Hai allemaal, Ik heb een vraag, misschien heeft iemand ervaring hiermee. Ik moest laatst bij de huisarts urine inleveren omdat ik vaak moet plassen. Ik ging eigenlijk voor iets anders naar de h.a. maar dit kwam ter sprake. Ik heb al m'n hele leven dat ik redelijk vaak moet plassen, maar voor de zekerheid wilde hij toch een kweekje nemen. Dan kijkt ze eerst met zo'n stripje ofzo , en toen meldde ze mij dat ze leukocyten in de urine zag. Toen werd het opgestuurd om op kweek te zetten. Paar dagen later gebeld voor uitslag: alles helemaal goed! (ook geen suikerziekte, paar keer bloed geprikt ervoor). Maar... waarom zag ze dan op de strip wel die leuko's , en bij de kweek niet meer blijkbaar?
Een dipstick is niet zo nauwkeurig als een echte test of kweek. Misschien verkleurde de dipstick omdat je net op een randje van een waarde zat maar bleek uit de kweek dat je nog binnen de goede grenzen zat. Maar, dit is natuurlijk iets om aan je ha te vragen
Als je leucocyten in je urine hebt kan dit wijzen op een blaasontsteking. Door de urine op kweek te zetten ga je specifiek kijken of er ook bacteriën in de urine aanwezig zijn. Als de kweek negatief is dan zijn er geen bacteriën en geen blaasontsteking. Dat je wel leucocyten in zitten is op dat moment niet erg. Blijven er leucocyten in je urine zitten dan kan het goed zijn om hier naar te vragen wat dit kan beteken.
Bedankt voor je antwoord! Dat snap ik ,maar stom genoeg vergat ik dat te vragen. Ik was al heel blij toen ik belde dat alles goed was. Ik weet niet of ik nu nog terug moet bellen? Het is al een paar weken geleden inmiddels, dacht er nu opeens weer aan, en heb nergens last van eigenlijk..
Nitriet in urine is de waarde die een bacteriële inf. aangeeft. Vaak is hierbij ook leuco waarde verhoogd. Is het enkel de leuco waarde dan kan het zijn dat de infectie al op zijn retour was. Maar verdere info/uitleg moet je toch echt even bij de arts vragen
Zie alle uitleg hier boven. Soms zitten er ook leuco's in een urine monster doordat er per ongeluk wat afscheiding bij is gekomen.
Dat zou wel kunnen, ik moest bijna ongesteld worden toen, dan heb ik daar meer last van dan anders. Maar, zouden jullie hierover nu nog bellen? Het is een paar weken geleden en heb nergens last van eigenlijk, dus vandaar mijn twijfel.