Nee, dat heeft niet in de eerste plaats met wel of niet enten te maken, maar meer met algehele hygiene en gezondheid. Een kind dat een slechte gezondheid heeft, heeft meer kans op complicaties. Ik ben dus zelf ook nooit ingeent tegen BMR. Toen ik 14 mnd was, zat ie nog niet in het RVP en tegen de tijd dat dat wel kwam, had ik alledrie de ziektes al keurig doorlopen De bof herinner ik me nog erg goed, en vooral dat je dan niet op de aangedane kant van je hoofd moest gaan liggen, Kan me nog goed herinneren hoe zeer dat deed... Bij BMR wordt ook gesteld dat als je niet ent, je GEEN voordeel hebt van het zogenaamde kudde-effect. Weet niet meer waar ik dat gelezen heb, dus kan ook niet zo 1-2-3 aangeven of dat echt betrouwbare info was, maar OK... @Arja: interessant artikel!
Als je er echt een slecht gevoel over hebt zou ik gewoon eventjes navragen wat het dan kost om de entingen apart te doen. En als je dan de kosten wel mee vindt vallen, gewoon apart doen. Gevoel kun je niet zomaar uitschakelen en dan is het apart enten een hele goede oplossing.
@ rozemarijke: ik heb me er niet in verdiept hoor, maar is 1 van de oorzaken dat de ziektes in oa NL vrij licht verlopen niet juist doordat er massaal wordt ingeend? En dan bedoel ik niet hetzelfde punt te maken als Cygnet, maar meer dat daardoor de ziektes nauwelijks de kans krijgen zich dusdanig te muteren dat het ernstige varianten worden? Dan doordat de ziektes mild verlopen bij ingeënte kinderen, niet ingeënte kinderen ook milde varianten oplopen? De overheid geeft echt niet voor niets zoveel geld uit aan inentingen die volgens jou dus helemaal niet nodig zouden zijn.