BMI grens op voor Clomid?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Annedore, 4 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    #1 Annedore, 4 nov 2013
    Laatst bewerkt: 4 nov 2013
    In 2010 en 2011 ben ik onder behandeling geweest bij geertgen. Geen BMI grens dus. Ik heb daar clomid, gonal, fostimon, oradexon en pregnyl gebruikt.

Ik heb nu een afspraak met mijn gyn in het ziekenhuis in mijn woonplaats dat ik weer met fostimon, oradexon en pregnyl mag beginnen als mijn bmi 35 is. Prima afspraak, vind ik.

Ik vroeg me vandaag ineens af of er ook een bmi grens gehanteerd wordt voor behandeling met clomid? Iemand die dit weet?

(niet dat ik graag vandaag nog met clomid wil beginnen hoor, want ik wil echt eerst nog meer afvallen voor een volgende zwangerschap. Ik kom van ver, maar mijn bmi is toch nog boven de 40, en dat vind ik zeker nog niet acceptabel)

2. Volgens mij is het niet afhankelijk van de medicatie, maar meer van wat het ziekenhuis vindt, toch? Volgens mij maken sommige ziekenhuizen alleen onderscheid in het BMI voor OI / IUI en IVF / ICSI, maar niet in het BMI voor bepaalde medicatie..

3. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    In het ziekenhuis waar ik voor controles loop (en destijds ook voor onderzoek vruchtbaarheid) hielden ze ook die grens aan voor medicatie als clomid. Het zal vast per ziekenhuis verschillen, maar ik denk dat het nog best vaak voorkomt.

4. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Oh ja, dat zou ook kunnen ja. Ik heb echt geen idee hoor, daarom vraag ik het maar :)

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Volgens mij hanteren de meeste ziekenhuizen en klinieken een BMI grens van minimaal 35 (bij voorkeur nog lager). Dat is niet afhankelijk van medicatie. Dat komt omdat een hoge BMI de vruchtbaarheid negatief beeninvloed en daarbij de slagingskansen van vruchtbaarheidsbehandelingen verminderd. Zeker als jij ook nog PCOS hebt kan gewichtsverlies van 5% al verschil maken. Ook bij een clomid behandeling is het BMI een onderdeel (naast andere zaken) die een ziekenhuis zal meenemen. Of ze je er ook op afwijzen hangt van het ziekenhuis af. Maar ik ken gevallen waarbij mensen eerst onder de gestelde BMI grens moesten komen (ongeacht de behandeling).

6. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Dank voor je uitleg. Ik ben hier allemaal van op de hoogte.

Helaas heeft 18 kilo afvallen voor mij niet gezorgd voor een meer regelmatige cyclus. Vandaar dat ik van de gyn gelijk weer met hormooninjecties mag beginnen als mijn BMI op 35 zit. Ze vond het niet nodig om dan weer opnieuw clomid te proberen, omdat mijn pcos erg hardnekkig is.
    Ik vroeg me alleen af of er verschil zou zijn in het protocol tussen clomid en injecties.

7. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Nederland heeft vaak als regel dat BMI voor alle vruchtbaarheidsbehandelingen 35 of lager moet zijn. Dus voor hormonen of IUI..maakt niet uit.
    Nu hangt het in Nederland ook allemaal er maar weer net vanaf wie je treft.

Heel veel succes met afvallen en zwanger worden!

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De meeste ziekenhuizen hanteren een BMI-grens als het op hormoonbehandelingen aankomt. Clomid valt daar ook onder. Je mag over het algemeen een maximale BMI hebben van 35. Sommige ziekenhuizen zijn nog wat strenger en hanteren de grens van 30-32.

Deel Deze Pagina