Mag niet minder uur nemen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Mangoo, 1 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    Titel is niet helemaal duidelijk maar het verhaal is als volgt:

We hebben een particulier kraamzorg bureau ingeschakeld, maar het gaat via een regulier kraamzorgbureau omdat ik anders geen vergoeding krijg.

Nu moet ik voor 25 uur een eigen bijdrage betalen, want heb een basisindicatie van 49 uur.

Nu kwam deze dame die tijdens kraamtijd komt gisteren,
    En tjah..houd niet zo van vreemden in mijn huis,
    Dus vroeg als blijkt dat ik het niet nodig heb ik ook minder uren kan nemen.

Maar dat kon niet want zij moest ook aan haar centen komen..
    Zit er nog steeds aan te denken.. want ik betaal ook voor de uren die ik dan niet wil.

Hoe zit dit, weet iemand dit?

Op de papieren heeft ze voor herindicatie ook al 49 uur ingevuld, maar dat is toch pas 2 dagen na de bevalling dat dat bekeken word?

2. anoeska

anoeska Lid

20 jul 2011
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb je volledige kraamzorg aangevraagd of minimale kraamzorg (24 uur/3 uur per dag). Ik zou deze dame niet eens in huis willen, kun je niet overstappen naar een andere?

Normaal gesproken moet je 3 uur zorg per dag afnemen als je voor kraamzorg kiest. Dit is ouder en kindzorg, de overige uren zijn voor kleine huishoudelijke dingetjes of extra bv-ondersteuning (waarvoor je beter een lactatiedeskundige in kunt schakelen).

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dan moet je aangeven dat je de minimale uren wilt. Dus 24 uur, 3 uur per dag. Moeder en kind zorg. Hoognodige zorg voor jullie en als er evt nog tijd is, de belangrijkste huishoudelijke klusjes. Maar jij hebt hebt het over 25 uur, dat is volgens mij hetzelfde??
    Maar in princiepe is het wel zo dat als je minder uren nodig hebt dan afgesproken of je stuurt kraam eerder naar huis, je die uren gewoon door betaald. Natuurlijk ook logisch. Er is een afspraak gemaakt voor het aantal uren en als iedereen minder neemt of kraam wegstuurd dan verdienen ze natuurlijk niks.

Minimale is dus ws die 25 uur.
    Ik had bij de eerste recht op volledige uren en na een paar dagen her indicatie recht op extra dagen. Dit ivm totaal ruptuur en omdst ik alleen was. Ik werd supernerveus van de kraam en heb haar steeds eerder weg gestuurd en de laatste en extra dagen niet eens afgnomen. Ik moest alles betalen. Gelukkig goed verzekerd dus uiteindelijk heb ik niets zelf hoeven betalen.
    Nu heb ik het minimale aan gevraagd. 24 uur, 3uur per dag. Maar als het me niet bevalt dan mogen ze eerder gaan..

4. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Je mag het minimale aanvragen, dat is geen probleem. Maar of dat op voorhand verstandig is, is een tweede. Je kan het altijd 2 dagen aankijken eerst, en dan alsnog terug gaan naar minder, een dag of 2 a 3 het minimum aantal uren afnemen, en daarna, in overleg met je verloskundige ervoor kiezen om helemaal geen kraamzorg meer af te nemen. De meeste verloskundigen zijn hier weliswaar geen voorstander van, maar het is wel mogelijk.
    Dat een kraamverzorgster of kraamzorgbureau ook aan z'n uren/geld moet komen, mag geen argument zijn. Jouw huis, jouw lijf, jouw keus. Maar de situatie moet het wel toestaan.
    Dat er een indicatie gemaakt is, wil niet per definitie zeggen dat die indicatie gevolgd MOET worden.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Volgens mij is het zo dat het verplicht kan zijn dat er minimal 24 uur zorg gegeven 'moet' worden om verantwoorde zorg te kunnen leveren.
    Maar ik denk dat het ook verschilt per organisatie.
    Bij onze organisatie is het volgens mij zo dat als je echt niet meer wil dan bijv 1-2 uur per dag, dat ook mogelijk is en je alleen een eigen bijdrage betaald over de afgenomen uren.
    Wij mogen in elk geval geen uren schrijven die we niet aanwezig zijn, lijkt me ook logisch.

6. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    @moonchild, zo dacht ik er ook precies over..

Wie weet heb ik het ook idd nodig, en dan zal je me niet horen, maar stel ik heb het niet nodig, dan ga ik daar dan toch ook niet voor betalen??

24 uur word vergoed door de verzekering, en de andere 25 uur daar geld de eigen bijdrage voor,

De 24 uur wil ik sowieso...vond het verhaal zo gek, denk ga het hier even navragen..

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Misschien komt het omdat ze particulier is? As ze normaal, als zelfstandige, gemiddeld 49 uur per 8 dagen krijgt. en nu maar 24, dan scheelt het haar wel de helft van haar inkomen.
    Of het mag weet ik niet, maar kan me voorstellen dat het voor haar vervelend is.

Dus dan zou ik kijken of je ergens anders terecht kunt..

Ze komt er wel wat laat achter?

8. Mangoo

Mangoo Actief lid

23 sep 2009
    464
    0
    0
    Bussum NH
    oh dat zal er zeker door komen omdat ze idd particulier is.. en snap zeker dat het vervelend is.
    Maar vind niet dat dat ten koste van mijn portemonnee moet gaan evt..

Als ik nu weg ga kost het me 150 euro annuleringskosten en heb al 100 euro betaald in de vorm van een eigen bijdrage en die ben ik dan ook kwijt..

Hun doen de intake pas met 36 weken, dus gaf het aan dat als ik minder wil het toch ook moet kunnen...maar nee volgens haar niet.

Zal toch wel voorkomen denk ik, of ben ik daarin de enigste?

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het komt vaak genoeg voor...

Heeft ze geen algemene voorwaarden of iets dergelijks, die je gezien hebt voor de aanbetaling?
    Dat daar iets in staat over het aantal gewerkte uur vs het aantal betaalde uren..

10. MMM74

MMM74 Fanatiek lid

18 okt 2011
    1.054
    0
    0
    Doktersassistente
    We gaan verhuizen!
    Hier het zelfde... ik mocht ook niet minder uren. Dit terwijl wij een schoonmaaktster hebben en mijn zusje in huis was voor mijn oudste. De kraamzorg heeft alleen lopen kletsen met iedereen en rondgehangen in de keuken.

Ik vond de rekening van 500 euro ook niet fijn om te betalen en ben er nog steeds pissig over. Ik wil dat deze keer ook anders doen. Gaat dit draadje dan ook ff volgen.

11. lies276

lies276 Niet meer actief

Geen enkel kraambureau kan je verplichten om 49 uur zorg af te nemen.
    Je kunt er altijd voor kiezen om minimale zorg (24 uur) te nemen.
    levert misschien niet zoveel winst op, maar dat is gewoon de keus die je hebt.
    Dit is vaak wel écht het minimale (sowieso om verantwoorde zorg te kunnen geven, maar ook voor de kosten; met 1 a 2 uur zorg per dag kost het de organisatie geld).

Natuurlijk is het wel zo, dat als je een contract tekent voor 49 uur (basiszorg bij borstvoeding), je ook verplicht bent om deze zorg af te nemen/ te betalen.
    Ook de organisatie waar ik voor werk laat het niet van het moment en de wensen van de cliënt afhangen.
    Wij moeten tenslotte ook een planning maken en "reserveren"een kraamverzorgende die ook betaalt moet worden.
    vervelend misschien, maarja, als je een keuken met 10 kastjes besteld, kun je bij levering ook niet zeggen: ik hoef er eigenlijk toch maar 6;).

12. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    het is wel de bedoeling om die 24 uur af te nemen voor de noodzakelijke controles.
    ik wilde 2 dagen heel en 2 half (=24 uur) maar mocht niet alleen als de VK toestemming zou geven dit omdat de controles wel heel belangrijk zijn.
    maar ze kunnen je idd niet verplichten om 49 uur te nemen. maar dus wel die 24 (die je vergoed krijgt)

ik vind het sowieso raar dar je en moet aanbetalen en annuleringskosten moet betalen. heb ik nog nooit van gehoord bij de kraamzorg.
    ik zou dan gelijk naar een ander bureau zijn gaan, keus genoeg (hier tenminste)

13. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    Ik had t zelfde echter hoef ik haar portemonnee niet te spekken zodoende enkel 25 u afgenomen. .
    Verder niks meer van gehoord..
    Gewoo doen wat goed voelt ik vond t heerlijk als ze de deur weer uit was kon ik mn eigen ding weer doen. .

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Ten eerste vind ik een aanbetaling op kraamzorg en annuleringskosten belachelijk. Kraamzorg organisaties kunnen inschrijvingen en intake gesprekken declareren bij de zorgverzekering, zonder dat dit jou een cent kost.

Om terug te komen op de uren. Tijdens mijn intake heb ik 49uur afgenomen, maar afgesproken dat ik wel naar 24uur kon. Dit moest ik dan doorgeven na de bevalling.

Na mijn bevalling direct doorgegeven dat ik 24uur wilde. Uit eindelijk heb ik maar 12uur gehad, want werd gek van haar. Het was een kei lieve vrouw hoor, maar houd er niet van wanneer anderen m'n was/afwas ed doen.

Uiteindelijk heb ik een eigen bijdrage over die 12uur betaald. Deze uren heb ik gehad, niet meer. Ik had Meander kraamzorg.

Deel Deze Pagina