Ik kwam per toeval deze aflevering van zembla tegen: "Testen op aanwezigheid van hormoonverstorende stoffen in consumentenproducten zoals bijvoorbeeld cosmetica en plastic voldoen niet. Volgens toxicologen zijn ze niet nauwkeurig genoeg om lage concentraties van deze chemicaliën op te sporen. En dat is gevaarlijk omdat deze stoffen bij lage concentraties gezondheidsschade kunnen veroorzaken bij babys en de foetus. Dit komt omdat het lichaam dan nog in aanleg is, zo stellen wetenschappers." In Denemarken lichten ze je daarover in als je zwanger bent en wat je moet vermijden, maar in NL vinden ze dat het nog niet voldoende bewezen is. Wat vinden jullie? Onderstaande de link naar de aflevering. ZEMBLA - Zorgwekkende stoffen
ik heb dit eerder gelezen, helemaal mee eens dat er te weinig voorlichting is. Ook betreft voeding, bijvoorbeeld de stof aspartaam, meer dan bijvoorbeeld 3 glazen aspartaamhoudend drankje (zit bijvoorbeeld in optimel, cola, allerlei andere sappen/limonades/ yoghurts of snoepjes) kan zorgen voor een vroeggeboorte.Tijdens mijn eerste zwangerschap was ik verslaafd aan optimel. Daarom heb ik tijdens de tweede zwangerschap geen aspartaam of zoetstoffen gebruikt. Ik heb heel veel verpakkingen gelezen, je schrikt er gewoon van waar het allemaal in zit!
@ Bruni Wanneer je dit interessant vindt, kun je ook eens een kijkje nemen op de site van eenveilignest.nl. Ook bijv. het gebruik van schoonmaakmiddelen voor de baby- of kinderkamer komt hier aan bod. In een ander topic in de lounge had ik ook aangegeven dat de plastic of pvc opdruk op een kindershirt hormoonverstorend kan werken, daar vond men het 'klinklare onzin' en 'veel te ver gezocht'. Tja......