Ervaringen met een hartruis?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door miekje1982, 8 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hallo meiden,

Bij mijn kleine meid is een hartruis geconstateerd (een systolische souffle).
    Nu weet ik dat dit niet meteen iets ergs hoeft te betekenen.
    Maar het kan natuurlijk wel dat er wat aan de hand is.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? En welke onderzoeken zijn er toen gedaan?

Wij moeten donderdag naar de Hartruispoli van de kinderkliniek in t Flevoziekenhuis.. Die poli schijnt nieuw te zijn, dus ben benieuwd wat er komen gaat..

Groetjes Miekje

2. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

geen ervaring maar heel veel sterkte en succes met de onderzoeken, hopelijk valt het mee!

3. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Dank je wel Shaylen!

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja, mijn dochtertje had het na de geboorte, maar dat bleek dus te maken hebben met iets in het hartje wat nog nét niet helemaal volgroeid was. Eén of 2 weken later op de controle was het wel ok.
    En bij mezelf, bleek het (op m'n 22ste) een 'functionele' ruis te zijn. Normaal dus..

Sterkte in elk geval, toch een eng idee, ondanks dat je weet dat het niets hoeft te zijn, het is je kleine meissie he...

5. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

mijn zoontje heeft ook een hart ruisje. Meeste kinderen groeien eroverheen zeiden ze.

6. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb het zelf! Mijn vader heeft het, mijn oom en oma. Ik ben onderzocht en kan er 150 mee worden! Heel veel mensen hebben het en je kan er idd overheen groeien, maar ik heb er totaal geen last van.
    Succes met de onderzoeken!

7. deda

deda Lid

12 okt 2009
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    mijn zoontje heeft ook een hartruis. Ben in eerste instantie ook heel erg geschrokken maar door een gesprek met de kinderarts was ik een stuk opgeluchter. Zoals hierboven staat kan een kindje erover heengroeien. Hij heeft inmiddels allemaal onderzoeken gehad, hij heeft in principe twee "afwijkingen" maar dit is geen belemmering. Hij blijft wel onder controle bij een kinderarts en dat is een prettig idee.
    Sterkte!
    Oja, wat de onderzoeken betreft, in eerste instantie hebben ze z'n bloeddruk gemeten aan beide armpjes en beentjes, hartfilmpje gemaakt en is hij onderzocht door de kinderarts. Naar aanleiding van het hartfilmpje is er toen hij 2,5 maand was een hartecho gemaakt

8. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Bij mijn zoontje werd ook een ruis geconstateerd toen hij 4 weken oud was. We zijn toen naar kindercardiologie gegaan en die hebben bevestigd dat hij een ruis heeft maar dat op deze leeftijd over het algemeen niks ernstigs is. In oktober zijn we teruggaan voor controle. Toen was hij 11 maanden en de ruis was weg.

9. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Dank voor alle reacties!
    Tis idd erg schrikken..
    Mijn neefje heeft t ook gehad, en idd niks ernstigs aan de hand en met een jaar was t weg.
    Ga wel navragen waarom het nu pas geconstateerd wordt (ze is 6.2 week oud), ze is geboren in t ziekenhuis ivm inleiding pre-eclampsie.
    Ze is toen niet gezien door een KA, omdat alles met haar goed ging. Maar ze is natuurlijk wel nagekeken door de arts die de eerste controles doet na de geboorte.
    Ook loopt ze al bij een KA, ivm reflux en verdenking van KMA.
    Ze is toen nagekeken door de verpleegkundige neonatologie (ze was toen 3 weken oud), ik kan me alleen niet meer herinneren of ze ook naar het hartje hebben geluisterd (wel lengte gemeten en gewogen). De KA heeft haar toen niet verder nagekeken.

Over de onderzoeken: ik gok een hartecho, maar zeker weten doe ik natuurlijk niet.
    Maar goed, tis nog afwachten tot a.s donderdag..

10. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Hey meid!
    Ik heb vroeger een hartruisje gehad, had zelfs een klein gaatje in me hart.
    Heb nooit ergens last van gehad, en wie weet zit het gaatje er nog steeds.
    Bij mijn dochter is een paar maanden geleden door de cb arts ook een ruisje geconstateerd.
    We moesten voor controle naar de kindercardioloog, die heeft heel goed geluisterd en heeft geconstateerd dat het een functioneel ruisje is. Zoals ontzettend veel kinderen hebben.

11. bezorgde

bezorgde Actief lid

18 okt 2009
    196
    0
    0
    Rijswijk Z-H
    Bij onze dochter werd een ruisje gehoord maar dat week zo af van de ruis die ze vaak horen dat we met spoed naar het zkh moesten.
    Uiteindelijk bleek ze een zeer ernstige hartafwijking te hebben maar zoals ik al zeg als het echt raar klinkt wordt je meteen doorgestuurd.
    Sommige hartproblemen kunnen ze pas opsporen als het kindje een paar weken oud is (mijn dochter was 10 dagen).
    Na de geboorte had ze dikke tienen (apgar score).
    Wat ze evt doen bij eerste onderzoek is hartecho maken,longfoto en E.C.G,alle drie zijn pijnloze onderzoeken voor het kindje.
    Maak je niet van te voren te ongerust want vaak is het onschuldig!

12. Toys

Toys Fanatiek lid

21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Toen onze dochter 10 dagen jong was vonden wij haar ademloos in de box. Gelukkig was mijn vriend zeer alert en is direct begonnen met ademen. Gelukkig ademde ze naar ongeveer 10 keer gelukkig zelf weer.
    Toen naar het ziekenhuis en hebben ze alles onderzocht.
    Alle baby's worden geboren met een "gaatje" in het hartje. Wanneer baby's dit niet zouden hebben is een baby niet levensvatbaar. Normaal groeit dit na de geboorte heel snel dicht omdat dit "gaatje/klepje" niet meer nodig is (heeft te maken met zuurstof arm en rijk bloed wanneer ze nog in de baarmoeder zitten).
    Bij onze dochter is dit klepje nog niet dichtgegroeid en heeft ze ook een hartruisje. Het ruisje kan los staan van het klepje dat nog niet dicht is gegroeid.
    Ze heeft al meerdere keren een hartfilmpje gekregen, hartecho en bloed en urine is onderzocht.
    Dat ze destijds gestopt is met ademen heeft helemaal niets te maken met het "gaatje" en het ruisje, staat er helemaal los van.
    Met een ruisje kun je idd 150 worden en je hoeft je echt geen zorgen te maken.
    Ze blijft sowieso tot haar tweede onder controle en moet het dichtgegroeid zijn. Wat er gaat gebeuren wanneer het met haar 2e verjaardag niet dicht is weet ik niet, maar daar gaan we maar niet vanuit. Meestal groeien ze er overheen en groeit het klepje vanzelf dicht.

13. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Finn is ook geboren in het ziekenhuis, en bij hem werd ook pas bij de 1e keer op het cb (was toen geloof ik 5 weken) een ruisje gehoord. Bij het 2e bezoek aan het cb was hij er nog, en toen werd verteld dat het ruisje de volgende keer weg moest zijn, en dat was hij dus...na 3 maanden ongeveer.
    Bij Finn dus ook niet in het ziekenhuis ontdekt...

14. Zeilboot

Zeilboot Niet meer actief

hallo,

hier niet echt een hartruis, weet even neit hoe ik het moet verwoorden, onze zoon is geboren met een hartafwijking, tetralogie van fallot, dit is al tijdens de zwangerschap ontdekt, hij is toen hij 7 maanden was geopereerd doormiddel van een openhartoperatie, nu heeft hij nog steeds een hartruis, maar kan hier super oud mee worden, bij hem is het zo dat ie ziet zoveel energie zal hebben later als andere klasgenootjes, maar ook dit is per persoon verschillend.

wil je neit bang praten, maar met een ruijse kan alles super goed gaan.

succes met het verwerken ervan,

anita

15. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Mijn zoontje heeft ook een hartruis, Bij hem is een klein gaatje tussen de kamers van het hart ontdekt, maar hij kan hier 100 mee worden. In februari moeten we hier nog een keer voor naar Groningen voor controle, maar er hoeft waarschijnlijk niks aan gedaan te worden.

16. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Dank voor alle reacties!
    Fijn om te lezen dat er in de meeste gevallen niks ernstigs aan de hand is en je er gewoon oud mee kan worden. Das toch een geruststelling.

@ Toys: Jee, das schrikken zeg, dat je kindje ineens stopt met ademen.. Gelukkig is dat goed afgelopen! Ik hoop met je mee dat t met haar 2e jaar helemaal geheeld/dicht is!

@Joanjima: Je maakt me niet bang hoor meis, het is gewoon realistisch dat er helaas ook kindjes zijn waarbij het niet onschuldig is/ of een hartafwijking is zoals bij jouw zoontje..
    Wel fijn om te lezen dat alles goed gaat met hem!

@ Bezorgde: jeetje meis, dat is in jullie geval wel erg zeg! Ik maak uit je banner op, dat zij er niet meer is? Sterkte, hoop niet dat ik nu iets verkeerd zeg trouwens...Knuffel iig!

17. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb zelf een hartruis, dat komt bij mij door een wat kromme klep.. is niet schadelijk of zo, doen ze niets aan.. heb net afgelopen jaar echo gehad omdat ze het nog even wilden bekijken i.v.m aankomende zwangerschap.. kromme klep, met een heel mooi hart met schone aderen.. had zelfs een zeer mooie hartfunctie volgens mijn cardioloog..hoeft dus niets te zijn.. suc6

18. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    mijn dochter heeft dit ook gehad maar dat was direct na haar geboorte gevonden en als ze wat vroeg zijn dan is dat klepje nog niet helemaal volgroeid... een dag later kwam de kinderarts kijken en toen was het weg...

wens je veel sterkte want ik zou er ook van in de stres raken meid... hoop dat het meevalt!!!

19. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Bij mijn dochter werd ook direct na de geboorte een ruisje geconstateerd. Toen de andere arts kwam luisteren was het al weg...
    In de zwangerschap sloeg haar hartje ook vaak over en daarvoor hebben we toen uitgebreide echo's gehad.

Wij zijn nu met haar onder controle bij de KA maar tot nu toe hebben ze niks meer gehoord. In februari moeten we weer erheen en ik hoop echt dat het de laatste keer is.

Qua onderzoeken word hier alleen naar haar hartje geluisterd, maar omdat ze nooit meer iets horen hoeven ze niet verder te onderzoeken...

Ik hoop dat het voor jullie meevalt en wil je ook veel sterkte wensen!!

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik heb het als baby gehad, een paar maanden daarna was het weg.

Deel Deze Pagina