BMR vervroegd. Ervaringen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by humptydumpty, Mar 1, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Ik zag net een topic over afwijkend inenten en moest er ineens aan denken dat wij de bmr prik graag wat eerder zouden willen laten geven. Vanaf dat mn dochter 8 maanden is moeten we een aantal keer vlak na elkaar op reis, waaronder tenminste twee keer naar gebieden waar de kans op mazelen verhoogd is. Nu zou ik doe prik daarom al wat eerder willen laten geven.

Ik lees op internet dat dit al vanaf 6 mnd kan, maar lees weinig ervaringsverhalen. Is hier iemand die dit heeft laten doen? Had je kindje veel last van bijwerkingen? (Wellicht kun je het vergelijken met vroertje/zusje die het met 11mnd kreeg) En heb je dit via het rivm of het cb geregeld?

2. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    BMR mag pas vanaf 9 maanden gegeven worden.
    Maar als je 'm voor het jaar geeft moet ie herhaalt worden tussen de 12-15 maanden.
    Dus dan zou ik beter gewoon wachten tot na het jaar.

3. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Daarbij kan het zijn dat het vaccin nog niet werkt:

"Het kan gebeuren dat kinderen van 9 tot 12 maanden oud die tijdens een uitbraak van mazelen of om
    andere redenen zijn gevaccineerd met een mazelenbevattend vaccin niet reageren op het vaccin
    vanwege de aanwezigheid van circulerende antilichamen afkomstig van de moeder en/of onvoldoende
    ontwikkeling van het immuunsysteem (zie rubrieken 4.2 en 5.1)."

4. humptydumpty

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Hmm, dat klintk toch anders dan wat ik op internet vond. Ik zal het RIVm wel even bellen. Als het echt zo is dat het pas na 9 mnd mag en dan alsnog bij 12 weer moet, heeft het inderdaad niet zoveel nut. Ik vind het alleen zo eng om haar dan steeds mee te moeten nemen. We moeten ook een keertje of 8 a 10 vliegen van bestemming naar bestemming en vliegtuigen zijn volgens mij juist een goed plek om virussen op te lopen :(. Bestonden er maar maatschappijen, waar ze niet ingeënte mensen weigerden ...
    Niet gaan is helaas niet echt een optie (is voor werk erg belangrijk) en haar niet meenemen ook niet, omdat we zolang geen oppas hebben en ik haar sowieso niet kan missen! Moeilijk :(.

5. tuc

tuc Niet meer actief

toen hier in nl de mazelen uitbraak was heeft een vriendin haar zoontje eerder laten inenten (woont in zo'n gebied) hij was toen jonger dan 9 maanden hoor. Maar het klopt dat het opnieuw moet, met de 14 maanden prik werd hij weer opgeroepen.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Is het geen optie om alleen de mazelen te geven? Misschien weet het huisarts/rivm daar meer over?
    Dan hoef je die B en R niet twee keer te geven..

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,472
    4,922
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat je nog een keer moet betekent niet dat eerder prikken geen zin heeft.
    Die extra keer is voor de zekerheid. Soms worden er zo vroeg nog niet voldoende antistoffen gevormd voor volledige bescherming.
    Maar ook dan heeft het nut. Mocht je kindje besmet raken, dan is de besmetting meestal minder erg dan wanneer ze niet gevaccineerd zou zijn.

8. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,818
    2,678
    113
    Ik heb mijn dochter eerder laten prikken vanwege vakantie naar een land waar mazelen vaak voorkomt. Ze is met 11,5 maand geprikt. Officieel moest de prik nog een keer omdat het vóór de 12 maanden was, maar die twee weken vond ik een beetje onzin. Ik heb gewoon bij het cb laten prikken, maar dat was wel een gedoe om geregeld te krijgen, omdat ik de MenC niet vervroegd wilde geven. Uitzonderingen zijn altijd lastig bij bureaucratische organisaties... Mijn dochter heeft er geen last van gehad volgens mij.

In dit artikel van het RIVM staat het vervroegd prikken trouwens super duidelijk uitgelegd: http://www.google.at/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&ved=0CDwQFjAE&url=http%3A%2F%2Fwww.volksgezondheidtoekomstverkenning.nl%2Fdsresource%3Fobjectid%3Drivmp%3A210299%26type%3Dorg&ei=fmb0VPPfCsXdPbj3gfAP&usg=AFQjCNEAl3wSPYNgXq6rkvuikVvIsZPviw&bvm=bv.87269000,d.ZWU

Samengevat: vervroegd prikken (vanaf 6 maand) geeft een klein beetje minder bescherming, maar dat weegt niet op tegen de nadelen van niet prikken als je naar hoog-risicogebied reist. Daarom heb ik mijn dochter dus ook eerder laten prikken. Hou er wel rekening mee dat de reactie op de prik (koorts) pas na ca 12 dagen kan komen, dus niet vlak voor je vakantie de prik laten zetten.

9. humptydumpty

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Fijn artikel, bedankt!

ik heb vanmorgen het RIVM ook maar even gebeld en zij zeggen inderdaad hetzelfde als in het artikel. De dame aan de telefoon kon me alleen niet zeggen of gezien onze reisjes de vervroegde BMR er nou wel niet aan te raden was, omdat het risico op BMr volgens haar nou ook weer niet zo groot was hier. Ik ga dus maar even wat verder op onderzoek uit en twijfel nog een beetje. Gelukkig hebben we nog een paar maanden, maar het is fijn om te weten dat het gewoon kan- hoewel het wel jammer is dat de bescherming op de lange termijn dan toch een beetje minder is. Jammer dat er niet eerst getest kan worden op of er maternale antistoffen aanwezig zijn of niet. Dat zou de beslissing heel wat makkelijker maken.

Share This Page