Verhuizen met kinderen na scheiding

Discussie in 'De lounge' gestart door Mama2ekeer, 23 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama2ekeer

Mama2ekeer Actief lid

12 jul 2012
    186
    55
    28
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Een tijdje geleden had ik al eens een topic geopend dat mijn man verliefd was op iemand anders.
    Inmiddels zitten we midden in de scheiding. Tot vorige week woonden mijn ex en ik samen in ons huis, echter gingen we ons steeds meer aan elkaar irriteren en hij is naar zijn ouders gegaan. Daar blijft hij nu tot ik uit ons huis weg ben. Uiteraard ziet hij wel de kinderen regelmatig. Ik heb afgelopen week gehoord dat ik een huurhuis aangeboden heb gekregen via de woningbouw. Helemaal super, dicht in de buurt van oppas, kdv en zo.
    Ik heb een dochter van 3 en een zoontje van 1.
    Ik vertel al wel tegen mijn dochter dat we binnenkort een nieuw huisje hebben en dat we dan daar gaan wonen.
    Ik zit alleen een beetje met hoe ik het ga aanpakken met verhuizen en klussen. Ze betrekken bij het klussen, ze het nieuwe huis laten zien als het nog niet klaar is of juist niet? En met de verhuizing de kinderen de hele dag weg sturen bijv met opa/oma of ze bij de verhuizing betrekken? Zijn er hier meiden die hier ervaring mee hebben? Hoe hebben jullie dat gedaan?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Gezien hun leeftijd zou ik ze tijdens de verhuizing in ieder geval "elders" onderbrengen. Wanneer ik naar mezelf kijk (inmiddels meerdere verhuizingen achter de rug) is een verhuisdag over het algemeen al aardig stressvol, dan kan je zulke kleintjes er echt niet bij hebben.

Betrekken bij het nieuwe huis: je zou ze kunnen meenemen naar het nieuwe huis en ze alles laten zien, evt zou je de oudste zelf kleurtjes of behang kunnen laten uitzoeken oid.

3. Evientje

Evientje Niet meer actief

Zl was 4 toen ik van mijn ouders verhuisde naar ons paleisje voor ons tweetjes en nu deels samen met Vl.
    Wel naar mijn ouders verhuist toen hij bijna 2 was, maar dat is hectisch en onrustig gegaan.
    Ik ben eerst zelf naar het huis gaan kijken met mijn moeder, toen ik getekend had eerst met mijn ouders geweest en met mijn vader een plan van aanpak gemaakt. (Moest nogal veel gebeuren) zl heeft uiteindelijk mee geholpen met behang aftrekken en met indelen van zijn slaapkamer... Dus wel wat betrokken maar meer met de kleine dingen, met verhuizen was hij bij de oppas en toen alle spullen er waren is hij met de oppas naar het huis gekomen om te 'helpen'! Ging heel goed, heb er eerst alleen geslapen (maar was qua situatie anders als bij jouw) en daarna met zl, en er gelijk iets speciaals van gemaakt, pannenkoeken eten... Lekker samen een dagje wennen in het nieuwe huis!

4. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Ander verhaal,maar ik woonde bij mijn moeder en toen ik een huis kreeg heb ik zoontje er wel bij betrokken.
    Samen sleutel opgehaald en gaan kijken,klussen deed ik zonder hem maar nam hem geregeld mee zodat hij de stappen wel zag.
    Zo zag hij het huis veranderen. Toen we er eenmaal heen gingen voelde het voor hem daarom ook heel vertrouwd.
    Hij heeft een week bij mij in bed geslapen en daarna in een groot bed op zijn eigen kamer. Best knap,want hij sliep in een ledikant bij mij op de kamer. Ik denk echt dat het erin betrokken heeft meegedragen aan de acceptatie van het huis voor hem.

Ik wens je veel succes,sterkte en toch plezier ook met het klussen en starten van jullie nieuwe leventje!

5. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Op de verhuisdag lekker bij oma en desnoods ook nog een nachtje.

Voor de rest, adviseer ik je met klussen kamer voor kamer te doen. Zo hou je overzicht en is het te behappen. Ook kan je dan telkens wat dozen meenemen en gelijk daar uitpakken. Dan hoef je op de dag zelf enkel de grote stukken te doen.

De kinderen af en toe meenemen om te zien wat je doet, maar klussen met kinderen is niet handig.. Maar bijv behang scheuren, met oma erbij.. (Zijn ze het zat, dan kan oma met ze naar buiten)

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    De verhuisdag zelf zou ik opvang voorzien. Oma, een babysit, een nichtje who-ever ... Maar dan kunnen ze alleen maar in de weg lopen.

Maar voor de rest zou ik ze wel betrekken bij de verhuis. Hen op voorhand hun kamer laten zien, hen mee de kleur laten bepalen - vooral de oudste dan - van het behang of de verf, hen de rest van 't huis tonen, de oudste eventueel zelfs laten meehelpen met kleine dingen qua klussen (papier aftrekken, afval verzamelen en in zak doen, ...), ...

Daarnaast zou ik het voor jezelf ook kamer voor kamer aanpakken. Begin bijvoorbeeld met de kinderkamer(s), zodat die klaar is / zijn tegen de verhuis. De rest volgt dan wel gaandeweg.

7. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Ik denk dat het beginnen met de kinderkamer(s) ook wel slim is zodat ze een beter beeld heeft van 'haar eigen ruimte' en als het ware langer tijd heeft om er aan te wennen. En dan kun je af en toe als je gaat klussen met een oppas/oma/iemand misschien wel steeds een (kleine) doos neerzetten in de kamer die zij dan mag uitpakken en lekker haar eigen kamer mag inrichten. De jongste kun het beste wel ergens anders brengen. Die lijkt mij te jong om het allemaal echt te begrijpen (denk ik hoor, weet het natuurlijk niet. :))

En over het verhuizen zelf: ik denk idd dat het slim is om het per kamer aan te pakken. En als je meubels mee neemt van jullie huidige huis is het wel fijn dat beide partijen weten wat blijft/mee gaat, maar wellicht is daar al over gesproken. Ik denk dat je ook alvast even kunt vragen of en mensen zijn die je willen helpen. Verhuisen is sowieso niet niks en al helemaal niet als je veel alleen moet doen.

En verder heel veel succes en sterkte.

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Voorzie overigens de dag zelf ook "noodopvang" voor de kinderen, voor moest oma of weet-ik-veel-wie toch last minute niet kunnen.

En vraag in je omgeving 10 sterke personen om mee te komen helpen verhuizen. Als er de dag zelf effectief 2 of 3 op de stoep voor je deur staan om mee te helpen, mag je gelukkig zijn :).

Verhuizen en verhuisd geraken is een kunst op zijn eigen ;).

9. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Wij hebben de kinderen het huis diverse keren laten zien, voor het klussen en tijdens het klussen. Maar hebben ze tijdens die periode zoveel mogelijk ondergebracht bij opa en oma. Tijdens de verhuisdag zijn ze ook lekker bij opa en oma geweest.

Deel Deze Pagina