sparen en spaardoelen

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 1 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik kwam erop door een ander topic.
    Hoe pakken jullie het geld sparen aan, spaar je alles op een grote hoop, maak je voor jezelf potjes. Spaar je voor bepaalde doelen?

Ik zou graag weten wat jullie spaardoelen zijn en doe je dat op 1 rekening of op meerderen?
    Wij sparen tot nu toe op een grote hoop, behalve mijn pensioen en studie voor de kinderen, daar zijn wel aparte rekeningen voor.
    Maar we zijn allebei wat dat betreft nog al knieperds en vinden het zonde om dat geld dan te gebruiken. Op zich goed haha maar nu wilde ik ons spaargeld toch verdelen onder bepaalde spaardoelen om onszelf zo nu en dan eens te verwennen.

2. PH1

PH1 Bekend lid

16 nov 2014
    924
    77
    28
    Vrouw
    Ik heb een hele lijst waardoor ik in principe al een beetje weet hoeveel geld we over een jaar hebben! De dingen waarvoor we sparen staan in deze lijst en zo heb ik een goed overzicht!

3. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Wij hebben alles op 1 hoop, maar in excel hebben we alles onderverdeeld. Dus voor de grote klussen die we in huis nog willen doen hebben we berekend wat dat per klus kost en dat in excel gezet. We hebben elk jaar een grens waar we niet onder willen komen en zo proberen we elk jaar meer spaargeld te genereren.

4. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Wij sparen alles op een hoop, willen graag volgend jaar of het jaar erna een aanbouw zetten.

Wel sparen we de kinderbijslag voor onze dochter op haar eigen rekening voor haar studie later.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Wij doen alles op 1 hoop.

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Op de grote hoop en wij hebben niet echt een doel.
    Ja om later de studies te kunnen betalen.
    Vakanties betalen wij vaak zo, van de 13e maand, vakantiegeld, belastingteruggave e.d.
    Wij sparen bijvoorbeeld wel voor een andere auto. Of nieuw witgoed. Maar zo halen wij ook geld van de spaar af voor een nieuwe Mac.
    En natuurlijk als back up.

7. p1982

p1982 Niet meer actief

gezamenlijke spaar
    manlief eigen spaar en ik zelf

thuis hebben we 2 potjes met geld, 1 die open kan en dus geld eruit halen (net leeg gemaakt voor spullen aan te schaffen voor de caravan)
    ander potje moet met blikopener open en gaat pas open als die vol zit, gaat dan op aan etentje of andere leuke dingen

8. Wij hebben potjes. Bij ASN kun je dat via de telefoon instellen. En als je dan geld overmaakt en je zet de naam van het potje erbij, dan word het automatisch bijgehouden. Heel handig! :D Het is dus 1 spaarrekening, maar op die spaarrekening kun je dus een verdeling maken.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ja bij de ing waar wij zitten kan dat ook, maar wat voor potjes heb jij dan allemaal?;)

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook een grote hoop voor de spaarrekening. (en twee spaarrekening voor de kinderen).

Wij storten periodiek op onze spaarrekening en gebruiken deze alleen voor noodgevallen en voor de echt grote uitgaven. Zo hebben we pas een nieuwe auto gekocht.
    De (middelgrote) uitgaven doen we gewoon voor de betaalrekening. We spaarden eerst meer per maand, maar dan haalden we ook weer veel van de spaarrekening af, dat schoot niet op. Nu sparen we minder, maar het blijft er wel op.

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier heeft elk zijn eigen spaarrekening.

We sparen voor vakantie en voor als er een groot toestel de geest zou geven. En manlief heeft ook altijd een buffer op zijn rekening voor als morgen zijn auto kapot wordt gereden.

En "ooit" willen we nog wel een aantal dingen in ons huis veranderen. Maar dat dringt niet en daar ken ik echt geen concrete prijzen van.
    (Echt wel geen flauw idee wat het vernieuwen van een badkamer kost. Of het helemaal in orde maken van een gang. Dat zullen we wel zien als we de plannen ooit concreet doorzetten.)

Maar op onze rekeningen krijgt het niet echt een naam of een potje.

12. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Wij hebben een spaarrekening voor noodgevallen ed. Daar zit een beetje een minimale grens aan waar ik niet onder 'mag' komen van mezelf.

Daarnaast hebben wij er een voor onze kids. Maar niet op hun naam, maar op de onze. Hierop sparen we een deel van de kinderbijslag. Deze rekening kunnen we dan aanspreken als er grote uitgaven gedaan moeten worden voor de kinderen, die we niet van onze eigen spaarrekening willen betalen. Zoals straks schoolgeld ed. Of een rijbewijs voor hun verjaardag, ik zeg maar wat. Het is ook niet zo dat dit geld evenredig verdeeld gaat worden, het is ons geld.

Dan hebben alle drie de kinderen nog een regenboogrekening, waar ze straks mee kunnen doen wat ze willen.

13. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij zetten het geld op 1 spaarrekening vanwege het rentevoordeel, behalve de bevroren rekeningen voor de kinderen. Hoe hoger je spaarbedrag op 1 rekening, hoe hoger het rentevoordeel. Al stelt het op het moment weinig voor, maar toch.

Voor onszelf houden we wel spaardoelen bij, maar hier geldt het beleid: we betalen alles zoveel mogelijk van de lopende rekening. Van verbouwing van de tuin tot vakantie en aankoop nieuwe tv enz. Mochten we in die maand dan tekortkomen wordt het tekort aangevuld vanuit de spaarrekening. Zo hoeven we deze alleen in uitzonderlijke situaties aan te spreken.

14. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Wij hebben 1 rekening met een grote buffer. Die willen we op minimaal 10.000 hebben (helaas nu eronder wegens duur jaar)
    Het liefst willen we die ook elk jaar wat zien groeien

Dan hebben we een aparte rekening op onze naam voor de kleine. Om later studie/rijbewijs enz van te betalen

En dan hebben we nog een rekening waar we elke maand geld op storten voor de fun. Die rekening mag dus gewoon leeg. Weekendjes weg, vakanties, dagje weg, lekker uiteten noem maar op.

Nu gaat elke maand al ons spaargeld naar de grote buffer zodat die weer op minimaal 10.000 staat. Als dat zo is gaat er ook weer klein deel naar de fun rekening.

15. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.467
    3.913
    113
    Vrouw
    Hier 1 spaarrekening, geen verschillende potjes. We sparen maandelijks standaard €400, daar komt dan vakantiegeld, eindejaarsuitkering, jaarlijkse schenking nog bij. Ook als het bedrag op de betaalrekening oploopt, gaat er een extra bedrag naar de spaarrekening.
    Waar we voor sparen? Verbouwing aan huis (ca. €60.000, wat we overigens niet allemaal met spaargeld gaan financieren), grotere vakantiereis (Amerika, Zuid-Afrika oid), standaard onderhoud aan huis, buffer voor vervanging van apparatuur, etc. Ik ben een spaarder :)

16. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Alles op 1 hoop, ik vind de doelpotjes niet zo duidelijk.

17. Heb je even?? :p

Nee hoor, we hebben het pas wat vereenvoudigd, want het aantal potjes liep een beetje de spuigaten uit :)

Nu hebben we nog:
    - Sparen voor dingen die we in huis willen verbeteren
    - Een buffer, echt voor noodgevallen zoals baanverlies of een veel te hoge rekening. Deze vullen we steeds weer aan tot een bepaald bedrag
    - Er staat een bedrag geparkeerd voor de hobby van mijn man
    - Er staat een bedrag geparkeerd voor rijlessen van mijn man
    - We sparen voor extra hypotheek-aflossing. Zodra we weer €300 hebben gespaard word het direct afgelost en beginnen we opnieuw
    - Een potje voor Tobias. Voor dingen zoals een peuterbed, maar ook om straks het PSZ te bekostigen.

Daarnaast hebben we ook nog een speciale spaarrekening voor Tobias

18. tuc

tuc Niet meer actief

tnx...heb ik een beetje een idee

19. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik heb 3 spaarrekeningen voor de kids waar elke maand een bedrag naartoe gaat en de helft van de kinderbijslag.
    Verder spaar ik fanatiek de koopzegels van de ah ;)
    Die lever ik in december in om wat extra cadeaus te kopen en wat geld om een weekendje weg te gaan.

Verder sparen wij niet. Kunnen we niet. Alles wat ik heb moet op...
    Kan helaas niet goed met geld omgaan. Maar ach zou niet weten waarvoor te sparen. Als we iets willen dan komt t er wel.

20. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij hebben voor ons 1 grootte pot en sparen gewoon zoveel mogelijk.
    Dit doen wij zo omdat ik TBM ben en mijn man een detacheringscontract heeft. Om die reden vinden wij het belangrijk om zoveel mogelijk op te potten, mocht hij in de ww terecht komen. Het enigste wat wij weten is dat als mijn man goed blijft functioneren hij bij het uitzendbureau mag blijven tot november 2018. We hopen uiteraard dat hij eerder voor vast wordt aangenomen via het bedrijf zelf.

Allebei de kids hebben 2 spaarrekening 1 normale waar we 20 per maand per kind op storten + de helft van de kbs en voor allebei een zilvervloot waar opa en oma elke maand een bedrag op storten.

Deel Deze Pagina