Ik heb een BMI van 38 en hiervoor een medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen. Ik MOET dus in het zh bevallen. Ik mocht wel bij de vk praktijk bij ons in het dorp onder controle blijven, maar zou voor alle echo`s etc toch naar het ziekenhuis moeten vanwege mn dikke buikwand. Dus ik heb er zelf voor gekozen bij de klinisch vk en de gyn onder controle te blijven in het zh. Ik moet zeggen dat ik hier totaal geen spijt van heb. De afspraken gaan hier om en om. De ene keer bij de gyn en de andere keer bij de vk. EN iedere keer een echo! Wij liepen ook bij de gyn omdat het niet van harte ging om zwanger te raken, maar uiteindelijk wel spontaan zwanger geraakt. Heb ook altijd de zelfde gyn.
Hier niets gezegt over niet teveel aan mogen komen. Ik was 9kg afgevallen in het begin van mn zwangerschap en heb er nu 4 kg bij. Als ik vragen heb bel ik naar de assisitente van de gyn die weten ook een hoop. En als die het even niet weten dan overleggen ze gelijk met de gyn
ik woon in de omgeving arnhem en hier zei mijn vk dat als ik meer dan 100 kilo weeg dat ik dan beneden moet bevallen 1 ding weet ik zeker: bij de vk ga ik never nooooooit meer op de weegschaal staan ik weeg thuis wel en geef haar mijn gewicht door volgens haar weegschaal weeg ik al meer dan 105 kilo ik ben net op mijn eigen weegschaal gaan staan en ik weeg gewoon 100 kilo ik hoop dat het een beetje constant blijft ik ben vandaag 28+4weken zwanger mijn vriend zei tegen mij dat is eenvoudig op te lossen ik zei hoe dan hij zei door niet meer aan te komen nou dames vertel is dat onzin of is dat onzin hoe kan ik nou voorkomen dat ik niet meer aankom tijdens de zwangerschap? tot nu toe ben ik in totaal zo een 5.5 kilo aangekomen ik vind dat ik het nog netjes doe ook (als je zie wat ik allemaal eet enzo)
Zelfs als je normaal blijft eten zal je gemiddeld zo'n 12/13 kilo aankomen, dat is gewoon wat de baby en toebehoren weegt. Denk aan placenta, vruchtwater, extra bloed en vetreserves. Dat hebben de wat flinkere dames dan al. Maar een 12 kilo daar kom je zo aan! Proberen normaal gezond te blijven eten.
Het is dan toch raar dat een gyn zegt dat je maar 5 kg aan mag komen? Ik vraag me altijd dan af wie ik nou moet geloven?
Sommige artsen zeggen dat zodat je heeeeel gezond gaat eten. Hierdoor afvalt (omdat je overgewicht hebt, gaan ze ervanuit dat je afvalt van gezond eten) en dus het gewicht van de baby enz je gewicht stabiel houdt.
Ik heb een bmi van 39.8 ben nog bij de vk moet zoiezo in het ziekenhuis bevallen als bmi boven 40 komt en dan wordt ik ook doorgestuurd naar de gyn. Bij mn vorige zwangerschap was ik net zo zwaar en werd er nooit wat over mn gewicht gezegt en mocht ik gewoon thuis bevallen. Zat toen bij een andere vk praktijk in een andere woonplaats. Nu gaat het ALTIJD bij elke controle maar over mn gewicht en nooit hoe ik me voel of iets dergelijks:x Maar hier in de buurt zit helaas maar 1 praktijk dus zou het niet erg vinden als ik naar de gyn moet!
Niet als je afvalt door supergezond te eten, maar niet te weinig eten. Maar ja, in de praktijk werkt het toch vaak niet zo makkelijk als hun denken.
Ik heb heel de zwangerschap supergezond gegeten, maar aan het eind krijg je echt wel meer trek hoor, ook al hoef je niet voor 2 te eten. Ik heb helemaal niet gebunkerd en had weinig grillen. Op het laatst ging ik veel vocht vasthouden en kwam ik in korte tijd erg veel aan. In totaal 35 kilo. (was na 10 dagen al bijna 30 kilo kwijt).
Mij is ook verteld dat ik moest proberen om niet meer dan 6 á 7 kilo aan te komen. Hun uitleg hierover was dat mijn lichaam voldoende reserves heeft en dat de baby dus alsware je reserves aanspreekt om te groeien. Het maken van een baby kost je lichaam elke dag een bepaalde hoeveel energie/calorieen. Extra eten is dus zo wie zo niet nodig. Wel vervelend dat je gewicht telkens het gesprek van de dag wordt. Ik heb dit gelukkig bij de verloskundige niet mee gemaakt, nog afwachten hoe het bij de gyn gaat.
Ik ben in totaal tijdens de zwangerschap 10 kilo aangekomen en had een grote baby (4330 gram) en erg veel vruchtwater. Voor wat mij bekend is, is die 10 kilo ook het gemiddelde wat een kind met alles erop en eraan weegt. Van die 10 was er bij mij blijkbaar 1 aan vetreserves: die bleef er na de bevalling opzitten. 5 kilo aankomen lijkt mij dus ook wat weinig, zelfs met een erg hoog BMI. En je moet er maar net controle over hebben: bij een hoge bloeddruk hou je meer vocht vast en dan doe je er niks meer aan, aan die kilo's. Maar dat het advies is om er wel goed op te letten, dat lijkt me loigisch: met een dergelijk lichaamsgewicht hoef je de kilo's vetreserve iig niet op te bouwen, dus als je kunt voorkomen dat die eraan komen, is dat alleen maar goed toch? Wat betreft thuis of z'huis bevallen, dat snap ik wel met een hoog BMI; bij mijn weten kleven er hogere risico's aan bij een hoger lichaamsgewicht. En op deze manier voorkomen ze idd dat ambulancepersoneel je niet kan tillen en er brandweer bij moet komen. Dat dat per ziekenhuis verschilt, de richtlijnen daarvoor, dat lijkt me logisch, gezien het feit dat die ook over echt medische zaken ook over van alles en nog wat verschillen in mening en advies, (10 artsen, 10 verschillende adviezen, is het helaas toch wel vaak).
Ja ik mocht met mn eerste nog thuis bevallen, BMI was toen 39, nu is BMI hoger dus moet idd in ziekenhuis. 100 kilo moet je idd beneden bevallen ivm brandweer....
Ik weet niet hoe het hier zit. Mijn verloskundige is er nog niet over begonnen, ook niet toen het thuis of in het ziekenhuis bevallen even ter sprake kwam. Ik heb mijn gewicht doorgegeven en ze hoefde ook niet ter plekke dat nog te checken. Ik heb het ook pas een keer hoeven opgeven, ze vraagt er niet steeds naar. Ze heeft ook niet raar gekeken toen ik het noemde of gezegd dat ik te zwaar was, terwijl dat echt niet onzichtbaar is Voor mij maakt het verder niet uit want ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen (dat heb ik nog niet bij de vk gezegd). Ik hoef in ieder geval ook niet naar de gynaecoloog in verband met overgewicht.
Ik vind van wel! Elke controle een echo, niet heel lang, maar toch kan je je kindje weer even zien. Ik wordt goed in de gaten gehouden en dat vind ik een prettig idee (ook omdat ik met psychische problematiek te maken heb). Als ik vragen heb kan ik altijd naar het ziekenhuis bellen, altijd wel iemand die antwoord weet. En mochten ze niet direct een antwoord hebben, dan wordt er overlegd met de gyn. Ik ben helemaal tevreden hoor! Dat zou mij dus echt pissig maken. Wat verwachten ze dan, dat je 'even' alle overgewicht kwijt raakt ofzo door je er steeds op te wijzen. Toen ik net zwanger was zat ik bij de huisarts (die kent mij al mijn hele leven en weet alles over mijn gewicht, elke behandeling en dieet die ik ooit gevolg heb, enz). Zij heeft toen in mijn dossier een bericht geschreven wat in het kort neerkwam op: 'Mevrouw weet dat zij overgewicht heeft en hoeft hier niet meerdere malen op gewezen te worden'' . (mijn huisarts is een topvrouw, echt waar!) Tuurlijk is mijn overgewicht ter sprake gekomen, maar vk (voordat ik naar zh werd overgedragen) en gyn hebben dus allemaal dat berichtje van de huisarts ook ontvangen. Nooit overbodig gedoe over mijn gewicht ter sprake geweest. Even als tip: ik kan heel goed begrijpen dat je er helemaal zat van wordt dat er maar op je overgewicht wordt gehamerd, je komt er tenslotte voor je ongeboren baby. Ik zou dan ook serieus en duidelijk aangeven dat je het ongewenst vind dat er steeds op je overgewicht wordt gewezen. Want echt lekker voor je zelfvertrouwen is het ook niet hoor, iemand die steeds met het vingertje wijst.
Super vervelend dat het altijd maar over je gewicht moet gaan. Mijn vk in het zh zei dat ik wel te fors was, maar dat ik lekekr van mn zwangerschap moet gaan genieten niet voor 2 eten. Verder
Super vervelend dat het altijd maar over je gewicht moet gaan. Mijn vk in het zh zei dat ik wel te fors was, maar dat ik lekekr van mn zwangerschap moet gaan genieten niet voor 2 eten. Verder geen geseur over gewicht meer ook niet van de gyn. Hier wijkt het gewicht in zh ook af bij gewicht thuis. Ik was 9kg afgevallen in het begin van mn zwangerschap. Zit nu 4kg aan 31 weken zwanger
Natuurlijk vind in het prima dat een gyn/vk nog even benoemt dat je overgewicht niet gezond is voor jezelf en de baby. Maar soms krijg ik bijna het gevoel dat ik een of andere debiel ben die eigenlijk niet zwanger had mogen worden. Terwijl vrouwen die doorroken tijdens de zwangerschap (dat ziet een gyn/vk) tenslotte niet, of iemand die psychisch niet goed in orde is (en dan bedoel ik ernstig, zoals de moeder van Savannah bijvoorbeeld) niet zoveel gezeik over zich heen krijgen. En dat frustreert me soms wel enorm. Ik snap heus zelf wel dat ik niet voor 2 hoef te eten, en 20 kilo aankomen lijkt mij vreselijk. Dus ik doe extra hard mijn best om gezond te eten, ook voor dat kleine wonder in mijn buik! Die gun ik het beste (L)