Hoe simpel kan het zijn, ik wil een konijn Het lijkt me leuk om 2 konijntjes te nemen, voor mijn kinderen (en ook omdat ik het zelf leuk vind). Maar waar moet ik op letten. Ik zou graag 2 kleine (jonge) konijntjes willen en zou er graag willen die geen meter lang worden haha, dus redelijk 'klein' blijven. Ik zou dan een lekker groot hok voor in de tuin willen. Iemand tips? Moet je vaak met konijnen naar de dierenarts? Ik heb altijd het idee dat je om de haverklap bij de dierenarts zit, hoe voorkom ik dat? Kortom, ik het graag in één keer goed doen uiteraard en 2 konijnen een prettig leven geven. En niet het minst belangrijke, waar ga ik ze kopen?
Dan zou ik gaan voor kleur dwergjes. Kijk eens op internet naar een rassen vereniging. Die kunnen je heel goed verder helpen
Ik zal je willen adviseren om naar het asiel te gaan. Daar zijn veel konijnen die een nieuw huisje zoeken. Ze helpen je daar met koppelen zodat ze echte maatjes zijn van elkaar. Ook krijg je ze daar geent en gecastreerd mee. En kan je kijken naar het karakter van het konijntje. En natuurlijk wat klikt met je kinderen. Ik weet niet waar je woont. Maar in soest zit een knaagdieren opvang. Daar heb ik zelf mijn konijnen vandaan. Eens per jaar ga ik naar de dieren arts om ze te laten enten. En met een beetje geluk is dat het dan. Wel hebben konijnen altijd een gevoellig maag darm stelsel. Dus dat blijft wel een aandachtspunt.
De website bunnybunch is een goed forum. 2 konijnen is een goede start. En idd een groot hok. Geef ze alleen brok en hooi, geen gemengde brokken. Voor daarbij een beetje groente. Ik zou ze wel laten enten. En laten helpen als je geen jongen wilt. Verder hoef je niet veel te doen bij de dierenarts. Eventueel soms de voortanden laten slijpen of trekken. En letten op dat ze goed eten, sommige konijnen krijgen haken op de kiezen. Langharige konijnen moet je borstelen. Af en toe de nagels knippen als deze te lang zijn. In de zomer zorgen dat het hok en hun bips mooi schoon blijft. En in de winter zorgen dat ze lekker warm en tochtvrij zitten. Als je nu konijnen aanschaft moey je ze nog even binnen houden. Als ze nog niet buiten gewend zijn hebben ze nog geen wintervacht.. En.. ik ben een voorstander van kijken bij een konijnen asiel. Geen idee waar je woont maar er zitten zoveel konijnen, ook al gekoppelde paren, welke een hoed baasje zoeken. Vaak zijn deze ook al geholpen! Succes!
Inderdaad twee konijnen met niet al teveel klachten ophalen bij een asiel Via de website van de Dierenbescherming (http://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/zoek-asieldieren/konijnen-en-knagers) kun je de dieren ook meteen bekijken. Je kunt ze in het asiel zelf laten koppelen zodat je ook weet of ze goed samen kunnen. Net zo lang tot je een tof koppeltje hebt Je kunt gewoon je voorkeuren aangeven. Zo hebben wij het ook gedaan, twee liefjes opgehaald uit het knaagdierhof in Rijswijk. Twee konijnen is wel fijn voor henzelf, ze zijn immers groepsdieren. Bij één konijn hadden we wel problemen omdat hij geen tanden meer had (olifantstanden gekregen door vorige eigenaren en die zijn getrokken) en hij gewoon geen hooi binnenkreeg (belangrijkste voer voor een konijn). Daardoor zaten we met hem wel veel bij de dierenarts. De ander gaat maar 1x per jaar voor een vaccinatie (en kleine check-up) en dan laten we ook altijd even de nagels knippen als dat nodig is. Dat kost bijna niks. Verder zou ik adviseren: groot hok (en niet tussen buiten en binnen slepen want dat temperatuurverschil kunnen ze niet goed tegen), altijd hooi op voorraad met af en toe een klein beetje groente als snack, plastic wc'tje(s) met zaagsel/hennepvezel in de hoek zodat je makkelijk kunt schoonmaken, water uit een drinkflesje (want in een bakje wordt snel vies) en voer zonder die vrolijke snoepjes want dan eten ze de gewone 'biks' te weinig.
Bedankt voor jullie reacties!!! Hier heb ik heel veel aan. Niet gerealiseerd dat ze natuurlijk niet pats boem naar buiten kunnen nu in de winter als ze dat niet gewend zijn. Dat wordt dus wachten tot het voorjaar denk ik. We willen een groot hok in de tuin (binnen ook verder nergens ruimte). Het lijkt me echt leuk!
Ja dan moet je idd wel even wachten.. Via die website kun je dr veel vinden en via bunnybunch ook. Daar willen heel veel mensen je helpen. Zaagsel zou ik niet zo gauw doen, stinkt enorm en het stuift veel. Bij de wel koop of boerenbond koop je zo'n enorme zak vlas voor 10 euro. Konijnen zijn makkelijk zindelijk te krijgen, ik zou zelf even wachten tot ze een hoekje kiezen om te plassen en dan daar het toilet neerzetten. En een beetje uitwerpselen erin doen. Dan gaan ze er sneller en makkelijker op plassen en poepen. Scheelt zoveel schoonmaken!