Bij mijn kinderen op school zit een meisje van een jaar of 6/7. Leuk en lief kind en komt uit een, op het oog, normaal gezin. Vader, moeder, 2 kindjes, koopwoning en mooie auto op de oprit. Ik vind het aardige mensen en ook de kinderen zijn rustig en beleefd. Ze hebben hier weleens gespeeld en ook op een kinderfeestje doen ze leuk mee. Maar.. en nu komt het.. het meisje heeft altijd blote benen, ook in de winter dus. In oktober was ze op mijn zoons feestje, het was toen al best fris en ze had m.i. een zomerjurkje aan. Maar wel een jas en laarzen erbij aan. Op een gegeven moment trekt ze haar laarzen uit en zie ik dat ze gewoon blote voeten heeft. Ik maak een grapje en ze geeft aan het absoluut niet koud te vinden. Oké prima tot zo ver. In november sta ik op het schoolplein, het is een koude dag, dus ik sta een beetje te verkleumen, maar ik zie haar naar buiten komen, wederom met blote benen. De moeders smoezen onderling wat hierover tegen elkaar. En hoewel ik niet van dat geroddel hou, moet ik toegeven dat ik ook bij mezelf denk, kind trek toch een maillot aan. Maar gisteren was het toppunt. Er is kerstfeest 's avonds op school en als ik daar aan kom zie ik haar staan wederom met blote benen, in de sneeuw! Dus ik zeg tegen haar, heb je het nou echt niet koud? Heftig schud ze haar hoofd en wanneer ik zeg, jeetje dan ben je wel een bikkel hoor. Glimlacht ze van oor tot oor. Ik geloof ook wel dat ze de kou echt niet voelt maar gaat dit niet te ver? Als het aan mijn kids ligt, gaan ze nog steeds het liefst zonder jas buiten spelen maar steek ik toch echt een stokje voor. Ik heb hier gisteravond nog lang over nagedacht en ik ben nu eigenlijk wel heel nieuwsgierig wat jullie hier van vinden. Dus dames, jullie mening graag!
Ja het kan natuurlijk zijn dat ze zelf geen sokken aan wil. Misschien wil haar moeder de strijd niet meer aan. Pak zelf altijd mijn kinderen misschien te goed in , ben altijd bang dat ze het koud hebben. Sommige kinderen hebben het niet gauw koud , ik heb een nichtje die ook het liefst in t shirt loopt.
Zou ze het gewoon echt niet koud hebben? Vind het wel raar hoor, zou m'n dochter zelf echt niet met blote benen de straat op laten gaan met dit weer! Dus nee je bent niet de enige die dit apart vind .
Ik zou mijn kindertjes ook niet zo de deur uit laten gaan midden in de winter, maar ja! Wie weet heeft moeder inderdaad geen zin meer om de strijd aan te gaan. Heb je de moeder wel eens gesproken? En dan iets zeggen van: "Goh, ik moet er niet aan denken om met blote benen te lopen nu, maar Marietje lijkt het helemaal niet koud te hebben! Is dat altijd zo?"
Misschien heeft ze het echt niet koud en is ze niet anders gewend. Je kan proberen te praten met de moeder. En voorzichtig vragen hoe het zit. Als iedereen maar blijft roddelen is dat ook niet leuk voor haar moeder en haar zelf. Mijn vriendin draagt ook heel weinig sokken en haar oudste wil het liefst ook op blote voeten lopen. Als ze naar buiten gaan dan worden er wel sokken aangetrokken maar zodra ze binnen zijn wil de oudste de sokken meteen uit. En ze hebben geen vloerbedekking maar een stene vloer.
Ik heb idd de moeder al eens terloops in een gesprek ernaar gevraagd. Maar er kwam niet veel meer uit dan, nee ze heeft het niet koud en ze loopt graag met blote benen. Dat ze het niet koud heeft geloof ik ook wel. En over de strijd aangaan.. Mijn kinderen hebben tot nu toe nog steeds geen sjaal, muts en handschoenen aan. Want ook zij geven weinig om kou. En iedere winter raken sjaals mutsen en handschoenen kwijt omdat ze deze te pas en te onpas uittrekken. Dus in die zin heb ik zelf ook een beetje de strijd opgegeven maar niemand gaat hier zonder jas of met blote benen de deur uit.
misschien de leerkracht eens vragen? Die kan misschien ook wat makkelijker de ouders vragen hoe het zit en vragen hun dochter wat warmer gekleed naar school te laten gaan
Jeetje, ik krijg het al koud als ik het lees. Maar mijn nichtje is ook zo eentje. Dan heeft ze in de winter wel broeken aan. Maar naar mijn inziens ook altijd te dun gekleed voor het weer. Je ziet haar in de herfst dat ik net mijn truien uit de kast getrokken heb nog wel in een zomerjurkje lopen met slippers. En nee koud heeft ze het echt niet, haar moeder heeft het ook nooit koud. Ik vind het ook raar, maar ze wil meestal geen sokken ofzo aan, en kiest haar eigen kleding uit (wordt 9) en mams zegt daar niets van. Al vanaf jongs af aan. Dus ze loopt geregeld in kleding dat ik denk, trek toch wat warmers aan. Maar voor haar zit het prettig.
Mja, als ze het echt niet koud heeft, zie ik 't probleem eigenlijk niet zo. Milan heeft 't ook nooit koud, dus ik zet hem bijv. ook nooit een muts op ofzo (ook niet als het vriest). Hij wordt nooit echt warm ingepakt, omdat dat gewoon niet nodig is bij hem. Ik krijg daar ook wel eens opmerkingen en vragen over. Maar ik ben van mening dat meneertje het zelf wel aan gaat geven als hij het koud krijgt (dat doet 'ie dus ook altijd netjes).
Ik werk als juf op een school in een vogelaarwijk. Er zijn vaak kinderen die zelf bepalen wat ze aan doen, dus blote benen in maart of een zomerjas met sneeuw. Ouders zeggen dan doodleuk: ja maar ze wilde dit aan. Ik zeg dan dat ze niet naar buiten mogen en dat ze met dit weer een winterjas aan moeten. Dat werkt vaak wel. Geen muts of sjaal kan ik begrijpen, maar een zomerjas in de winter of blote benen in de winter? Ik ben voor zelfstandigheid voor kinderen, maar soms moet je gewoon nee kunnen zeggen. Ik bedoel dit niet verkeerd hoor, want mijn stukje kan misschien verkeerd opgevat worden, maar ik irriteer met er echt aan. Een zomerjas in de winter...of zoals in dit voorbeeld: blote benen met sneeuw...
Tja, het kan best mogelijk zijn dat ze een bepaalde afwijking heeft in haar lichaam waardoor ze de kou niet voelt. Kan is klein hoor, maar het kan wel. Het doet me denken aan die man, toepasselijk genaamd "Ice Man", die rustig in een stuk water gaat zwemmen in de vrieskou.
Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar als een kind het echt niet koud heeft, wat is het probleem dan? Ik heb 't ook echt niet snel koud en ik moet eerlijk zeggen dat ik nu ook nog regelmatig in m'n zomerjas loop (of in een vestje oid). Milan zou volgens mij ook 't liefst het hele jaar in een zomerjas lopen, maar dat doe ik maar niet, vanwege de opmerkingen van anderen. Maar eigenlijk zie ik niet zo goed wat het probleem er van is.
Ik snap ook wel wat jij bedoelt, wij liepen ook nog gewoon in een vest/zomerjas terwijl half NL al in dikke winterjas rondliep. En ook lopen wij thuis graag op blote voeten/sokken. Vaak trekt mijn zoon ook zijn trui uit en loopt dan in zijn hemd door huis. Spelen krijg je het warm van. (En ik heb de verwarming op 21/22 graden.) Maar er zijn wat mij betreft wel grenzen. Stel je zoon wil morgen in zijn korte broek buiten spelen, dan zie jij daar dus geen probleem in?
Als hij het echt niet koud vindt, zou ik dat in principe geen probleem vinden. Maar ik zou 'm toch een lange broek aan doen en dan vooral vanwege de opmerkingen van andere mensen. En mijn zoontje is natuurlijk nog maar 2, dus die kan het waarschijnlijk allemaal wat minder goed inschatten dan een kind van 6/7 jaar.
Dit doet me denken aan vroeger. Bij de allereerste zonnestralen had ik dol enthousiast mijn lievelings(zomer)jurkje uit de kast getrokken. Joepie zon! Dus ik hobbel in zomerkledij de trap af en roep beneden aangekomen tegen mijn moeder, de zon schijnt en ik heb mijn jurk aan! Weet je wat mijn moeder zei? Ja koekoek!
Oké, bedankt voor je antwoord, ik wil altijd graag dingen van meerdere kanten bekijken dus ik ben blij met je mening. Maar wat andere mensen over ons zeggen/denken kan mij meestal weinig boeien. Juist omdat iedereen anders is en ja wij zijn nou eenmaal een opvallend gezin, dus ik ben ook niet anders gewend. Maar ook al zou mijn kind geen kou voelen, in de sneeuw vind het toch een beetje anders worden. Als ze spelen in de sneeuw moet de huid toch gewoon beschermd worden? Of zou dat net zulke onzin zijn als dat ze vroeger altijd zeiden, pas op hoor anders krijg je een blaasontsteking?
Misschien wilt haar moeder haar wel warm aankleden maar is 't iedere keer een strijd dat de dochter iets anders aan wil, en 't dus niet koud heeft...Ik denk dat de moeder zoiets heeft nou ok jij je zin, trek je maar een jurkje aan bijvoorbeeld, ik weet 't ook niet...Vind 't wel vreemd maja....
je hebt helemaal gelijk als je zegt dat als je kind er geen last van heeft dat het mag.En dat je je niets moet aantrekken van wat anderen zeggen. Maar op de school waar ik werk heeft het meer met een soort van verwaarlozing te maken...ik moet uitkijken hoe ik dat hier neerzet want ik wil niemand voor de borst stuiten, maar waar ik werk (achterstandswijk) zijn er echt ouders die niet naar hun kind omkijken of hun kind in alles hun zin geven. En vandaar dat ik zeg dat een kind niet buiten mag spelen als het zijn/haar zomerjas aan heeft. Vorig jaar in de kerstvakantie moest ik even op school zijn, loopt daar een kleutertje uit mijn klas over straat in de sneeuw met zijn blote voetjes. Dan breekt mijn hart hoor...
toen ik op de lagere school zat, had ik JP in de klas zitten.. die droeg 365 dagen per jaar een kort spijkerbroekje... altijd blote benen.. en die had het ook nooit koud. dit was geen verwaarlozing, maar zn eigen keuze