Ja ik zit net te googlen en vindt wat sites waar idd staat aangegeven dat alcohol een harddrug is... Nooit geweten Maar goed ik drink ook geen alcohol.
Wie zegt dat ik alcohol niet onder drugs versta? Ik wil ook niet geassocieerd worden met meermaals alcoholgebruik. Maar dan krijg je weer de vraag, ja maar waarom drink je dit wel soms en neem je nooit een hijs van een joint? Dat zijn principes, volgens mijn principes is het wél geoorloofd om sporadisch een wijntje te drinken maar nooit een joint te roken of zelfs meer. Daar hoef ik verder ook geen tekst en uitleg meer over te geven. In mijn omgeving gebruikt niemand drugs en zal dit ook nooit gebeuren.
Haha. Jij hebt zelf gezegd dat je tegen elke vorm van drugsgebruik bent. Maar goed. Ik ga mijn energie even in andere zaken steken.
Waar heb ik dat gezegd? Ik heb gezegd dat ik tegen blowen ben en alles waar daar nog verder in gaat. Dan bedoel ik cocaïne, heroïne, xtc, lsd, etc. Dat schijnbaar blowen gezien moet worden als normaals, gaat mij een brug te ver. Net als je fles wijn achterover kloekt. Dit zijn principes die ik mijn kinderen ook probeer mee te geven.
Hierbij de lijst van het RIVM. De top 19 van gevaarlijke drugs. Zie de plaatsen 3 en 12. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) stelde in 2009 een vergelijkbare lijst samen. Deze laat een overeenkomstig beeld zien wat betreft de posities van alcohol en tabak ten opzichte van de bekende illegale drugs. Opvallend op deze lijst is verder de positie van de paddo's, helemaal onderaan. Deze, kennelijk vrij onschuldige, hallucinogene paddestoelen zijn in 2008 aan de opiumlijst toegevoegd en daarmee illegaal geworden. De 19 meest gevaarlijke drugs volgens het RIVM: 1 Crack (rookbare cocaïne) 2 Heroïne 3 Alcohol 4 Methamfetamine (pepmiddel) 5 Cocaïne 6 Amfetamine (speed) 7 Tabak 8 Methadon (vervangmiddel voor heroïne 9 XTC 10 GHB (slaapmiddel/ narcosemiddel/ partydrug) 11 Ketamine (verdovingsmiddel) 12 Cannabis 13 LSD 14 Buprenorphine (vervangmiddel voor heroïne, zoals methadon) 15 Methylfenidaat (Ritalin) 16 Benzodiazepinen (Valium) 17 Anabole steroïden (prestatieverhogende middelen) 18 Khat (mild stimulerende plant) 19 Paddo's (hallucinogene paddestoelen) Alcohol gevaarlijker dan XTC? | Mens en Gezondheid: Diversen
Tja ik vind dit dus wel een discussie waard, ik ben er nl van overtuigd dat je beter elke dag 1 wijntje of biertje kan drinken dan elke dag coke of xtc...
Wat spreek jij jezelf gigantisch tegen in veel van je reacties. Alcohol, dus ook wijn en bier, is drugs. Of jij in je omgeving gewend bent dat het ene normaal is en het andere niet...heeft natuurlijk geen invloed op feiten Wel snap ik dat je door de omgeving een bepaald idee kan hebben over dingen. En bepaalde gewoontes. Dan nog een reactie over het stellig benoemen dat andere drugs dan alcohol niet door jouw omgeving gebruikt wordt....dat weet je helemaal niet! Zolang jij niet constant bij mensen in de buurt ben, ben je daar nooit zeker van. Mensen die drugs gebruiken zien er niet per definitie uit als stereotype verslaafde ofzo. Ik doe zelf echt niets aan drugsgebruik even los van medicatie(gebruik ik ook vrijwel niet, maar mocht ik het nodig hebben...). Er zijn verschillende mensen om mij heen waarvan ik weet dat ze roken, wel eens drinken en wel eens blowen. Dit moeten zij zelf weten, zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen. Blowen en roken wordt niet in mijn huis gedaan en liever ook niet in mijn tuin. Drinken zal ook weinig bij mij thuis voorkomen, want ik koop het niet.
Bij het samenstellen van die lijst werd gekeken naar de volgende factoren: de lichamelijke schadelijkheid voor de gebruiker, hoe verslavend de drug is, en de gevolgen voor de maatschappij. Dus het gaat niet om 1 consumptie per dag en alleen de gevolgen voor je lijf.
Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd wat ik ga zeggen. Ik vind af en toe blowen wel kunnen (maar ik doe het zelf niet. Ik rook ook niet). Ik vergelijk het inderdaad met het drinken van alcohol. Ik denk dat er meer een taboe op rust dan bij alcohol omdat het lange tijd een verboden middel is geweest en omdat het dat in veel landen nog steeds is. Ik zie dat mensen alcohol harddrugs noemen maar ik zie toch echt wel enig verschil tussen het drinken van drie wijntjes en het snuiven van drie lijnen coke. Het is nogal een verschil lijkt me. Wat ik wel best lastig vind aan blowen is dat de "volgende stap" zo snel gemaakt is. Dat is meer uit eigen ervaring van wat ik zie in mijn omgeving. Bijna iedereen die ik ken die wel eens blowt of heeft geblowd heeft ook wel eens pillen genomen of coke gesnoven. En een jointje maakt mij niks uit maar met die andere troep moet je bij mij gewoon echt niet aankomen. Het is dodelijk, verslavend, illegaal en je werkt er criminaliteit mee in de hand. Lekker van wegblijven dus. En ja, alcohol en blowen kunnen ook verslavend zijn maar dan ligt de frequentie van inname wel een stuk hoger dan bij harddrugs. Daarnaast is er bij een alcoholverslaving vaak meer aan de hand. Van een paar wijntjes per week raak je niet zomaar verslaafd. Van een paar lijnen coke per week wel.
Voor mij zou het effect en de mate van gebruik meer uitmaken. Liever op zaterdag als de kinderen slapen één joint en relaxen dan elke avond tien bier en de boel kort en klein slaan.
Ik denk dat alcohol en tabak veel verslavender zijn. Ik heb zelf gerookt vroeger en ik ben niet vies van een drankje. Roken was zeer verslavend en ik zou alcohol ook niet graag opgeven. In mijn wilde tijd heb ik veel verschillende drugs gebruikt maar dat bleef bij af en toe in tegenstelling tot het roken en drinken.
Ik heb mijn reactie nog wat aangepast. Roken is weer een ander verhaal inderdaad. Blowen en drinken kunnen ook verslavend zijn maar vooral als je niet zonder alcohol kunt is er vaak meer aan de hand. Ik drink graag een wijntje maar ik had er in mijn zwangerschap geen enkele moeite mee om het te laten staan. Verslaafd ben ik dus zeker niet. Drugs laten staan is vele malen moeilijker en lukt vaak niet zonder hulp. Daar raak je gewoon sneller verslaafd aan.
Dat begrijp ik, maar dan nog heb ik die mening. Dat je een joint vergelijkt met alcohol oke...dat is ws idd een gevoel zoals ik zei waar dat taboe vandaan komt, maar coke en xtc als een minder gevaarlijke drug wegzetten dan alcohol gaat er bij mij niet in.
Bij mij ook niet. Daarbij kan volgens mij iedereen op 'mens en gezondheid' plaatsen dus de betrouwbaarheid van die artikelen is ook nog om over na te denken.
Ik denk dat het bij al deze middelen heel erg afhangt van de omgeving waarin je bent opgegroeid, mijn ouders/familie hielden altijd al van een drankje, ik weet niet beter dan dat er altijd wijn bij het eten werd gedronken en dat mijn vader uit z'n werk 3 biertjes dronk, op feestjes dronk en rookte iedereen. Ik houd zelf ook van een drankje en ben verslaafd aan tabak (en dan bedoel ik: of ik nu gestopt ben of niet ik blijf verslaafd) maar ik heb drugs (als in drugs zoals we die kennen, dus even los van of alcohol ook een drug is) nooit gebruikt en in mijn omgeving gebruikte ook niemand drugs, dus voor mij is dat heel anders dan voor iemand die daarmee wel in aanraking is gekomen in zijn omgeving (puberteit/familie/etc) en dat dus wel normaal vindt, net als dat ik alcohol en tabak normaal vind.
Als iemand aan mij vraagt of ik wel eens drugs heb gebruikt is mijn antwoord nog steeds volmondig nee. Terwijl ik wel alcohol drink. Nee sorry ik vind het niet vergelijkbaar.
Hier hetzelfde en dan krijg je het verwijt dat je jezelf tegenpraat. Af en toe alcohol drinken, lees 1/2 glaasjes, valt bij mij niet onder dezelfde noemer als blowen en alles wat daar nog verder in gaat. Dat sommige dit schijnbaar aan moeten pakken om te gaan lopen zuigen, brengt mij nog steeds niet op andere gedachten. En dat ik nooit zeker ervan ben dat mensen in mijn omgeving geen drugs gebruiken, jawel hoor. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat mijn familie en goeie vrienden dit nooit zullen doen onder gezonde omstandigheden.
Oh ik vind die paar glaasjes in de week ook echt geen drugs gebruik. Maar dat vind ik die paar keer per jaar dampen ook niet. En iemand die op een feestje eens per jaar een pilletje slikt ook niet. Maar het interesseert mij ook niet echt wat een ander doet 😬
Ik vind blowen en alcohol niet vergelijkbaar. Je kunt prima een drankje met alcohol nuttigen omdat je het lekker vindt. En met blowen gaat die vlieger niet op. Ik heb nog nooit iemand gehoord die blowt omdat het lekker smaakt. Dat doe je voor het effect wat het heeft. Je raakt bewust stoned, van de kaart. Men kan wel zeggen het onder controle te hebben, dat is de grootste bullsh*t die ik ooit gehoord heb. Als je bij het drinken van alcohol voor het effect gaat, ben je gewoon slecht bezig. Je vernietigd letterlijk je hersencellen en die worden niet opnieuw aangemaakt. Op het moment dat je dergelijke middelen gebruikt voor het effect, ben je al verslavingsgevoelig en bevindt je je op glad ijs. Wat mij betreft echt een no-go dus. Voor beiden niet (alcohol en drugs)