Couveusenazorg

Discussie in 'Prematuur' gestart door nikkijane, 26 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Hai!
    Nog even en dan mogen onze meiden naar huis!
    Nu vroeg ik me af wat de couveuse nazorg eigenlijk in houd.
    Wat doen die mensen wel, en wat doen ze niet?

Wie van jullie heeft hier ervaring mee? Ook in combi met een meerling misschien?
    Alvast bedankt!

2. Flavour

Flavour Niet meer actief

Hai! Bij ons houdt het in dat we geregeld teruggaan naar het ziekenhuis voor controles door de artsen en verpleegkundigen. Het stelt in ons geval niet zo veel voor, ze wordt opgemeten, gewogen en bijzonderheden worden doorgesproken.

Fijn dat ze naar huis mogen!

Suus

3. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Maar ik bedoel eigenlijk de couveuse nazorg die je thuis krijgt.
    Er zou dan een verpleegkundige hier thuis komen. Ben dus wel benieuwd wat die precies doen. Is dat hetzelfde als een kraamhulp, of is het echt iets heel anders?

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

O, dat kregen we hier niet. Super dat je dat krijgt zeg!

5. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Wij hebben dat inderdaad gehad hier thuis...
    Wij vonden het aantal uren dat ze er mocht zijn teveel, we hebben de helft ongeveer gebruikt, maar dan hebben wij er ook maar 1.
    We vonden het ook heerlijk om met z'n drieeen eindelijk thuis te zijn!
    Wij deden de hele zorg al zelf, dus dat deed ze niet. Ook doen ze niets (meer) in de huishouding... (Wij zetten zelfs zelf thee e.d. ook voor haar!) Ik vond het wel prettig om met haar de normale dingen door te nemen waar ik op moest letten en even de handigheidjes voor thuis (hoe richt je de commode in, voor eerste x in tummy tub, etc.) Ook heeft ze nog n paar keer meegekeken met de BV! En met mij de kraamvrouw dingen doorgenomen (spruw e.d.)...
    Volgende x zou ik het niet nog een keer hoeven eigenlijk....
    Maar die praktische dingen was wel ff fijn....

Wat heerlijk dat ze naar huis mogen! :)

GRTZ.

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wat fijn dat de kleintjes bijna naar huis mogen. Heerlijk vooruitzicht!

Wij hebben wel couveuse nazorg gehad. Alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet weer zou doen. Ik geloof dat ze 3 dagen zou komen en dan 3 a 4 uur per dag. Alleen onze mannetjes hebben 8 weken in het ziekenhuis gelegen en we hebben daar natuurlijk al heel veel geleerd. Ik vond alleen de eerste dag wel fijn om even de onzekerheden weg te halen zoals heb ik het bedje goed opgemaakt, is de tempratuur goed etc.

De 2e dag mocht ze eigenlijk wel weg blijven, ze wou de kleintjes in bad doen en ging dit helemaal uitleggen. Maar goed dit hadden we natuurlijk al een aantal keer gedaan in het ziekenhuis. Het was een hele lieve vrouw, en ze zei ook anders ga je even lekker slapen ofzo. Maar ik was al 8 weken geleden bevallen dus het voelde allemaal niet zo goed. Ze wou ook schoonmaken maar ik kon dat zelf ook allemaal wel. Na de 2e dag hebben we daarom ook aangegeven dat het zo voldoende was.

Het enigste waar wij eigenlijk behoefte aan hadden was: Deuren op slot, gordijnen dicht en genieten van elkaar. Gewoon even niks anders dan genieten.

7. Jane1983

Jane1983 Fanatiek lid

30 okt 2009
    3.410
    0
    0
    Nijmegen
    Wij hebben er bewust voor gekozen om het niet te doen, eindelijk blij om met zn viertjes eindelijk samen ''alleen'' te zijn

8. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Hier noemden we het uitgestelde kraamzorg. Een term die ik heel gek vond want ze kwam langs terwijl ik net 36 weken zwanger zou zijn geweest :)

Ze heeft ons wat praktische tips gegeven over de verzorging (kruikje maken, badje maken) en ze wilde graag het huishouden doen maar dat vond ik onzin, ik was al bijna geen kraamvrouw meer, en ik kon het prima zelf. We mochten 15 uur geloof ik, ze is 10 geweest ofzo

9. Flavour

Flavour Niet meer actief

O ja, uitgestelde kraamzorg konden we wel krijgen, maar daar had ik geen zin in. Niet nog meer bemoeienis met ons svp. Was er wel aan toe om het zelf te doen.

Suus

10. adi

adi Niet meer actief

Hier hetzelfde als bij jada. We kregen gewone kraamvz die geen ervaring had met meerlingen, en heel weinig ervaring met prematuren. Echt een lieve vrouw, maar ik heb haar meer uitgelegd dan zij mij.
    Ze raakte zelf ook vaak in de war, omdat je veel dingen bij een meerling op een andere tempo moet doen dan bij 1 baby. Ik had helemaal geen tijd om met haar thee te drinken beneden en die lijsten door te nemen!

Maar hier heeft ze wel een paar dagen meegeholpen, in de praktische zin, omdat we handen tekort kwamen.

11. singa

singa Niet meer actief

Wij hebben ook couveusenazorg gehad maar achteraf was het niet nodig. De belangrijkste dingen hebben wij in het ziekenhuis geleerd. Het was wel fijn dat je met vragen direct antwoord krijgt maar onze kraamverzorgster had weinig ervaringen met prematuur kindjes. Ook heeft ze nog een paar beschuiten met muisjes kunnen smeren maar er was verder niet zo veel voor haar te doen.
    Als ik alles van te voren wist had ik geen couveusenazorg genomen.

12. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    wij hadden een hele lieve kraamvz met gelukkig wel wat ervaring met prematuren. Ik heb lekker veel met D. in bed gelegen en geknuffeld en haar het huishouden laten doen. Ze wist nl. best dat we in het ziekenhuis alles al zo'n beetje geleerd hadden en verder legde ze dingen uit als we vragen hadden. Vond het juist wel fijn omdat mijn vriend niet thuis kon blijven van zijn werk de eerste dagen.

13. Mariekevdb1984

5 aug 2011
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben ook couveusenazorg gehad. De vrouw die bij ons kwam had wel ervaringen met meerlingen, dat was wel fijn. Wij hadden het al voldoende gevonden als ze maar één dag zou komen, want in bad doen ect hadden we in het ziekenhuis al geleerd. En die vrouw die bij ons was bemoeide zich overal mee...Ik vond het fijn dat ze weer weg was, want nu konden we eindelijk met z'n viertjes genieten! :D Ik vond het wel handig dat ze uitlegde hoe je een kruik moest klaarmaken, voeding klaarmaken ect.
    Dus eigenlijk een beetje hetzelfde wat de andere meiden al zeiden.

14. nikkijane

nikkijane Fanatiek lid

27 jul 2007
    2.410
    0
    0
    friesland
    Ik heb het toch maar aangevraagd. Een paar extra handen is nooit weg denk ik.
    Zeker omdat er ook nog een jochie van 2 rond loopt.
    En als we er genoeg van hebben kunnen we het altijd nog afbellen, toch?

Deel Deze Pagina