Bloemetjes en de bijtjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lov23, 20 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.165
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bezoekje kinderboerderij kan natuurlijk ook, als je niet gelijk zelf aan de cavia's wil. Hoewel... De paarden enigszins schokkend kunnen zijn, haha, (of zoals wij ooit in de dierentuin een olifant in bepaalde toestand zagen komen. :$:$:$)
    Er zijn inderdaad ook wel goede boeken over, maar mijn ervaring is dat de meesten daarvan ook gelijk vrij expliciet zijn. Dus als je dat niet wilt, zul je echt even goed moeten zoeken. En kijk sowieso ook even naar het taalgebruik. We hebben er op school één die het wel gewoon over vagina heeft, maar bij de man over l u l. Ik vind dat persoonlijk, zeker richting kinderen, niet zo prettig en heb liever dat ze het dan over penis of piemel hebben. Ik heb ook wel eens voorlichting gezien waarbij ze het over k u t j e hadden. Brrrrrr!

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik zou eens op YouTube op zoek gaan naar de tekenfilmserie "er was eens... Het lichaam".
    Daar is een aflevering die "de geboorte" heet.
    Dat begint met zwemmende spermatozoïden...
    En dan zie je alle bouwstenen gezellig keuvelend door de bloedbaan lopen en zo de hele baby "bouwen"

Klinkt beetje plastisch maar het is echt heel leuk om te kijken en je dochter heeft daarna vast heel veel andere vragen :)

3. Saskia78

Mijn dochter geeft altijd een goede knuffel ana d'r beste vriendin.
    Ik geloof dat dat voor ons dus geen goede uitleg zou zijn :)

@tupp; ik zou het ook nouja.. Niet ongewenst vinden als de juf zoiets zou uitleggen aan mijn 5-jarige. Maar ik zou het toch meer waarderen als ze dat niet zou doen :)
    Gewoon omdat ik dan zelf in de hand heb hoeveel ze weet.
    Dat merk je al goed in dit topic.. Alle ouders hebben hun eigen idee over wat hun kind kan/mag weten en aan kan.

4. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Vindt ook niet dat de juf het dan maar moet uitleggen ;) dat is onze taak als ouders...

Had hier altijd een zwanger worden boek liggen waar ze beiden regelmatig in kijken, daar staan ook plaatjes in van geslachtsdelen en geboortes maar dan niets geks en gewoon in tekening. Misschien die maar weer erbij pakken want dat is ze gewend.

Ze vroeg ook laatst waarom mama maandverband nodig had ... Ook gewoon uitgelegd hoe het zat. Heb daar ook geen problemen mee, ik vindt dat je gelijk open moet zijn op haar niveau.

Ze zie gister ook nog dat ze zelf geen baby's wilde, het deed pijn en dat wilt ze niet :) ik vertelde in de zwschap vaak dat het gewoon best pijn doet baby's krijgen... En dat mama een kzsnede kreeg want broertje lag niet goed in mama's buik.

Best fascinerend om te zien hoe kinderen met alles omgaan en alles onthouden wat je vertelt.

Alleen soms even lastig als ze ALLES willen weten :D zoals het stukje wat Tupp vertelt... Zo gaat het hier dus ook :p en dan zijn de eerste paar keren toch echt even wennen....:D

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.074
    3.863
    113
    Oh bah, nee zulk taalgebruik wil je niet hebben.

Wat betreft op school er over gaan praten in de kring enzo, die kleuterjuffen zijn wel wat gewend hoor van uitspraken van kleuters :D. Daarnaast denk ik dat als je er wat geheimzinnig, preuts of vaag over gaat doen, ze er juist alleen maar meer over gaan praten of vragen.
    Wel op hun niveau uitleggen natuurlijk. Ik heb zelf het e.e.a. uitgelegd, omdat ze al met 3 jaar zich afvroegen hoe zo'n baby dan in de buik komt en er weer uit moet etc. Inderdaad, stapje voor stapje en dan hebben we nog een boekje waar alles in uitgelegd staat voor kleuters/groep 3. Het grappigste aan het boekje vinden ze nog een tekening van een baviaan met zijn apenbillen.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.165
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Saskia; Persoonlijk vind ik dat deel van de seksuele voorlichting ook echt voor de ouders. Bij onze methode zit in groep 6 een hoofdstuk over voortplanting en dat begint keurig bij de bevruchte eicel. :) Meestal kijken kinderen erg naar dat hoofdstuk uit, maar als het zo ver is durft niemand te vragen hoe die eicel nou eigenlijk bevrucht wordt :p En ik vond ook echt dat het aan de ouders zelf is om de 'de daad' met hun kinderen te bespreken. En als alle ouders dat gewoon zouden doen, zou ik die seksuele voorlichting met liefde laten zitten.
    Helaas is dat niet de praktijk. Er zijn ouders niet dit deel van de opvoeding niet kunnen / willen / durven uitvoeren. En ik vind het ook wel weer heel erg belangrijk dat kinderen op de hoogte zijn.
    En dan echt ruim vóór je kind zo ver is. Want als je wacht tot jij DENKT dat je kind die kant op gaat, ben je in de praktijk vaak te laat. En als dan de ouders en de scholen het hebben laten afweten, moeten ze het hebben van straatwijsheid zoals 'Je kunt niet zwanger worden van de eerste keer.' Ze weten dan misschien niet dat ze ook nee kunnen zeggen, welke voorbehoedsmiddelen er zijn etc.
    Ik denk dat een tiener / jong volwassene meer weerbaar is tegen groepsdruk (want dat speelt wel degelijk een rol!) als ze van jongs af aan brokjes informatie krijgen en er gewoon 'normaal' over wordt gedaan. Ze weten dan ook dat ze bij hun ouders terecht kunnen met vragen.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik zou t ook nooit doorverwijzen naar de juf hoor ;) Zeker haar huidige juf, die gaat dat echt niet beantwoorden (ze ziet er iig erg preuts en onervaren uit) :p

Mijn dochter weet heel goed waar t babygaatje zit en heeft dat ook een periode wijdsbeens voor de spiegel lopen onderzoeken.

Ik denk dat ik eerder zoiets vertel als de zaadjes worden gemaakt in het lichaam van de papa en ze komen dan uit zn piemel. Maar verder (nog) niets over seks. Op zich klopt dat toch ook. Zaadje uit piemel, daarna stop je m in het babygaatje. Hoe dat dan gebeurt, tja dat kan op verschillende manieren toch (KID, IUI ;)).
    Er was eens...het lichaam, is idd ook wel een goeie.

Ik vind ook dat ze ruim op tijd op de hoogte moet zijn, maar 5 jaar vind ik wel wat vroeg, onnodig.

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

5 jaar vindt ik dus ook te vroeg.... Ik ga ook nog niet vertellen dat de piemel van papa bij mama's babygaatje naarbinnen gaat hoor...

Ben niet preuts maar ze is gewoon nog te jong

9. Saskia78

@tupp: helemaal eens hoor :)

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik weet trouwens niet of dat echt perse door de ouders gedaan moet worden.. Op de leeftijd dat mijn moeder er over begon, had ik echt niet de behoefte om daar met háár over te praten!
    En ik heb een prima band met mijn moeder. Maar rond die leeftijd is er gewoon een kloof.

Ik vond de biologieles prima en wat later de meiden-boekjes, hitkrant en fancy, vriendinnen etc. Heb niet t idee dat ik daarom iets gemist heb ofzo.

Maar tegenwoordig zijn ouders geloof ik toch wel wat opener nog dan vroeger. Tenminste, ik vind dat ik mijn dochter nu al veel meer vertel, dan wat mijn moeder me destijds vertelde (wat ik van deze leeftijd tenminste nog kan herinneren).

11. Saskia78

@arivenol: nee de echt voorlichting mag best op school gebeuren.
    Zoals tupp zegt... Groep 6 wellicht.... Andere leeftijd mag op zich ook.
    Maar in ieder geval niet bij 5-6-jarigen...
    Dat hoeft ook niet perse in te gaan op de details enzo.
    Meer richting het einde van de basisschool gaat het wel echt nut hebben om het tot de details uit te leggen.
    Dingen zoals van de eerste keer seks kun je ook zwanger raken, wat is ongesteld, wat is een natte droom...

Dingen die ergens niet al te lang daarna... Misschien wel gaan spelen.

Maar een kleuter die wil weten hoe het zit? Dat vind ik geen "taak" van school.
    Dat mogen de ouders lekker zelf doen mocht het nodig zijn.

Maar goed... Dat is slechts mijn mening :)

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik ben eerlijk hoor, wat ze vraagt beantwoord ik. Misschien kun je het verhaal over het zaadje/eitje vertellen, en niet per sé meer vertellen als ze niet meer vraagt? Wat ik wel altijd doe, is vertellen dat het iets van thuis is, van tussen een papa en een mama, en daardoor heeft ze het er (naar mijn weten) nooit met vreemden over. Maar mijn dochter weet nog niet zo veel :D en een keizersnee, dus voor haar idee komen kindjes uit je buik, door de dokter ;)

13. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Gentle de meiden zijn vaginaal geboren en dat weet ze ook ;)

Vindt sexueel voorlichting op de basisschool ook helemaal goed en idd niet alles wil je van je ouders horen ...:D

Maar zoals Saskia zei, als je kind met zo'n vragen komt moet je dat natuurlijk als ouder wel uitleggen

14. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mee eens.

15. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Helemaal mee eens. Daar hoeven ze nog niks van te weten. Wel uitgelegd dat papa een zaadje dr in gestopt heeft, maar het hoe precies nog even in het midden gelaten. Daarna doorgegaan over hoe de baby dan gaat groeien. En dat was minstens zo interessant.
    En ook vragen hoe die er dan uit moet komen. Door het babygaatje dus, dat wordt dan tijdelijk een beetje groter, en dat is wel een gedoe (daarom moest hij ook naar oma).

Een piemel noemen we hier trouwens gewoon plasser. Vind dat veel prettiger klinken. En je benoemd dan de functie die het kind nu kent. Enmama heeft een plasgaatje en een baby gaatje.

Ik moest trouwens wel lachen om wat de moeder van een vriendje van grote broer vertelde. Toen zij met spoed naar het ziekenhuis moest met de ambulance, en haar man met zoon van 3 erachteraan reed (opa was ook al onderweg en zou daar zoon opvangen) vroeg zoon: papa hoe halen ze de baby eruit? Met een mes of een schaar?

16. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik vind groep 6 nog wel jong om het over seks te gaan hebben. Dat speelt op die leeftijd toch helemaal nog niet? Wel open gesprekken aangaan over liefde en relaties. Knuffelen, handje vasthouden, zoenen. Dat soort dingen zullen ze mss wel mee bezig zijn. En in dat gesprek kun je dus ook bespreken dat je nooit verder hoeft te gaan dan je wil. En dat je alleen dingen hoeft te doen die je fijn vind.
    En daar kun je een paar jaar verder weer op doorgaan.

Ik vind het een taak van de ouders hun kinderen in te lichten. Maar ook een taak van school. Juist op school kun je een groepsgesprek aangaan. Terwijl je als ouder vooral je eigen idee overbrengt.

Deel Deze Pagina