Ik en m'n dochters gebruiken zelf al een hele tijd menstruatieondergoed, dus het is voor ons niet van toepassing, maar ik zit in een groepje op Facebook waar dit toch wel een "hot topic" blijkt te zijn. Iemand vroeg er welke producten ze gaven aan hun dochters bij hun eerste menstruatie, en er waren toch best een paar pittige reacties zoals "geen tampons onder de 18" (meerdere keren gelezen) of "ik ga me niet bezighouden met ecologische toestanden" of "cups komen hier niet in huis". In welke mate vinden jullie het OK om de productkeuze van jullie dochters te "sturen" door bepaalde producten naar voren te schuiven en anderen te verbieden? Ik heb altijd open kaart gespeeld met mijn dochters en eco is bij ons duidelijk als winnaar naar voren gekomen, Maar goed, dat ben ik. Niet iedereen zal zo open zijn vermoedelijk. Hoe pakken jullie dit aan? Zijn jullie dochters daar vrij in?
In 'mijn tijd' waren er nog alleen maar maandverbanden en tampons waaruit je kon kiezen. Mijn moeder gebruikte geen tampons maar heeft ze wel vernoemd destijds, met als hint dat ik die later nog kon gebruiken. Dus toch eigenlijk wat gedwongen richting maandverband. Nu heb je veel meer keuze, en ik zou zeker menstruatieondergoed en uitwasbaar maandverband ook vermelden. Voor tampons heb je toch een zeker vertrouwen nodig in je puber vind ik, daar komt wat verantwoordelijkheidsgevoel bij kijken en ik begrijp dus ook wel dat niet iedereen die meteen naar voor schuift. Cups zou ik zeker niet aanraden voor tieners, dat is toch echt wel iets voor "gevorderden".
Niet. Heb geen dochter maar kan me zo voorstellen dat ik alle opties aan haar zou uitleggen en zij zelf mag kiezen dan.
zolang het betaalbaar is - én ze de boel zelf 'verzorgd' zeg maar- mag ze hier alles proberen en laten we ook veel zien. En met 'verzorgd' bedoel ik; als ze haar menstruatie ondergoed niet netjes zou achterlaten ofzo- zou het zo klaar zijn daarmee. Hoewel dat ook weer zonde zou zijn gezien de investering. Maar oke- voorlopig vind ze het véél beter dan maandverband, dus doet ze alles keurig. Tampons probeer ik wel op aan te sturen ook, dat ze dat probeert, maar dan wel met inbrenghuls om het haar gemakkelijker te maken- het is gewoon praktisch om mee te zwemmen als ze ze durft te gebruiken. Vooral met zwem/water activiteiten met haar sport of met school (of kamp ofzo) . Mocht ze cups of sponsjes of iets dergelijks willen uitproberen; prima. Ik draag niet álles aan (weet ook niet alles ) - maar ze weet dat er meer is dan tampons en maandverband. En zoals gezegd; het moet wel enigszins betaalbaar zijn of de investering waard. Maar oke; ik ben sowieso juist wel van; éérst proberen, dán pas zeggen wat je er van vind en niet bij voorbaat dingen afkeuren. Tenzij het natuurlijk onveilig is ofzo.
Ik zou als tiener dolblij geweest zijn met meer opties dan maandverband en tampons, dus hier ga ik alle opties aanbieden en geef ik ze tzt zelf de keuze. Oudste dochter is goed op de hoogte en ziet menstruatie-ondergoed wel zitten (ben ik zelf ook lyrisch over), en tampons lijken haar ook heel handig met zwemmen, maar we zien het tegen die tijd wel En tampons mogen van mij dus ook gewoon, haar lichaam, haar keuze. Ik zou sowieso het belang van persoonlijke hygiene benadrukken, dat je tampons/cups echt goed moet verschonen (en maandverband, menstruatie-ondergoed etc natuurlijk ook!).
Vaak stuur je ook indirect. Iets waar je zelf voor open staat en gebruikt, ook al zijn het andere producten (toiletpapier, shampoo, maar ook voedsel ed), hebben hier, denk ik, ook invloed op. Het maakt mij niet echt uit, ze mag zelf kiezen en uitproberen ed. Maar inderdaad wel onder de voorwaarde dat ze de boel zelf ‘verzorgd’, zoals Athina beschrijft.
Hier zijn ze vrij om zelf te kiezen wat ze willen gebruiken. Ik gebruik bijv zelf een menstruatie cup maar als de meiden liever tampons gebruiken moeten ze dat lekker zelf weten. Hun lichaam hun beslissing.
Bij mij is het nog niet zover maar als het zover is dan mogen ze zelf kiezen en proberen. Toen ik ongesteld werd, met 11 jaar en op de camping in Frankrijk, kreeg ik van mijn moeder gelijk een tampon zodat ik nog kon gaan zwemmen. En dan zag niemand dat ik ongesteld was geworden. Dat zou ik mijn eigen dochters niet aandoen. Maar de keuze ligt bij hen.
Niet. Als het zover is leg ik alle opties uit en kan ze zelf proberen wat ze het meest prettige vindt. Het is haar lichaam. Ik vind zelf tampons niks, kan er niet goed tegen, maar kan me heel goed voorstellen dat een ander dat juist wel heel prettig vindt. Zo persoonlijk.
Ik vind vooral voor jonge meiden dingen inbrengen niet de meest fijne keuze. Ik zou liecer hebben dat ze dan maandverband (al dan niet wasbaar) of menstruatieondergoed gebruiken. Tegelijk is een tampon of cup wel handig met zwemmen en mogen ze alles uitproberen. Het is tenslotte hún lichaam. Dus ik vermoed dat ik wel een beetje stuur.. maar ik hoop niet te erg
Ik sta er eigenlijk net zo in. En ik hoop heel erg dat ze tampons nu eens aandurft. Straks gaan we bijna 4 weken op vakantie en lijkt het me vreselijk sneu als ze niet kan zwemmen. Maar tot nu toe vind ze het pijn doen die 2x dat ze het vorig jaar geprobeerd heeft. Die vakantie zit ik toch wel mee in mijn maag merk ik
Volgens mijn dochters zijn tampons ook helemaal niet (meer?) populair in de klas. Mijn oudste is daar heel open over en weet dat al haar vriendinnen gewoon maandverband gebruiken. Ik vind het prima dat ze nu zo dol is op het menstruatieondergoed. Laat ze maar lekker zelf kiezen. Ik vind dat het argument van het zwemmen een beetje teveel druk zet, zo van: gebruik nu maar tampons, anders kan je niet zwemmen. Alsof het een straf is. Veel meisjes voelen zich daar op jonge leeftijd nog niet klaar voor. Lekker zo laten, denk ik!
Hier nog hopelijk niet nodig voor nog een paar jaar. Maar vind de ondergoed een mooi idee. En ga die ook zeker mee geven dat die er ook zijn. Ik zelf vond en vind maandverband een gruwel. Maar is een mooie begin en daarna kan ze verder. Misschien vind zei het wel fijn. Tampon gebruik ik liever maar wat veel al zeggen je moet het wel kunnen verdragen. Dus miss ren mini cupje ook een optie. Zelf ben ik te weinig anders had ik de cupje ook gehaald lijkt me wel fijn.
Ik wil haar gewoon alle opties geven die er zijn. Het is al spannend/vervelend genoeg als je jong bent. Ik zou van maandverband/tampons wel de betere merken kopen (yoni bijvoorbeeld). Ik heb zelf een cup en wasbaar maandverband. Als ze dat graag wilt proberen alleen maar mooi. Maar dwingen om per se zoiets te gebruiken niet. En als er tegen die tijd wat nieuws is wat ze wilt proberen ook goed natuurlijk.
Mocht ik ooit een dochter krijgen dan zou ik het precies hetzelfde doen als mijn moeder des tijds. Die liet mij compleet vrij. Legde mij uit wat alles was en kocht alles wat ik wilde proberen. Ik had na een tijdje een kast vol. Zodoende kwam ik erachter dat ik een tampon fijner vond dan maandverband wat mijn moeder toen alleen maar gebruikte. Dat was helemaal prima voor haar, als jij dat wilt dan doen we dat en koop ik het voor je, zolang jij je maar prettig en veilig voelt tijdens je menstruatie.
Ik denk dat ik wel de nadruk zal leggen op herbruikbare oplossingen. Maar haar lichaam, dus haar keuze. Ik kan me als tiener nog een hittegolf in Frankrijk herinneren waarbij ik door alleen de beschikking te hebben over maandverband twee weken niet heb kunnen zwemmen. Door gescheiden ouders zat mijn moeder in Nederland. Dus tampons zullen hier beslist een optie zijn, hoewel ik ze zelf niet gebruik.
Ik heb ze vantevoren opties verteld. Ze zijn eerst begonnen met maandverband omdat dit t makkelijkst was. Oudste ( nu 16) vroeg na één menstruatie al wat er ook alweer nog meer was, want maandverband vond ze vreselijk . Nou was ik toen zelf nog niet zo op de hoogte van menatruatieondergoed, dus daar heb ik niet veel over kunnen vertellen. Ze wilde wel een cup proberen en sindsdien gebruikt ze die. Toevallig sinds kort aan de pil dus hopelijk kan ze het wat reduceren door doorslikken, ze is echt enorm heftig ongesteld. Jongste ( nu 15) is afgelopen jaar ongesteld geworden en heeft ook na één keer maandverband proberen zelf de overstap naar tampons gemaakt. Wel iets over verteld maar ze had er zichzelf al in verdiept . Ik vind dat ze ten allertijde zelf mogen beslissen wat ze willen gebruiken. Mijn taak is, mijns inziens, om uit te leggen wat er bestaat en de informatie erbij te geven over hygiëne enzo. Zij bepalen wat ze doen.
Ik zal de opties laten zien of er over vertellen, ze mag zelf weten wat ze wil proberen. Ik vind zowel wasbaar menstruatieondergoed als een cup een heel vies idee, maar ik benoem het wel. Ik stapte zelf al na een paar maanden over op tampons, vond maandverband verschrikkelijk. Mijn moeder gaf me een pakje en zei, ga maar oefenen met inbrengen op het toilet. Hij zit goed als je 'm niet voelt. Was toen 13. Na een paar keer proberen lukte het.
Mijn moeder was zo.. niks uitleggen over mn lichaam maar volgens wel pushen met die tampons. Ik hoef niet persé te zwemmen eigenlijk.. in dat opzicht laat ik mn dochters liever vrij maar ik bedoel dat ik het begrijp als ze om die reden tampons willen gebruiken. Dat jouw dochter er vrij met haar vriendinnen over praat vind ik heel goed. Dat ze zo open kunnen en durven zijn. Hoop dat dat straks bij mn dochters ook zo is