Zittend neerzetten. Belastend??

Discussion in 'Baby en dreumes' started by brownielover, Apr 16, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,032
    113
    Nederland
    Hoi allemaal,

Mijn dochtertje kan al heel goed stevig zitten op de grond als je haar neerzet.
    Ik merk dat smoeder en kdv haar best veel neerzetten. Op de bank, op schoot, op de grond..

Ik doe dit zelf bijna nooit, omdat ik van mening ben dat het nog een baby is, en baby's moeten liggen om zo te leren kruipen, ZELF zitten, optrekjen en staan.
    Nu doet zij nog niks van dit alles:) Maar ben ik bang dat het ook belemmerd word doordat ze zoveel word neergezet.

Heb dit meerdere malen subtiel benoemd bij smoeder maar die kapt dit een beetje af.. Zij heeft 4 kinderen groot gebracht, ik ben natuurlijk maar een jong moedertje van 21 en "weet er misschien niets van";) Kan super met haar overweg hoor.. Maar het steekt soms wel...

Verder ben ik bang dat haar rug word overbelast! Klopt dit?

Wat vinden jullie?

2. adi

adi Niet meer actief

Tja, laat het haar aan een fysio vragen zou ik zeggen. Jij hebt helemaal gelijk, als een baby wil haar zitten gaat ze dat zelf doen. En de basishouding van een baby is de buikligging. Volgens onze kinderfysio worden de baby's tegenwoordig zo vroeg op de billen neergezet omdat ze vergeleken worden met volwassenen. Want wij vinden zitten toch ook fijn en liggen op de buik niet zo fijn?
    Maar bij baby's werkt het gewoon anders.

Als je wil dat je kind leert kruipen ipv kontschuiven zou ik haar alleen op de buik laten spelen, behalve om te eten.

En zover ik weet mogen kdv's baby's niet op de billen neerzetten zolang de baby's niet zelf kunnen (gaan) zitten. Daar zou ik ze zeker op aanspreken.

3. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,032
    113
    Nederland
    Dankje Adi!
    Ben het helemaal met je eens. Tuurlijk mag ze afentoe ff zittend spelen;) Maar niet de hele dag (bij wijze van).

Maar hier ligt ze lekker op de grond op t kleed heen en weer te rollen:D

Toevallig had ik laatst t woordje fysio laten vallen bij smoeder, en die was van mening dat babyfysio tegenwoordig veels te gauw in kaart word gebracht, en er vroeger nooit iets van werd gezegd:p Tsja.. Laat vriendlief t nog wel een keer aankaarten:D

Was gister toevallig dat ik mn dochter bij kdv ophaalde en haar ALLEEN zittend op de grond zag! Kon t nier geloven. Breng het volgende week zeker ter sprake.

4. adi

adi Niet meer actief

Maar weet je zeker dat ze zich op Kdv niet zelf optrekt tot zit?

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Het kan niet zoveel kwaad als ze stabiel zit. Wél kan haar neerzetten zorgen dat ze idd in haar ontwikkeling wordt belemmerd.

Wij hebben onze jongste neergezet toen ze 11 maanden was, want we merkten dat ze het erg graag wilde (en idd op de opvang deden ze het ook...) en nu is ze 13 maanden en doet het nog steeds niet zelf...

Hier laten de opvangleidsters haar weleens lopen... Terwijl ze zich nog niet eens optrekt tot staan... Vind het erg moeilijk ze erop aan te spreken... De leidster en dochterlief keken allebei zo trots ;)

6. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,032
    113
    Nederland
    Ja wnt ze zat voor de spiegel zichzelf te bewonderen met rug tegen een soort leuning aan, dus geen mogelijkheid om op te trekken

7. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,032
    113
    Nederland
    Stabiel zitten doet ze zeker! Nog nooit gevallen en altijd zichzelf in evenwicht houden als ze na lang zitten wankelt:p Ook gaat ze wippen hihi heel lief, maar ik wil dat ze ligt:D

Jaa dan is t wel moeilijk iets te zeggen idd als ze zo trots zijn! :p

8. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Nou ik heb hem wel neer gezet omdat hij het liggend spelen een beetje zat was. Het heeft hem niet belemmerd om zelf te gaan zitten want 2 weken later ging hij zelf zitten. Hij zat ook al even met de hapjes in de stoel en dat ging ook prima. Nooit lang hoor en enkel alleen om te eten.

9. MamaMel88

MamaMel88 Bekend lid

Sep 1, 2011
    738
    0
    0
    Brabant
    Mijn zoontje zette ik vanaf die leeftijd ook wel eens op zn kont neer (niet de hele dag uiteraard). Hier heeft het juist goed uitgepakt. Hij vond buikliggen verschrikkelijk waardoor hij steeds op zn rug bleef liggen en zijn afplatting werd daar niet beter door. Toen ik hem ben gaan neerzetten probeerde hij steeds in kruiphouding te gaan zitten, maar zijn beentjes geleden dan weg en belanden dus op zn buik na een paar weken was buikliggen niet erg meer en rolde hij opeens door de kamer haha. Sinds vorige week kan hij ook uit zichzelf gaan zitten en beweegt zich voort.

10. cinderella1978

cinderella1978 Actief lid

Oct 25, 2011
    359
    0
    0
    Zet mijn dochter vaak op haar kont neer maar als ze dat niet wil dan gaat ze zelf op haar buik, ze kan ook zelf van haar buik gaan zitten hoor en ze zit heel erg stabiel.
    Ze trekt zich sinds vorige week ook op aan bijna alles is wel komisch, ze is 2 keer gevallen en toen had ze door dat ze dat beter niet kon doen en nu schuift ze heel voorzichtig met haar handje naar beneden en kruipt dan weer verder en gaat vervolgens weer ergens anders zitten.

Dus als ze echt niet willen zitten gaan ze wel naar een andere houding.

11. Greyhound

Greyhound Actief lid

Feb 27, 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zittend neerzetten zou ik niet doen. Als ze zelf naar zit gaan is het prima.

Buikligging is de juiste houding voor baby's. In de buikligging ontwikkelt de baby zijn (rug)spieren, hij leert steunen op de ene hand en beentje omhooggetrokken richting buik, het schuine werk dus.
    Dit is voor de latere motoriek ook belangrijk, anders heb je bij het lopen kans op dat het lijfje eerst wat beweegt en daarna nog eens wat beentjes en armpjes er achteraan wapperen.

De tijd van de buikligging komt niet terug, zitten kan de baby zijn hele leven nog. Zolang mogelijk op de buik dus!

12. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

Feb 14, 2013
    3,605
    1,913
    113
    Soms word je er bang van als je leest wat allemaal wel en niet mag, omdat de ontwikkeling belemmerd wordt.
    Naa rmijn idee is het helemaal niet zo zwart/wit als geschetst wordt.

Mijn zoontje heb ik bijv met 4.5 maand in het zitgedeelte van de kinderwagen gezet, omdat hij graag wilde kijken (daarvoor 1.5 maand in maxicosi).
    Zitten neerzetten heb ik ook gedaan, gewoon om even te oefenen, vaak ging hij dan vanzelf weer in een andere positie tot hij zelf kon gaan zitten.
    Ook heb ik hem veel op schoot laten staan of staand neergezet, terwijl hij zelf nog niet kon staan.
    Lopen tussen handen ook.

Wat ontwikkeling betreft loopt hij vrij voor of volgens het gemiddelde, dus het heeft verder geen invloed gehad.
    Ook bij CB zijn ze tevreden over zijn ontwikkeling en lichamelijke toestand.

Ik denk dat je je er niet te druk om moet maken.
    En moet je zelf eens op de grond gaan liggen, dan zie je wat een baby ziet. Ik kan me goed voorstellen dat zitten dan ook een heel stuk leuker is. Dat hoeft niet de hele dag, maar af en toe kan heus geen kwaad.

13. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,245
    681
    113
    Ik ben het hier wel mee eens. Mijn dochter is ook echt een zitkindje. en ja ik zet haar zelf zittend neer. Ik laat haar ook wel eens op het speelkleed spelen maar dat is zo snel beu waardoor ze veel gaat huilen/mopperen. Mijn dochter is 'gelukkig' wel een buikslaper waardoor ze toch nog veel oefent op der buik. In bed doet ze ook van alles, in kruipstand staan etc. maar op het kleed vind ze dit niet leuk.
    Ik heb zoiets van als jij wilt zitten zet ik haar zittend neer! Ze is inderdaad niet zo snel in alles. Kruipen en schuiven kan ze nog niet. maar van het weekend ging ze opeens zelf zitten! Dit is dan nog wel maar 1 keer gebeurd maar ik zie het wel. Ik ga haar niet op een kleed leggen en laten huilen omdat een baby hoort te liggen. Ieder heeft zijn voorkeur hebben wij ook! Ik vind kijk gewoon wat je baby zelf wilt!

14. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,154
    3,032
    113
    Nederland
    Thx meiden!
    Ik laat haar nog zoveel mogelijk op haar buik/rug om te spelen, (vind ik zelf fijn, en ze vermaakt zich prima). Maar misschien moet ik me idd iets minder druk maken als smoeder haar wat meer neetzet.. Bedankt voor de antwoorden :)

Share This Page