Ik ben het met je eens hoor. Natuurlijk heeft het ene kind het sneller koud dan het andere, maar dan heb je het over de één wel een sjaal en de ander niet. Of de één een longsleeve en de ander een dikke trui. Blote benen in de sneeuw lijkt me niet gezond, of ze het nu koud heeft of niet. Ik kan me voorstellen dat je het bij pubers hebt over 'de strijd aangaan' , maar bij een kind van basisschoolleeftijd beslist toch echt de ouder. Tegenwoordig blijven veel ouders het liefst maar 'uit de strijd', ik vind dat een gekke uitdrukking. Je bent de ouder dus in principe hoeft er helemaal geen strijd aangegaan te worden. Ik hoef gelukkig niet de beste vriendin van mijn zoon te zijn, maar zn moeder.
Ik ken ook een gezin met een soort gelijke situatie. Hun kinderen zijn 7, 9, 13, 15 en 18. Iedere dag fietsen ze naar school. De drie oudste gewoon in T-shirt met korte mouwen zelfs als het sneeuwt. De jongste twee hebben in de winter enkel een trui boven hun T-shirt. Nog nooit iemand van dat gezin met een jas gezien, zelfs niet met een licht zomerjasje. De meisjes (9 en 15) dragen ook nooit broeken.
Is het kind ziek dan? staat ze te klappertanden of te rillen in de kou? Ziet ze er verwaarloosd uit of vemoed je verwaarlozing (anders dan dat ze geen maillot aan heeft)? Ik denk zelfs dat als je je te warm kleed, en je gaat dan opeens naar buiten, je sneller ziek wordt. Eerlijk gezegd liep ik ook niet een maillot in de winter. En niet omdat ik het te warm had (ik ben een koukleum), maar omdat die verrekte maillots jeukten aan mijn benen, en ook nog eens afzakten bij mijn kruis. Nou echt niet dat ik die krengen aandeed hoor, of ik stond te hijsen de hele dag of ik stond mijn hele benen open te krabben. En mijn moeder was geen democraat als het op beslissingen aankwam thuis hoor ... Het is gewoon een feit dat de thermostaat bij mensen gewoon verschillend staat. Maar goed, ieder zijn ding. Ik zou het dus persoonlijk misschien raar vinden (lees: koud), maar niet zo raar dat ik meteen moet denken de ouder op hun "afwijkend" gedrag aan te moeten spreken ...