilijk. U maakt een piepend of gierend geluid bij het ademhalen. U kunt niet meer drinken of slikken. U gaat kwijlen. U kunt uw mond niet goed meer open doen. U voelt zich steeds zieker. U heeft ernstige pijn aan 1 kant van uw hoofd (zoals oorpijn of pijn in uw hals). U heeft minder weerstand. Bijvoorbeeld door een chronische ziekte of medicijnen
Ohnoo zo vervelend. Lijkt me dat dat wel mag als je er veel last van hebt. Nu ga ik toch ook even mijn mening geven. Persoonlijk zou ik niet bellen want als het een virale infectie is kan de huisarts sowieso vrij weinig voor je betekenen. Sowieso lossen de meeste keelontsteking zichzelf wel op (heeft mijn huisarts ooit gezegd). Warm water met honing zout en citroen vind ik zelf wel verlichtend werken. Beterschap!!
Bellen kan altijd toch? Je hoort wel of je langs mag komen. Zelf zou ik hiervoor wachten tot maandag eerlijk gezegd. Beterschap!
Zou ik niet voor bellen maar broomhexidine (uit hoofd gezegd) tabletten van de lidl zijn fantastisch! (Citroen zuigtablet voor bij keelpijn)
Persoonlijk zou ik daarvoor niet bellen. Ontstekingsremmende pijnstilling zou ik nemen en daarbij veel water drinken of thee met honing. Eventueel strepsils voor de keelpijn, dat helpt hier altijd wel... beterschap!
Ik zou ook de huisarts niet bellen. Honing, dropjes, keelpastilles en vooral veel water drinken. En ik zou even een zelftest doen. Corona is helaas weer bezig aan een opmars en als we deze zomer een gewoon leven willen zullen we het in bedwang moeten houden.
Hier voor is de website thuisarts.nl inderdaad in het leven geroepen. Ik zou dus niet bellen maar eerst aan de slag gaan met de zelfzorgadviezen. De hap is namelijk voor spoed gevallen, daar vallen dit soort dingen absoluut niet onder.
Ik zou zelf niet de huisarts bellen voor 1 dag keelpijn moet ik zeggen. Als het na een week niet over is of je krijgt klachten zoals moeilijker ademen etc, dan pas.
Wat verwacht je dan precies van de huisarts? Oprechte vraag hoor, want ik heb geen idee wat hij concreet voor je zou kunnen betekenen. Keelpijn is vervelend, maar moet je toch gewoon uitzitten? Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat het hele arsenaal is wat je dan hebt gekocht. Het enige wat ik nodig heb bij verkoudheid zijn zakdoekjes en die heb ik wel standaard in huis. Laat niet weg dat verkoudheid en keelpijn heel vervelend is, dus ik wens je een spoedig herstel.
Nee dat kan wachten tot na het weekend. Kans dat het dan ook al beter gaat. Huisarts doet meestal niks in dit soort gevallen. Dus aan de slag met wat zelfzorgmiddelen en even paar dagen afwachten eerst. Thuisarts.nl is ern mooie site hiervoor. Beterschap!
Ik zou nog wachten. Meestal 2 dagen keelpijn. Dan neem ik zuigtbletjes en ga zoveel mogelijk drinken. In deze tijd doe ik ook maar een thuistest. De laatste keer dat ik een echte keelontsteking had kon ik nauwelijks slikken en was ondanks de paracetamol etc na 1 week niet weg. Toen ben ik pas na de huisarts gegaan. Zo graag slik ik antibiotica ook niet.
Nee daarvoor hoef je de huisarts niet te bellen nu en eigenlijk maandag ook niet. Gaat meestal vanzelf weer over... Kijk altijd eerst even op thuisarts.nl voordat je gaat bellen bij een twijfelgeval
Ik had vroeger heel erg vaak keelontsteking en ik ben er misschien 3x voor naar de hap gegaan in al die jaren. (Had er 3 a 4 per jaar) Maar dan had ik of koorts die ondans de paracetamol boven de 40 bleef of dat ik echt echt niet meer kon slikken. Dan bedoel ik dat zelfs drinken zoveel pijn doet alsof je 1000 naalden tegelijk doorslikt. Dus je kan bellen maar ze gaan je vaak sowieso niet laten komen, die 3x dat ik gebeld heb waren ze ook altijd in de veronderstelling dat het wel kon wachten. De dokter die me onderzocht was het trouwens wel met me eens want ik wist ondertussen heel goed of het wel of niet nodig was. Weet je trouwens zeker dat het niet gewoon keelpijn is? Tips: ijswater! Flesjes invriezen en dat opdrinken. Hoestsiroop om te verzachten, drop, thee met honing en citrosan.
Wil je na 1 dag keelpijn al bellen? Ik heb ooit zelf één keer de huisarts gebeld wegens een keelontsteking waar ik destijds al 2 weken mee rondliep. Ik kon niet meer slikken, had koorts, stem weg, slapen lukte niet meer omdat ik dan bijna stikte. Toen moest ik wel direct komen want ze hoorde al aan de telefoon dat het niet goed was. Bleek het een bacteriële infectie te zijn waarbij je antibiotica nodig heb. Persoonlijk zou ik nog even wachten met bellen.
Ja dat had mijn dochter ook. Geen idee van dat het zo erg was, maar als de zwelling niet gelijk zou afnemen na de ab moest ze worden opgenomen. Maar normaal gesproken is een keelontsteking toch vaak alleen een virus en dan kunnen ze toch niks doen.
Maar keelpijn is toch ook niet meteen een keelontsteking? Ik ging bij mijn keelontstekingen echt door de grond van de pijn, kon echt moeizaam ademen, fikse koorts etc Bij keelpijn zou ik starten met paracetamol, is dat onvoldoende dan ibuprofen erbij. Veel drinken. Als je bv ook een vastzittende hoest hebt; tabletjes broomhexine werken hier altijd fantastisch. En dan kwestie van uitzieken.
Bellen kan, maar hier is de weekend HAP niet voor bedoeld. Zulke keelpijn had ik in het verleden bijna elk winter wel, gewoon een week uitzieken. Erg vervelend natuurlijk, kan me helemaal aansluiten bij bovenstaande tips, in elk geval beterschap gewenst, hopelijk knap je snel weer op!
Als het mijn kinderen betreft en ik zie dat ze echt heel erg veel pijn hebben, dan bel ik. Maar goed, ik heb iets (zeg maar heel) te vaak met Luc daar gezeten en elke keer moest hij ab. Voor mezelf zou ik niet bellen. Als het maandag nog zo is zou je misschien even kunnen overleggen met je eigen assistente? Persoonlijk ben ik heel erg makkelijk met pijnstillers slikken dus ik zou een spiegel opbouwen van paracetamol en/of ibuprofen. En veel waterijsjes en koud water.