Ik baal een beetje van mezelf, ben gisteravond nog al tegen m'n vent uitgevallen. Hij heeft 2 zusjes die studeren in maleisië, nu sturen zijn ouders maandelijks geld heen, maar om dat er nogal politieke onrust is in Sudan is het momenteel niet mogelijk om vanaf daar geld te versturen. De regering heeft het verboden, stelletje corrupte eikels:x. Nu moeten wij dus zijn zusjes de komende tijd financieel onderhouden, studie moet maandelijks betaald worden en dan nog geld om te leven. En dat is nogal wat! Nu vertelde hij me dat gisteren, en ben nogal tegen hem uitgevallen. We hebben het jaren lang financieel moeilijk gehad, en dat we nu zomaar elke maand ff 1000 euro moeten overmaken naar maleisië schoot in m'n verkeerde keelgat ik ben zo zuinig met geld doordat ik weet hoe het is om met weinig te doen. Dit moet hooguit tot Januari, hopelijk is het dan weer rustig in Sudan en kunnen zijn ouders zelf weer geld sturen, en uiteraard krijgen we het geld weer terug, daarom voel ik me nu ook zo schuldig dat ik tegen hem ben uitgevallen. Voel me nu zo egoïstisch! Bedoel wat verwacht ik dan? Dat zijn zusjes daar maar zonder eten zitten? Werken mogen ze niet daar hebben ze geen visum voor. Heb hem net maar een sms gestuurd dat het niet m'n bedoeling was, maar ik wil gewoon nooit meer zo leven als eerst en dat ik daardoor zo fel reageerde.
Als het maar voor 2 maandjes is.. het is toch ook familie... ik snap je eerste reactie wel.. maar je zou je eigen ouders/broer of zus ook niet zonder geld laten zitten..
Precies engeltje en dat bedacht ik me ook achteraf, het is 2 maanden en ik weet hoe de situatie nu in Sudan is, ze kunnen er gewoon niks aan doen. Vandaar dat ik me er nu ook best schuldig over voel. Ze staan ook altijd voor ons klaar!
Ik kan me best voorstellen dat dit je eerste reactie was. Je eerste prioriteit is toch je gezin onderhouden. Iedereen is toch weleens opvliegend. Hij zal andersom ook weleens onredelijk tegen jou zijn geweest. Het feit dat je er nu mee bent ingestemd zegt toch ook wel weer iets over jou? Er zin genoeg mensen die roepen dat ze alles voor hun familie over zouden hebben, maar als puntje bij paaltje komt doen ze ineens niks. Dus mijn complimenten voor jullie steun aan de familie!
@cherie: zijn ouders wonen in Sudan, momenteel is daar politieke onrust omdat binnenkort het zuiden onafhankelijk word. De regering is daar nogal corrupt en om de mensen te onderdrukken verbieden ze veel, waaronder momenteel geld naar het buitenland sturen. Aangezien de regering de baas over de banken is, is het gewoon niet mogelijk .
Hey meid, Wat een vervelende situatie! Ik zou denk ik wel dat geld sturen, mits jullie het zelf kunnen missen, en mits jullie het terug krijgen. Maar ik zou echt even kijken of het ook echt 1000 euro per maand is wat ze nodig hebben...dat het ook echt alleen voor studie en eten is. Niet dat ze er ook van op stap kunnen en kleding gaan kopen of i-phone!
whahaha nou Habib is gelukkig niet zo gek om ze alle luxe te geven en dat wij op een botje moeten kauwen . Volgens mij is het 2x400 collegegeld en 200 euro voor eten. Moeten ze het makkelijk van kunnen redden. Heb een sms terug gekregen dat ie mijn reactie wel begreep, hij zou zijn werk bellen om te kijken of er nog diensten open staan zodat hij extra kan werken,maar dat hoeft van mij niet!
Dan is zijn moeder in Egypte voor langere tijd dus stuurd ze het vanuit daar. Denk zelf namelijk ook niet dat de onrust straks over is, vrees eerder voor een oorlog aangezien de regering dus echt niet akkoord gaat met de onafhankelijkheid van het zuiden, hebben ze alleen maar gezegd om de VN tevreden te houden.
Ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt over de situatie hoor. 1000 euro per maand is ook niet niets! maar je kan van je man inderdaad ook niet verwachten dat hij zijn zusjes zonder geld laat zitten. Dat zou ik ook niet kunnen. maar je hebt je excuses al aangeboden dus niets meer om je zorgen over te maken toch? (wat betreft dat deel dan) hoop dat alles gaat lukken en dat het snel weer een beetje rustig word daaro.. Groetjes!
Ik kan me wel voorstellen dat je zo reageerde. 1000 euro per maand is niet niks. En het is toch niet jullie verantwoordelijkheid dat zijn zusjes geen geld hebben. Waarom moet dan gelijk hun broer met jou ervoor opdraaien?
kunnen ze dan gewoon geen geld in een envelop doen en op de post doen ipv alles via transacties te laten gaan?
Zou jij 1000 euro in een envelop gaan sturen? Sowieso is de post naar en vanuit Afrika een stuk minder betrouwbaar dan hier in Nederland.
@waardevol: Mijn man ziet zijn zusjes wel als zijn verantwoordelijkheid, maar dat is een cultuurverschil wat de meeste mensen niet snappen. De oudste van de familie in Sudan is verantwoordelijk voor de jongste...ok financieel de ouders, maar wanneer zoiets zich voordoet is het daar heel normaal dat de oudste bijspringt. @devilschase: je gaat toch geen 1000 euro per envelop versturen!
Familie of niet het is wel veel geld? ik snap je reactie. Het is zuiver verdient.. dus ik snap je reactie dondersgoed! maar ook dat je fam.niet alleen kan laten staan .That's not done. maar ik vindt niet dat jullie voor deze kosten moeten opdraaien.
@waardevol: mwa moeilijk, voor hem ja want hij heeft een groot verantwoordelijkheids gevoel tegenover zijn zusjes naar mijn idee soms te groot want ze hoeven bij wijze van maar A te roepen en hij doet het, terwijl ze ook moeten leren zelf dingen op te lossen en op eigen benen te staan. Dit kunnen ze helaas niet zelf oplossen, omdat ze geen werkvisum hebben, ander had ik me er ook niet zo makkelijk bij neer gelegd .
Je reactie snap ik alle eerste wel. Maar dat is als je met twee culturen samen leeft. Dan kan je dit soort dingen krijgen. Je zegt het zelf al hij is dus de oudste en is van uit zijn cultuur verpicht om mee te helpen. De situatie daar is dus zo dat hun nu geen geld kunnen sturen en zoeken een oplossing met het kind dat hier woond. Je krijgt het in januari terug en je schoonmoeder gaat in januari als het goed is in Egypte een tijdje leven. Zou denk me hand over me hart halen en voor twee maanden mee helpen. En zeker als de belofte er is dat je het terug krijgt wat je ook zelf schrijft. Dus denk dat je het even moet vertrouwen. Mijn vriend/lat zijn broer kreeg drie maanden terug een ongeluk en mooi dat de famillie hier geld moest sturen om gewoon simpele rontgefoto.s te laten maken en dan heb ik het over suriname want ook daar gaat het op als je geld hebt word je geholpen heb je geen geld dan kan je bij wijzen van spreken dood gaan. De famillie hier voelt zich dan ook verandwoordelijk want wij hier in het weste hebben het zo rijk. Dat denken de mensen daar. In surinamen. Succes verder meis. En vanavond er samen nog eens over praten en dan zeggen nogmaals sorry en er voor gaan samen.