Bloemetjes en de bijtjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lov23, 20 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Mijn dochter van 5 vraagt ontzettend vaak hoe baby's gemaakt worden...

Ik vertel het eerlijk maar op een kinderlijke manier want ze is pas 5... Maar dit is niet genoeg voor haar....want tja hoe komt die baby dan echt in je buik?

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik dan moet vertellen....je gaat toch niet letterlijk zeggen dat papa en mama sex hebben....

Dus ik wil graag weten wat jullie tegen je kinderen vertellen

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik heb verteld dat mama een baby gaatje heeft en dat papa dan een zaadje in dat gaatje doet. En dan zo de baby gaat groeien

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
  4. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    maar goed, mijn dochter weet sinds ze 3 is, dat ze een babygaatje heeft (en mama ook). Er komt een zaadje van de papa (hoe, dat heb ik dus ook nog niet verteld ;)) bij de mama in de buik. Dan groeit er een baby in haar buik.

Mijn dochter heeft nogal wat fantasie en heeft tussen 3,5-4jr heeeeel veel baby's in haar buik gehad. Wekelijks werd er wel weer een geboren..

En laatst (net 5 ook) vroeg ze dus 'maar hoe komt dat zaadje dan in mijn buik'?
    Ik heb gezegd dat het zaadje ook via het babygaatje in je buik komt.. Voor dat moment was dat even genoeg, geloof ik.

Ik denk dat ik maar wacht tot ze vraagt hoe de papa dan aan dat zaadje komt..:)

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.165
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ons is tijdens een speciale cursus (jaja) verteld dat je de vragen het beste kunt beantwoorden door steeds een stapje verder te gaan, zoals hierboven al genoemd. Dus zolang het volstaat dat papa een zaadje in mama stopt, houd je het daarbij. Willem ze weten waar dat dan in gaat, kun je vertellen over een 'babygaatje'. Waarschijnlijk is dat dan weer een tijdje voldoende informatie. Zodra de vraag komt hoe papa dat dan doet, kun je dat ook vertellen.
    Een kind dat hier niet aan toe is, vraagt er niet naar. En als je 'te veel' vertelt en het kind kan dit nog niet aan, dan komt die informatie gewoon ook niet echt binnen. Althans, volgens de cursusjuf.

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Dat had ik inderdaad ook gelezen. Sinds ons nichtje is geboren, is mijn zoon ook heel erg bezig met het ontstaan van baby's. Hij wil steeds meer weten en laatst vroeg hij ook waarmee papa het zaadje in mama stopte en waar dat zaadje dan uitkwam. Ik heb het maar gewoon eerlijk verteld en hij vond het wel prima. Sindsdien hoor ik hem er wel minder over.

7. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oké dat van het zaadje is idd wel een goed verhaal... Alleen vraagt zij dus idd altijd verder...dat is het probleem ..

Maar ik zal eerst dit gewoon vertellen en hopen dat het genoeg is :D

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja want ze wilt dus idd weten hoe papa dat doet.... Ze vroeg zelfs laatst of ze daar bij mocht zijn:p vraag me niet waarom hahaah

Maar wat zeg ik dan als ze vraagt...hoe doet papa dat dan? Want dat vraagt ze dus vaker..

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    En ik zie het ook al voor me hoe ze dat dan op school heel hard gaat vertellen.. (de wijsneus)

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.165
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja,,ik zou dan toch vertellen dat als een volwassen man en vrouw verliefd op elkaar zijn dat dan de piemel van een man soms hard wordt en dat hij dan daarmee zaadjes in het babygaatje van de vrouw kan stoppen. Ik zou me er wel wat ongemakkelijk bij voelen hoor. Maar ik vind gewoon dat je vragen van kinderen zoveel mogelijk naar waarheid moet beantwoorden.
    Wat betreft het kijken: ik denk dat je gewoon kunt uitleggen dat vrijen heel erg privé is en dat het niet de bedoeling is dat anderen daarbij kijken. Mooi aanknopingspunt om het gelijk weer even over privé lichaamsdelen te hebben en dat anderen daar niet aan mogen komen. (Uitgezonderd ouders / noodzaak)

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hmm nee voor het verhaal van de piemel wordt hard vindt ik haar nog te jong eigenlijk....

Die wijsneuzen van ons ook idd :D moet er altijd om lachen als ze weer komt vragen... Maar ik moet idd iets uitleggen want ze is oprecht nieuwschierig en daar is niks mis mee.

Het gedeelte van prive heb ik idd al eens vaker gezegd maar dit ga ik idd weer aankaarten de volgende keer.

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik moet er niet aan denken dat mijn dochter dit op school oid gaat navertellen.. Echt, no way. :D

13. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Haha nee:D

14. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik heb mijn dochter verteld dat vrouwen drie gaatjes hebben: om te plassen, te poepen en eentje waar baby'tjes uit kunnen komen.

Op de vraag hoe ze in mijn buik is gekomen, heb ik gewoon verteld dat ze als een zaadje in papa's piemel zat. Haar reactie: "Ieuwwww!" Mijn dochter is begin maart 5 geworden.

Volgens mij zijn er prima kinderboeken over seksuele voorlichting te vinden. Ik denk dat je gewoon zo eerlijk mogelijk moet zijn, zonder al te veel details.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.165
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar wat dan? Iets met rode kool?

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Misschien de 'wat denk jij zelf?' vraag stellen..
    Of misschien weet de juf t :p :D
    Dat vertel ik wel, als je wat ouder bent..? Dat leer je nog wel, als je wat ouder bent.

Nou ja, voorlopig hoop ik dat ze de 'hoe komt papa aan het zaadje'-vraag nog even niet bedenkt..

Maar nee, ik denk niet dat een kind 'alles' moet weten, als t er om vraagt. Of dat t er dan aan toe is..? Het kind weet immers niet welk antwoord gaat komen, dus hoezo is t daar aan toe dan..?

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.165
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben de juf, dus daar zal het wel mis gaan, haha. Vraag = antwoord. Zal wel iets dwangmatigs zijn.
    Bedankt trouwens dat je ons met het probleem opzadelt. :) Ik doe trouwens meestal het omgekeerde: vraag dat maar aan je moeder.

Ik vraag ook wel eens "Wat denk je zelf?" Ik weet niet of onze zoon nu zo bijdehand is, maar die zegt dus gerust: ik weet het niet, zeg jij het maar. Dus ja, dan geef ik maar weer antwoord. Ook als ik weet dat hij er geen donder van gaat begrijpen. (Pas weer een keer aan een 3,5 jarige uitgelegd waar de wind vandaan komt. Terwijl ik al zo vaak heb gezegd dat hij sommige dingen gewoon nog niet hoeft te begrijpen, komt deze vraag ongeveer om de maand terug. Hij zit er echt op te wachten tot hij groot genoeg is om het te snappen, geloof ik.

Overigens vroeg onze oudste in de weken voor de bevalling wel hoe de baby uit mijn buik zou komen. (Babygaatje - Waar dan? - Tussen poepgaatje en plasgaatje - Mag ik even kijken? - nee - Waarom niet? - wil ik niet - Waarom niet? - hoort niet - waarom niet? - Is niet netjes - Waarom niet? Enzovoorts. Leuk gesprek weer ;)
    Maar blijkbaar is het niet blijven hangen, want een maand of drie vroeg hij ineens of ik nu een gat in mijn buik heb. Belachelijke vraag, aangezien we sinds de bevalling ook wel weer samen gedoucht hebben. Maar goed: nog een keer uitgelegd. Het bewijst wat mij betreft wel die theorie dat als ze het nog niet aankunnen, dat het dan toch niet binnen komt. Ik denk dat de meeste kinderen zo'n uitleg dan ook niet niet weer gaan doorvertellen op school.

18. fafa

fafa Niet meer actief

Ik kan je een koppeltje cavia's aanraden :p

We hebben een tijd geleden een nieuw mannetje gekocht die gecastreerd moest worden. Was een mooie aanleiding om het allemaal eens uit te leggen (mét live demonstraties :D) zonder dat het over jezelf gaat en dus te dichtbij komt.

Gisteren zei ze nog: "weet je nog mama, toen Kees nog zaadjes en balletjes had, dat ie op Annie wilde klimmen om babycavia's te maken, maar dat we ze toen van elkaar moesten halen?" (Over het "kennismakingsgesprek" vóór de castratie)

Dus ik geloof dat ze dit al wel snapt, en dan is het bruggetje naar mensen makkelijk gemaakt (al hoop ik dat ze dan niet denkt dat haar vader en ik het precies hetzelfde doen als twee cavia's :D)

19. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Hoe kleiner ze zijn, hoe kleiner de antwoorden toch?
    Iets als in: papa en mama vinden elkaar heel lief. En daarom willen ze heel graag dicht bij elkaar zijn en knuffelen. En soms willen ze zo dicht bij elkaar zijn dat zelfs kleren in weg de erg zitten en bloot knuffelen. En dan kan er daarna een baby in mama's buik komen.

Zoiets?

20. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

En dan wel erbij zeggen dat het manier van knuffelen is, die papa en mama wel met elkaar doen, maar niet het gewone knuffelen is zoals mama met de kindjes doet.

Deel Deze Pagina