BMR vaccinatie voor zwanger worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Kippetje88, 23 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kippetje88

Kippetje88 Bekend lid

11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    Hoi allemaal!

Het voelt goed...
    Wij willen gaan voor een 2e kindje...
    Na mijn vorige zwangerschap op het hart gedrukt mij opnieuw te laten vaccineren voor Rubella aangezien ik geen immunisatie hiervoor bleek te hebben ondanks vroegere vaccinaties als kind...

Lang tegenop gezien doen we het wel, doen we het niet...

Maar het feit dat ik in mijn omgeving best veel niet vaccinerende ouders heb (overigens prima en een ieders goed recht geen discussie hierover) heeft mij toch toen besluiten de vaccinatie voor mijzelf te halen...

Dit om het feit dat ik gewoonweg niet kan dealen met evt. besmetting in mijn zwangerschap met alle gevolgen van dien...Zo heb ik er voor mijn idee alles aan gedaan dit te voorkomen...

Vandaag de vaccinatie gekregen...
    Nu 4 weken geen onbeschermde gemeenschap en we kunnen vol frisse moed voor kindje nummer 2 gaan!

Zijn er meer Mamma's die ditzelfde dilemma hebben gehad?

Liefs Kippetje! :)

2. AvdY

AvdY Niet meer actief

Hoi Kippetje!

Niet dezelfde afweging hoeven maken, maar ben beroepsmatig wel eens met de vraag bezig. Goed dat je voor jezelf een keuze hebt kunnen maken! Is geen makkelijke keuze, maar de gevolgen van niet vaccineren kunnen (in klein aantal gevallen) enorm zijn.
    Succes met wachten en hopelijk snel daarna zwanger!

Kippetje88 vindt dit leuk.
  3. Lies1988

Lies1988 Fanatiek lid

18 dec 2012
    2.332
    116
    63
    Vrouw
    Werken als verpleegkundige en moederen;)
    Omgeving Utrecht
    Het is mijn werk om hierover te adviseren en het wordt sterk afgeraden om de antistoffen tegen rubella te laten testen. De titers kunnen wegzakken waardoor het lijkt alsof er geen beschermend antistoffen meer zijn, maar dat is niet zo.
    Mensen die ooit tweemaal gevaccineerd zijn met een BMR vaccin, zijn hun hele leven beschermd tegen rubella (bof en mazelen is een ander geval).

Als jij als kind al 2 x gevaccineerd was, had je nu geen BMR hoeven te krijgen. Het kan ook geen kwaad, je bent wel weer even geboosterd tegen mazelen en bof. Als je als kind zijnde maar 1 x gevaccineerd was, dan is het heel fijn dat je nu weer gevaccineerd bent.
    Het is jammer dat zo weinig huisartsen en verloskundigen bovenstaande niet weten en ook niet zoeken naar het juiste antwoord. Wij krijgen van huisartsen en verloskundigen regelmatig de vraag hoe het nou zit.

Ik werk trouwens als verpleegkundige algemene infectieziektebestrijding bij een GGD.

Bootcamp babe, Kippetje88 en Simmy vinden dit leuk.
  4. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    556
    113
    Werkt dat hetzelfde als de hepatitis. B? Daar had ik ook geen antistoffen meer tegen, maar omdat destijds mijn titer zo hoog was , na de vaccinatie, zei de huisarts dat een nieuw booster onnodig was.

5. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Toen bij mijn eerste zwangerschap mijn bloed werd getest bleek ook dat ik niet immuun was voor Rode Hond. Omdat ik toen ook op een plaats werkte waar verschillende kinderen niet gevaccineerd werden drukte de verloskundige me op het hart om meteen te stoppen met werken zodra er ook maar één geval van Rode Hond was. Toen werd al vrij snel mijn contract niet verlengd en heb ik er niet meer echt bij stil gestaan. Ik heb het er later toen ik zelf “onderzoek” aan het doen was naar vaccineren nog wel met de huisarts over gehad. Dit omdat de verloskundige had gezegd dat ik voor een nieuwe zwangerschap beter alsnog de vaccinatie kon gaan halen. De huisarts (is ook vaccinatie-arts) zei echter dat ik waarschijnlijk wel immuun was maar dat de titers gewoon niet te zien zijn in mijn bloed. Zo had hij zich al meerdere malen laten inenten tegen Hepatites A (geloof ik) maar omdat er geen titers te zien waren mocht hij tot zijn frustratie nog steeds bepaalde afdelingen van het ziekenhuis niet op. Ik heb er verder ook niets meer toe gedaan omdat ik inmiddels ook een andere baan heb waar nauwelijks of geen ongevaccineerde kinderen zijn (ben er nog geen tegengekomen).

6. Lies1988

Lies1988 Fanatiek lid

18 dec 2012
    2.332
    116
    63
    Vrouw
    Omgeving Utrecht
    Klopt, dat werkt exact hetzelfde. Eens een goede titer (antistoffen) bij hepatitis B geeft altijd een beschermende werking ook al is het niet meer in het bloed aantoonbaar jaren later.

Dit geldt overigens dus niet voor iedere vaccinatie tegen een ziekte. Vaccinaties geven niet altijd een levenslange immuniteit, zoals het vaccin tegen kinkhoest of bof.

Even voor de duidelijkheid, dit is een reactie op MirW:)

7. Lies1988

Lies1988 Fanatiek lid

18 dec 2012
    2.332
    116
    63
    Vrouw
    Omgeving Utrecht
    Je huisarts had inderdaad gelijk. Waarschijnlijk moest hij voor zijn werk tegen hepatitis B gevaccineerd zijn, daavoor heb je wel echt een goede titerwaarde nodig om te kunnen zeggen dat je echt beschermd bent.
    Als de vaccinaties tegen hepatitis B te lang geleden zijn, wordt ook eerst 1 boostervaccinatie gegeven en daarna pas een titerbepaling (bloedafname) gedaan.

8. Kippetje88

Kippetje88 Bekend lid

11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    Dank je wel! Nog een poosje wachten en dan mogen we weer :)

9. Kippetje88

Kippetje88 Bekend lid

11 apr 2015
    644
    1.115
    93
    Vrouw
    Oh wauw! Werkelijk?
    Ik moet je ook eerlijk bekennen dat ik er weinig informatie over kon vinden en mijn huisarts hier ook totaal niet bekend mee was...
    Ben hondsberoerd van die prik geweest en zoals je dus schrijft waarschijnlijk voor niks?
    Ach de tijd zit er bijna op en dan zien we wel...
    Maar het zou idd beter gecommuniceerd moeten worden want heb jou informatie en inzicht hierin nergens kunnen vinden of iemand die er van wist:)
    Bedankt voor je informatie!

10. Lies1988

Lies1988 Fanatiek lid

18 dec 2012
    2.332
    116
    63
    Vrouw
    Omgeving Utrecht
    Zonde zeg! De BMR is een levend verzwakt virus en dat geeft vaak toch klachten bij mensen, in tegenstelling tot de dode virusvaccins.

Graag gedaan, hopelijk denk je een volgende keer zo sneller aan het contacten van je plaatselijke GGD of laat je je huisarts even overleggen:)

Succes met zwanger worden!

Deel Deze Pagina