schoolkeuze

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Daan78, 23 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Ik gooi er toch maar eens een vraag tegen aan. Eens kijken hoe jullie er over denken.

Het is nog ver weg, maar toch zijn Rolf en ik regelmatig in gesprek over de toekomstige school van Noor. Rolf is niet gelovig en ik wel (protestants, niet praktiserend overigens, maar dat maakt niet uit).

Nu wil Rolf eigenlijk dat Noor naar een openbare basisschool gaat en ik pertinent niet. Ik vind het belangrijk dat Noor naar christelijke school gaat. (niet perse protestants, dat vond ik persoonlijk te zwaar, die ene waar ik op zat) Er zit een katholieke (jenaplan) school in de buurt waar ik veel goede berichten van hoor. Ze zijn niet super katholiek, dus het is geen bezwaar dat ik dat niet ben en ze doen ook niet actief aan communie of i.d. en leren zelfs over allerlei geloven. (was voor mij wel een voorwaarde, want ik weet weinig over het katholieke geloof).

Rolf vind het stom dat ik haar iets wil opdringen. Ik zie dat niet zo. Logisch, zo ben ik niet opgevoed, voor mij is het vanzelfsprekend. Maar ik geloof in God en de Here Jezus en vind het vanzelfsprekend dat ze hen ook leert kennen.

Nu zijn we het er over eens dat Noor leert dat er mensen zijn die wel geloven en mensen die niet geloven, maar hoe pakken we dit aan m.b.t. schoolkeuze.

Iemand die haar ervaringen met ons wil delen? Of zitten jullie misschien met een zelfde soort dilemma?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Misschien kunnen jullie een keer gaan kijken bij een aantal scholen?

Ik denk dat het bij een katholieke school wel mee valt met dat ze dingen opdringen. Tuurlijk zit er een stukje geloof in, maar dat maakt toch ook onderdeel uit van onze cultuur? Anders zou je niets aan Pasen en Kerst 'mogen' doen en ook veel waarden en normen in de huidige maatschappij vinden hun oorsprong in het geloof. Op een openbare school besteden ze niet altijd aandacht aan de achterliggende gedachte van bepaalde feesten...en dan heb ik toch wel zo iets van 'met Pasen gaat het niet om dat de paashaas paaseitjes komt brengen' of 'met Kerst gaat het niet om zoveel mogelijk eten en zoveel mogelijk cadeautjes onder de boom'.

Zelf ben ik niet gelovig, mijn man is dat ook niet, wat dat betreft zijn we het dus eens. ;) Maar wij gaan wel kijken bij een katholieke school, en bij een openbare. De christelijke school valt voor mij wel af, omdat ik denk dat het daar het geloof toch wat zwaarder weegt. Hoewel dat op een katholieke school natuurlijk ook het geval kan zijn. Om die reden gaan we er dus eerst kijken voor we J. in zullen schrijven.

3. caroline16

caroline16 Niet meer actief

ik heb vroeger op een katholieke basisschool gezeten terwijl wij helemaal niet gelovig zijn. ik heb er een hele fijne tijd gehad, ze waren ook niet continu met het geloof bezig. ik persoonlijk zou soraya niet naar een openbare basisschool doen maar eerder naar een katholieke, omdat ik daar fijne ervaringen mee heb ;)

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik zou sowieso eens bij zowel een katholieke als een openbare school gaan kijken. Op veel openbare scholen is ook de keuze om je kind op godsdienstles te doen. Ik heb vroeger ook op een openbare school gezeten en bij ons kon je dus ook kiezen om godsdienstles te volgen. Het lijkt me tegenover je man ook niet helemaal fair om een openbare school per direct van de hand te wijzen zonder er 1 voet binnen de deur te hebben gezet en hetzelfde geldt natuurlijk andersom.

5. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    wij hebben hier een beetje hetzelfde, maar dan andersom. Ik wil graag een openbare school. Uiteindelijk hebben we besloten dat ze naar een openbare school gaat, en dat mijn man zelf verhaaltjes mag vertellen over het geloof.
    Ik wil graag dat ze eem open blik op de wereld krijgt, en dat ze kennis maakt met alle geloven. Dan kan ze altijd zelf kiezen of ze ergens in wil geloven of niet. Als je op een (bijv.) christelijke school hebt gezeten ben je toch een beetje gekleurd en zul je niet zo snel moslim of boedhist worden als wanneer je van alle geloven iets meekrijgt.

6. tulip

tulip Niet meer actief

Wij zitten zelf niet met dat dilemma, want onze dochter gaat naar een school die zich gebaseerd hebben op reggio emilia.

Maar ik heb zelf als niet-gelovige op een protestantse school gezeten. Mijn ouders waren van huis uit katholiek, maar doen daar helemaal niks mee. Maar zij vonden het wel belangrijk dat wij er iets van meekregen zodat je later zelf kunt bepalen wat je ervan vind. Het is wel wat strenger dan een katholieke school, maar kan niet zeggen dat ik er last van gehad heb. Het bidden e.d. s ochtends daar groei je zo in mee, dat het normaal is. Verder was het gelukkig wel een moderne school.

Ik ben achteraf heel blij dat ik op die school gezeten heb, mijn vriend heeft op een openbare school gezeten en roept alleen maar dat het allemaal onzin is en kan verder geen gefundeerde mening vormen over het geloof. Ik kan dat nu met mn achtergrond wel en ben daar heel blij mee, ik vind het echt een stukje verrijking.

7. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Mijn meiske is natuurlijk ook nog lang niet zover, maar ook ik denk er al wel eens over na. Ik ben ook protestants opgevoed, naar een protestantse school gegaan en mijn man is niet christelijk. Hij is overigens wel naar een katholieke school gegaan en heeft daar dus ook wel godsdienst e.d. gehad, maar niet meegedaan met communie enzo. Ik doe nu niks met mijn geloof, maar ik zou wel graag willen dat ze naar een christelijke school gaat, gewoon omdat ik het belangrijk vind dat ze wel wat leert over geloven / godsdienst.

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.247
    4.480
    113
    Ik ben niet gelovig opgevoed en ging naar een openbare basisschool, hier werd wel extra bijbelles gegeven maar het enige wat ik mij hiervan kan herinneren is dat we een 8 armige kandelaar in moesten kleuren

Mijn man is christelijk opgevoed maar doet er niets meer aan.

Ten eerste moest het een school zijn op loopafstand zodat ik (ondanks mijn ms) zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven in het naar school brengen.

Wij hebben 3 scholen op loop afstand.

- 2 christelijke scholen
    - 1 openbare school

1 christelijke viel al meteen af, meisjes moeten rokken aan en er wordt geen sinterklaas geviert want de enige die je mag vereren is God

de openbare viel ook al vrij snel af, het is de enige openbare school hier in de stad met als resultaat dat daar heel viel niet nederlandstalige kindjes naar toe gaan. Niet erg maar onze zoon is juist op taal erg vooruit op leeftijdsgenoten en wij zagen het niet zitten om hem in een klas te zetten waar de helft van de kindjes eerst nederlands moesten leren.

Dus bleef er 1 school over (toevallig dezelfde als waar mijn man naar toe is gegaan)
    Ja hij leert dingen uit de bijbel
    ja er komt af en toe iemand uit de kerk om over een verhaaltje te praten
    ja ze leren liedjes over dingen uit de bijbel
    ja ze leren bidden
    Maar wat veel belangrijker is , de school past bij Kylian.

9. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Persoonlijk denk ik dat het belangrijkste van een school is of ze er goed les geven en of jullie je er goed bij voelen dat je kind op die school gaat. Dat staat volledig los van welk geloof dan ook.

De ene school voert het sterker door dan de andere, dus het is maar net wat voor jullie alletwee prettig voelt. Om bij voorbaat een school uit te sluiten vanwege wel/niet geloven vind ik een beetje onzin. Het is niet slecht om wat van een geloof mee te krijgen, of je kind er later wat mee doet is volledig aan haar. Ik ben zelf naar een christelijke school gegaan, maar ben totaal niet gelovig en ook niet geworden. Overigens was dit wel een school die ook uitleg gaf over alle andere geloven en het voerde beslist niet de boventoon in de lessen. Tenminste, ik heb er geen enkele herinnering aan.

Maar het allerbelangrijkste is wat hierboven al is aangegeven; past de school van jullie keuze bij je kind?

10. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik heb zelf op een christelijke school gezeten, maar dat vond ik helemaal niet een groot onderdeel van het onderwijs. Tuurlijk werden er bijbelverhalen besproken enzo, maar ik had altijd het idee dat katholiek veel zwaarder was.
    Mijn man is katholiek van oorsprong (nu al heel lang niet meer praktiserend) en heeft dus op een katholieke school gezeten; hij had juist het idee dat christelijk onderwijs zwaarder zou zijn.

Ik denk dus dat het elkaar helemaal niet zoveel ontloopt. Er zijn natuurlijk altijd gradaties en een gereformeerde school zal strenger zijn dan een Nederlands hervormde, bijv. De school waar wij voor kiezen is katholiek, maar ik heb wel heel nadrukkelijk gevraagd of er wel meer werd onderwezen dan alleen het katholieke geloof. Dat was zo; dan is het voor mij oke. Ik wil dat hij weet waar onze christelijke feestdagen vandaan komen, maar ook wat hindoeisme of de islam inhouden. Dat gaat hij allemaal leren, gelukkig, dus komt goed ;)

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier hetzelfde 'dilemma' . Een katholieke Jenaplan school - een openbare en 2 christelijke (waarvan één geen optie is - die is écht voor mensen van die kerk zeg maar) .

Maar wij zijn het er -zo op het eerste gezicht- wel over eens dat ze naar de Jenaplan school gaat.

Ik heb vroeger zelf op een RK basisschool + middelbare school gezeten. M'n man heeft op christelijke scholen gezeten. En vooral op de middelbare viel het mij indertijd op bij hem, dat ze écht alleen maar over het christelijke leerden. Terwijl wij (zeker dus op de middelbare) álle geloven behandelde bij Levensbeschouwing. Ik denk dat het in RK geloof allemaal wat minder zwaar weegt inderdaad.
    En ook ik wil érg graag dat onze dochter er wél wat van mee krijgt.

Natuurlijk wil ik thuis ook wel een en ander voorlezen, vertellen. Maar ik denk dat dat er in de praktijk een stuk minder van komt, als je al niet een 'ingang' hebt als het ware.

Ik zie het ook écht niet als opdringen, maar als informeren. Net als alle dingen die ze leren op school. Zéker op de jenaplan school, heb ik het idee dat het écht om het kind zélf gaat. En juist niet om welk geloof, welke huidskleur etc je hebt.

Maar oke, dat is dus hoe wij het nu zien en erover denken, zonder dat we er nog ervaring mee hebben.

12. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Toch vraag ik me af hoe dat dan kan.. Ik heb ook op christelijke scholen gezeten, maar ik heb echt heel uitgebreid les gehad over alle andere religies en levensvisies. Ik weet misschien bijna meer over de islam en boeddhisme dan het christendom (bij wijze van spreken). Verschilt dat dan echt zoveel per individuele school? Want daar zit dus blijkbaar bij christelijke scholen onderling een enorm verschil in.....

13. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Ik heb ook gewoon over Islam, Boeddhisme en Hindoeisme geleerd op de middelbare school, was ook een Christelijke, dus zal inderdaad wel sterk per school verschillen dan.

14. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Dubbel posten is niet toegestaan, deze gaat op slot

Deel Deze Pagina