Ik had het vroeger ook nooit koud, dus dat kan ook. Een jongen uit m'n klas had het ook, die droeg alleen van november tot maart een lange broek, en dan nog als het maar een beetje lekker weer was een korte broek.
Mijn oudste (15) heeft het dus ook nooit koud, rijd naar school ( 7 km) zonder handschoenen, sjaal en muts....en een gewone winterjas..niet eens zo'n dikke..dat vind ie helemaal niets....ik krijg er de kriebels van..(ben zelf meer van het type kachel standje nucleair )..maar hij vind het best zo...en dat is altijd al zo geweest...en nooit ziek !! Zoontje van een kennis van ons is nog extremer ..gaat gerust zonder jas naar buiten met - nog wat , en ook nooit ziek hoor..en ik kan toch echt wel zeggen dat er van verwaarlozing totaal geen sprake is . Dusssssssss...soms hebben kids er dus echt totaal geen last van..en zijn er de mensen er om heen die er een probleem van maken.
Oh gossie.. Er zit denk ik ook wel verschil in of het om verwaarlozing gaat of om een warmbloedig kind. Daarom had ik in mijn beginpost ook een beetje het gezin omschreven. Want in dit geval is het zeker geen verwaarlozing. Maar ik vind het wel apart en weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden. Tuurlijk is het niet mijn zaak of probleem maar het houdt me wel bezig. Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben, hoe anderen erover denken. Maar ik wil ook niet roddelen of achter iemands rug praten. Dus vandaar dat ik de vraag hier stel. Het lijkt mij in jouw geval wel moeilijk hoor. En ik snap je voorzichtigheid over hoe je het hier neer zet. Soms is verwaarlozing ook niet moedwillig maar meer gebrek aan kennis. Lastig dus.
Dan is 't inderdaad wel heel wat anders! Ik snap zeker dat je er dan wat van zegt, want die kindjes hebben 't dus misschien wel heel koud. Verschrikkelijk dat er ouders zijn die zo met hun kinderen omgaan!
Sommige kinderen hebben het gauw warm, mijn broer loopt ook nog in t-shirt rond net als zijn vader, en ik met mijn moeder daarin tegen kunnen ons niet warm genoeg kleden. Heb zelfs soms 2 paar sokken aan, omdat me kleine teentje annders doof gaat aan voelen.
Ik zie het probleem ook niet zo eigenlijk.. Als ze het niet koud heeft, niet staat te bibberen op het schoolplein, is er niets aan de hand toch? Ik zie nu ook genoeg volwassen vrouwen lopen met open schoenen of met van die dunne leggings met flatjes eronder, dan denk ik ook van, KOUD! Aan de andere kant, zelf heb ik de afgelopen jaren nooit een jas meer gedragen, omdat het te erg trekt aan m'n rug Krijg op straat ook regelmatig de vraag 'of ik het niet koud heb', maar ik heb het liever wat kouder, dan dat ik de hele dag met nog ergere pijn in m'n rug loop.. Ieder z'n eigen keus toch?
Ik vind ook niet een probleem maar ik vind het toch zeker wel opvallend. En zeker ieder zijn keus. Maar ik was toch wel nieuwsgierig hoe anderen dit zien.
Met verbazing lees ik dat er kindjes in de sneeuw met blote benen lopen. Je kunt jezelf heel goed wennen aan kou en waarschijnlijk is het voor een deel wel biologisch bepaald of je het snel warm en koud hebt maar er zijn wel grenzen. Ondanks dat je het niet koud hebt, kan het toch gevaarlijk zijn als je met blote huid de sneeuw in gaat. Er is gewoon bevriezingsgevaar. Tijdens mijn studietijd heb ik een (rare ) jongen leren 'kennen' die zichzelf had aangeleerd het niet koud te hebben. (waarom geen flauw idee. Die fietste zomer en winter in een korte broek en t-shirt rond. Op gegeven moment moest hij met een groep stage gaan lopen in een land waar het kouder was. Ze moesten gletsjers op ed. Nog steeds wilde hij in korte broek en t-shirt op stap. Dit is toen door leidinggevende en locale mensen geweigerd, vanwege de mogelijkheid op bevriezingsverschijnselen. Hij kon kiezen lange broek en jas aantrekken of geen stage lopen. Daar moest ik aan denken toen ik de beginpost las. Als het 5-10 graden is en zij wil nog in haar blote benen lopen prima als ze het niet koud heeft. Maar zodra het vriest en sneeuwt dan lijkt me een maillot oid wel het minste om jezelf te beschermen tegen bevriezing. Ik zou denk ik met de juf/meester van het meisje in gesprek gaan en dan kijken of de ouders er op aangesproken kunnen worden. Gewoon voor de veiligheid van het meisje . Tegelijkertijd wel moeilijk zoiets!
Kijk dat vroeg ik mij dus ook af. Dat ze het niet koud heeft, prima.. Maar in geval van sneeuw, ijzel ed. vind ik het wel echt de grens. Zeker omdat ik ook dacht aan bevriezing/bescherming. Het verhaal over de stage zegt mij eigenlijk wel genoeg. Als de locale bewoners weigeren, zit er dus wel degelijk een risico aan. Ik ga alleen hier niet over in gesprek met school hoor. Juf ziet het natuurlijk zelf ook wel. Ik heb het aangekaart bij de moeder en ik vind het aan haar wat ze ermee doet.
Tja, sommige mensen hebben het gewoon echt nooit koud. Ik had een collega en die liep als het kraakte dat het vroor in een shirtje met korte mouwen. En als ze dan bukte ofzo had ze een hele blote rug. En dan nog stikte ze van de hitte. Mijn nicht precies zo, die wilde vroeger in de winter al nooit haar jas dicht en als ik mijn dochter kom brengen (ze is mijn gastouder) dan loopt ze altijd in een shirtje met korte mouwen.
Ik lees veel over eigen keuze, maar....... we hebben het toch over een kind van 6 of 7 jaar? Hoezo eigen keuzen? Hoezo geen geen zin in strijd? Je bent toch ouder/opvoeder om je kinderen te leren wat goed is en niet? Daar hoort strijd bij, helaas, maar het is soms zo. Jij bepaald toch wat er gebeurd en niet je kind in dit soort situaties? Ik begrijp het echt niet.... Als het slecht/koud weer is laat je je kind niet in blote benen naar buiten gaan? Vind het echt heel raar... En ik zou moeder/vader echt vragen waarom ze haar zo laten lopen. En ik denk dat ze niet eens vreemd zouden opkijken van deze vraag, aangezien het hun ook moet opvallen dat dit gedrag afwijkt...
Afwijkt van welke norm dan? Die van jou omdat jij vind dat een kind warmer gekleed moet worden?? Wat is de norm?
mijn vriend loopt ook het liefst hele jaar door in een tshirt en korte broek, hij heeft nu denk ik sinds 4 week een lange broek aan en sinds deze week een trui(werkt buiten) (hij heeft 34jr in een huis geleefd met alleen maar een gaskachel enkel glas en enkel steens muur, sinds 2 jaar centrale verwarming, maar toch is maar de helft van het huis geisoleerd) draagt nooit een sjaal of handschoenen. mijn dochter heeft het ook snel warm, die ligt in haar winterslaap zak in een rompertje, anders heeft ze het veelste warm vroeger liep ik ook gerust in een tshirt buiten, maar nu niet meer
Aangezien er haast geen skibroek meer te krijgen is, terwijl echt niet iedereen gaat skieen, is het toch wel opvallend als er een kindje met blote benen loopt. Of het afwijkt van de norm.. tja moeilijk. Maar over het algemeen ga je een kind wel anders kleden wanneer de winter zich aandient.
De medische norm misschien Het gaat helemaal niet om wat ik vind, maar wel of niet gezond is voor een kind. Tenzij het kind "The Iceman" is , is het niet gezond om een kind onnodig kou te laten lijden, ondanks dat kind aangeeft het niet koud te hebben. Kinderen hebben nu eenmaal de eigenschap dat ze slecht hun grenzen aangeven, daarom zijn wij er om dat te doen voor hun. En dat gaat hier volgens mij niet goed. Kind bepaald blijkbaar, ouders niet. De rollen zijn omgedraaid. En soms is het niet leuk, maar jammer dan, veiligheid/gezondheid gaat voor!
alyssa wil ook heel vaak geen maloit of sokken aan en in huis vind ik dat geen probleem, maar als we naar buiten gaan moet het gewoon. als ze een rok/jurk aan wil en geen mailot als we naar buiten gaan kan ze op dr kop gaan staan, maar niet meewerken is rok uit en een lange broek en sokken aan. alyssa wil ook vaak geen handschoenen en een muts met dit weer en dan neem ik het mee en vaak halverwege wil ze het dan wel omdat het toch wel koud is. ik vind gewoon dat je in dit soort situaties niet de weg van de minste weerstand mag kiezen. het lijkt me absoluut niet gezond voor een kind om met dit weer met blote benen te lopen. liefs doris