Ik schrijf dit even van mij af. Advies is denk ik niet nodig maar ervaring wel! Mijn dochter sliep vanaf 6 weken goed door met af en toe nog voeding snachts. Ook kon zij overal slapen. Heerlijk! Soms had ze wel eens een fase van een week. Dan ging ze ons uittesten maar dat was het dan ook. Mijn zoontje, dreumes van 1,5 jaar, is een heel ander verhaal. Als newborn was hij een goede slaper. Met 6 weken sliep hij op zijn kamertje en met 12 weken hadden we een mooi ritme en ging hij om 18.30 naar bed. Tot hij 5 maanden werd en slecht ging slapen. Huilen bij inslapen en ineens in de nacht krijsend wakker worden... wat bleek: oorontstekingen. Halfjaar lopen tobben en vreselijke nachten gehad. Hij trok de haren uit zijn hoofd van de pijn. Vanaf toen nooit een goede slaper meer geweest. Logisch. Hij kreeg na zijn eerste verjaardag eindelijk buisjes. Niet direct werd hij rustiger maar na paar weken konden we voor het eerst in zijn leven doorslapen!!! Wauw wat was dat heerlijk!!! Bij 1 jaar en 3 maanden ging hij ineens weer slecht slapen. Krijsen als we hem in bed legde. En sliep hij eindelijk dan werd hij ineens weer huilend wakker. Ik ga dan bij hem zitten en over zijn hoofd aaien en dan valt hij in slaap. Dan weer na tijd wakker of meteen en begint het riedeltje weer opnieuw. Na paar keer nemen we hem dan bij ons omdat we op zijn. En ook zijn zus een goede nacht willen geven. Dit duurde twee weken en was het weer over. En nu is hij al aantal weken snotterig, eet weinig. Slaapt dus weer slecht en nu paar dagen hoesten en koorts. Ook komen er kiezen. Je begrijpt het is weer vreselijk s nachts. En nu.... Nu weten we het niet meer. Als hij naar bed moe hoor ik aan zijn gehuil/moppperen dat hij boos is. We gaan dan iedere 15 min naar hem toe. Gister sliep hij na een uur! Yay! Maar om 22.00 begon het feest weer. Flesje... stil... maar hoesten en ja weer huilend wakker. En dat tot 00.00 uur. Elk 15 min gaan. Sliep ie na even mopperen weer en dan na 10 min weer hoesten. *hij krijgt 2x dgs hoestdrank, vaak neusspray en puf voor slapen. Soms denk ik komt het ooit nog goed? We hebben gelukkig een gesprek vandaag met aan slaapcoach. Iemand daar goede ervaringen mee? Het doet mij verdriet... voor hem en voor onszelf. En ook omdat we in ronde 1 zitten voor een derde kindje...
Zitten zijn buisjes er nog goed in? Mijn kinderen slapen ook slecht als ze verkouden zijn, ze worden dan steeds wakker van hoesten of verstopte neus. En dan zijn ze uiteraard moe en boos en is het huilen tot ze terug slapen. Ik heb geen ervaring met een slaapcoach, maar ik duim dat je er wat aan hebt
Ja die zijn vorige week gecheckt door kno arts! Die zaten nog prima. Hij zou deze week voor neusamandelen gaan maar die ging niet door vanwege de koorts. Dus hopelijk volgende week. Het slechte slapen bij verkoudheid is ook wel logisch. Zelf slaap je dan ook minder. Sliepen de kinderen dan bij je? Of liet je ze wel in eigen bed slapen?
Hier een meisje van bijna 1,5 jaar die met verkoudheid ook altijd slecht slaapt. Nu is het ook weer zover. Het hoort er helaas bij. Ik moet wel zeggen dat zij nog steeds in dr ledikant bij ons op de kamer slaapt. Afgelopen nacht heeft ze redelijk goed geslapen, maar door de koorts, de verkoudheid en de doorkomende hoektanden krijgt ze van mij wel voor het slapen gaan een paracetamol. Gisternacht niet gedaan en toen heeft ze een stuk slechter geslapen. Toen heb ik haar om 2 uur nog een zetpil gegeven en toen maakten de andere kinderen ons om half 8 wakker. Zetpilletje doet hier dus wonderen. Overdag gaat het prima zonder, echt voor het slapen gaan ‘s nachts.
Wat vervelend! Je vertelt dat hij de afgelopen weken weer echt niet lekker is, Het lijkt me dan ook voor de hand liggen dat hij daar ook weer slechter slaapt. Ik denk dat een slaapcoach dan ook niet zo heel veel zin heeft hierin eerlijk gezegd. Ook vind ik zijn slaapgedrag niet heel erg extreem maar natuurlijk wel heel vervelend voor jullie. Ik denk eerlijk gezegd dat jullie dochter een uitzonderlijk goede slaper is geweest en dat dat daarom jullie referentiekader is. Hebben jullie zijn bed toevallig al schuin gezet dmv bijvoorbeeld boeken onder de pootjes bij het hoofdeinde te zetten? En helpt het als jullie een matras naast zijn bed liggen en daar zelf op gaan slapen in tijden dat hij niet lekker is? Dan kun je hem namelijk meteen troosten bij pijn En slaap je zelf ook misschien wat meer. En als ik mijn ongevraagd advies mag geven over een derde: daar zou ik voorlopig echt nog niet aan beginnen totdat je niet meer het gevoel hebt dat je er doorheen zit...
Dankjewel voor je reactie! Net slaapcoach gesproken en we beginnen idd als hij weer beter is en zijn neusamandelen eruit zijn. Dan beginnen we ook beetje blanco zei ze. Ze gaat ons vooral beetje handvaten geven wat we evt kunnen doen als hij wakker word s nachts of niet goed inslaapt. Wij twijfelen soms over verschillende aanpakken. Vandaar. Ja we hebben zijn bedje schuin staan idd. Ja wij zijn echt soort van “verwend” met haar. Zij was ook nooit ziek. Dus ik kende alleen dit. Dus dit komt idd denk ik even wat harder aan bij ons. Terwijl het redelijk normaal is wat ik lees. Slechte nachten rond de 18 maanden etc. Haha was al bijna verbaast dat niemand had gereageerd op die derde Ik twijfel ook enorm. In mijn hart zeg ik ja maar met mijn verstand zeg ik wachten. Gelukkig kunnen we er samen goed over praten en zien we voor nu wel even. Vriendin zei ook van ja als je uitgerekend bent dan slaapt hij misschien wel perfect. Maar aan de andere kant is zwanger zijn van de derde al pittig met 2 ernaast....
UPDATE Rond 15.00 haal ik hem uit bed en zag ik dat hij een loopoor had gehad. Icm buisjes moet hij dan aan de oordruppels. HAP wilde hem toch zien ook ivm de koorts. En z'n oren waren rood! Dus zeker oordruppels. Rest was allemaal oke. Hopelijk gaan de druppels snel werken!
Als ze echt heel ziek zijn mogen ze bij ons in bed maar dan moeten ze wel slapen. Als ze praatjes willen verkopen, doen ze dat maar tegen hun knuffels in hun eigen bed. Het enige nadeel aan regelmatig in ons bed, is dat ze hier wel aan wennen. Dus dan moet je na een paar dagen dat ze ziek waren terug streng zijn en oefenen op in eigen bed slapen. maar ik zou nu vooral kijken hoe je ervoor kan zorgen dat iedereen lekker kan slapen snachts, leren slapen in eigen bed komt erna wel.
Wij zijn vrijdag begonnen met een slaapcoach en onze ervaring is in ieder geval heel positief! Zo fijn om duidelijke handvatten te krijgen, want wij wisten echt niet meer wat wijsheid was (laten huilen, juist niet, contact maken, negeren, er bij blijven, juist de kamer uit etc). Dus dat geeft misschien wat vertrouwen en 'uitzicht' op dat het echt beter kan worden. Hopen dat die amandelen er snel uit kunnen! Onze dochter werd wel 16x per nacht wakker en kwam dan niet meer zelf in slaap. Soms sliep een van ons op haar kamer, soms sliep ze tussen ons in. We hebben zelfs een cosleep ledikant gebouwd, maar het slapen bleef inconsistent en beroerd. Wij gebruiken nu op advies van de coach de "shuffle methode" waarbij je je eigen aanwezigheid in de kamer langzaam gaat afbouwen. Het idee is dat ze zelf in slaap kan komen, ook als ze 's nachts wakker wordt. Daarbij troosten we nu als volgt: 2 minuten wachten voor we gaan troosten 2-3 minuten op de locatie van de shuffle van dat moment (nu bij de deur van haar kamer) en geen contact maken 2-3 minuten op afstand rustig en monotoon praten 2-3 minuten in bed troosten Dan pas uit bed pakken, niet wiegen of lopen maar alleen vasthouden. Zodra ze rustig is maar nog niet slaapt stoppen we met troosten (wat soms betekent dat ze opnieuw gaat huilen en we dus van voor af aan beginnen) waardoor ze de kans krijgt zelf in slaap te vallen. De eerste nachten moesten we soms 6x per keer wakker worden opnieuw beginnen, maar vanacht sliep ze door. Ik voelde me enorm gesterkt door de coach, omdat ik voor mijn gevoel niet langer aan het 'aanmodderen' ben.
Wat goed om te horen! Ja idd dat aanmodderen en denken “iets dit misschien iets” of “dit werkt wel denk ik” tot “oke toch maar bij ons in bed”. Moedeloos en uitzichtloos. Bedankt voor je duidelijke uitleg! Phoe dit had ik even nodig!!!
Geen advies maar wel ervaring met een dochter die van haar 8ste maand tot haar 13de maand ruk sliep. Dus ik snap hoe heftig het is. Wij hebben heel veel gehad aan onze slaapcoach. Waarschijnlijk heeft jullie zoontje nu ook gewoon vervelende associaties met slapen en dan is het fijn om een coach te hebben die met jullie meekijkt en jullie het vertrouwen weer geeft. Hopelijk kan hij snel geholpen worden aan zijn amandelen. Sterkte!
Mijn dochter van ruim 4 slaapt niet een nacht door. Ze komt soms zelfs nog 4-5 keer. Ik denk wat @julia80 zegt wel een beetje klopt. Daarbij denk ik oké echt dat mensen in het algemeen de verwachtingen mbt slapen van jonge kinderen bij moeten stellen. Doorslapen op jonge leeftijd is niet ‘normaal’ het niet in de normaal vallen die wij er van gemaakt hebben. Het is meer een norm geworden dan dat er naar de behoeften van het kind gekeken wordt. Zoals je nu wel begrijpt ben ik niet echt voorstander van een slaapcoach op heel jonge leeftijd. Zeker tot een jaar of 1,5-2 is het heel normaal om wakker te worden na een aantal slaapcyclussen. Je leest hier soms verhalen dat men er in de kraamtijd al doorheen zit door de slapeloze nachten. Haha en eerlijk denk ik dan wacht maar af. Het kan zomaar nog veel erger worden. Wij gaan nu na ruim 4 jaar wel hulp krijgen. Hebben al meerdere dingen geprobeerd maar er werkt maar één ding hier en dat ja samen slapen. Maar dat trek ik steeds minder. Zoontje komt ook nog 2x voor een voeding beteken dus soms Max 2 uur slaap aan een stuk. In jullie geval denk ik dat een reden van het slechte slepen medisch kan zijn. Dus eerst dat probleem maar oplossen, dan je kindje rust laten vinden en dan pas eens gaan denken over een slaapcoach. Goed dat je dit iig hebt uitgesteld. Wakker worden van pijn of ongemak is natuurlijk heel logisch en zielig.