spruw en pytiriasis versicolor op borsten

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door question, 22 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. question

question Lid

11 jun 2011
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Voordat ik uberhaupt bezig was met zwanger worden kreeg ik last van een schimmel op mijn borsten en rug.. de huisarts noemde het pityriasis versicolor en de dermatoloog iets anders wat ik niet heb onthouden.. Wat het ook precies is, het is nog steeds, jaren later, niet verdwenen. Heb er van alles voor gebruikt maar zonder al te veel succes, het kwam weer snel terug.
    In 2010 ben ik moeder geworden van een prachtige zoon en in 2011 van een prachtige dochter. Beide kinderen hebben in de eerste week heel goed gedronken uit mijn borsten, zonder enige problemen. Daarna zijn ze in de tweede week van hun leven, allebei (toeval?) begonnen met weigeren te eten terwijl ik zeker genoeg voeding had.. (er was ook geen sprake van koemelkallergie omdat ik maandenlang expres helemaal geen melkproducten innam) Het werd als maar erger en erger totdat ze echt begonnen af te vallen. Ik heb geprobeerd te kolfen en het uit een fles te geven en dat ging veel beter maar nog weigerden ze zeer regelmatig. Bij mijn eerste hebben we nooit spruw gezien, maar bij tweede wel. Ze is er maandenlang voor behandeld en uiteindelijk van verlost. Sindsdien eet/drinkt ze weer zonder problemen..(was toen al gestopt met bv, ze kreeg fv) Ik vraag me af, moet spruw altijd zichtbaar zijn in het mondje? En dan de grote vraag, kan mijn schimmelinfectie op de borsten spruw bij hun hebben veroorzaakt? En dat ze dan daarom niet wilden eten? Is er een verband tussen de candida en de pytiriasis schimmel? Ik loop zo lang te zoeken naar de oplossing voor mijn pobleem en dit leek me het meest reeele.
    Ik ben nu zwanger van de derde en ben zo bang dat dit kindje dan ook bv gaat weigeren.. het zou toch wel heel toevallig zijn.. heeft u ervaring met dit? Wat zou een andere reden kunnen zijn dat ze mijn borstvoeding weigeren? Zou het echt aan mij liggen?
    Ik hoop dat u me kunt helpen. Ik ben een grote voorstander van borstvoeding en zou niets liever aan mijn kinderen willen geven..
    mijn excuses voor zoveel text, maar ik wil u alleen maar zo veel mogelijk informeren zodat het makkelijker voor u is om de juiste antwoord te vinden
    alvast bedankt!

mvg

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Dank je voor het uitgebreide verhaal. Dit is juist fijn!

Voor zover ik weet is pityriasis versicolor een gist. Spruw is een andere schimmel. Echter kan ik je niet vertellen of de een de ander kan veroorzaken. Dit zou je met je dermatoloog kunnen bespreken.

Wel kan je drager blijven van de spruwschimmel als jij als moeder niet goed behandeld wordt. Ook andere gezinsleden kunnen elkaar blijven aansteken en zouden dus ook behandeld moeten worden als spruw zich voor doet.

Hoe je BV bij de 3e gaat lopen is niet te zeggen.
    Ik zou het gewoon proberen en kijken hoe het gaat.
    Blijf zeer alert voor de spruw. Spruw is pijnlijk met drinken en kan de melk een andere smaak geven.

Wees alert op spruw en begin laagdrempelig met een behandeling. Voor zowel je kindje als jijzelf en evt. andere gezinsleden.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina