Hallo dames!! Ik heb vandaag de uitslag van mijn bloedonderzoek terug gekregen! Ben een aantal jaren geleden behandeld voor B12 tekort! Kreeg elke 4 weken spuiten, mijn huidige huisarts wou dit toen niet voortzetten dus nu 3 jaar terug gestopt. Heb nu dezelfde klachten echt vreselijk! Nu de uitslag; 240 en hij moet tussen de 150-600 dus ik vind hem zelf erg laag.. De huisarts ziet zoals altijd geen nut om te spuiten..!! Iemand tips? Alvast bedankt!
Je B12 gehalte is gewoon goed gezien de uitslag. Wordt er niet verder bloedonderzoek gedaan om te kijken waar je klachten dan vandaan komen?
Als de uitslag tussen 150 en 600 moet zijn, ligt 240 toch binnen die waarden? Dan ziet de HA inderdaad geen indicatie om te spuiten, nee. Wellicht hebben de klachten een andere oorzaak.
Wat zijn je klachten? Ik vindt je b12 gehalte ook goed, die van mij wasn 98 toen ik begon met spuiten.
ik heb na 2 miskramen uitgebreid onderzoek gedaan naar b12 en zwanger worden en blijven . ik heb toen een onderzoek gelezen op de stichting b12 te kort (http://stichtingb12tekort.nl/paper_refwaarden_2dec07.pdf) dat 150 als waarden word genomen dat er soms mensen door heen glippen met wel klachten van een te kort aan b12 hun raden dus ook aan om mensen met een lage waarden dan 300 te behandelen met b12 ! maar net zoals jouw was mijn b12 ook om en nabij de 240 en de huisarts wilde mijn toen ook niet behandelen met injectie,s ondanks dat ik met de papieren aan kwam zetten . ik ben toen zelf verder op onderzoek gegaan en ben toen begonnen met smelt tablette van dokter bloem (Stichting B12 tekort: Smelttabletten als behandeling) ! na 1 maand van gebruik ben ik zwanger geraakt en zijn bepaalde klachten ook minder geworden ... kortom mischien kan je dat nog is proberen ! kijk anders even op de stichting b12 te kort kan je een hoop informatie vanaf halen ! en mocht je vragen hebben hoor ik het wel
Als je eenmaal aan spuiten begint kom je er niet meer van af. Je bloedwaardes zijn ook niet meer betrouwbaar. Ik ben bij een internist geweest en die zei dat je zeker 4 jaar moest stoppen met injecties wil je weer een betrouwbare waarde krijgen. Zij wilde mij niet 4 jaar laten wachten en heeft gewoon aangegeven dat ik 1 keer in de 2 maanden een injectie moet krijgen. Wij waren al 1,5 jaar bezig om zwanger te raken en we waren al 2 miskramen verder. Nadat ik mijn injecties kreeg was ik heel snel al weer zwanger (toeval???) en ik zit nu te wachten tot de kleine zich meld....want ben vandaag uitgerekend. Laat je dus niet afschepen!
Ik vind het zo lastig omdat ik wel ontzettend moe ben, wazig zie, geen puf heb... Mijn vorige huisarts gaf mij de injecties dus wel en de huidige huisarts weigert. Algeheel bloedbeeld geprikt dus ook HB was allemaal goed!
Zijn je ferritine, ijzerstatus en foliumzuur ook geprikt? Dat kan namelijk ook zorgen voor klachten die overeen komen met klachten van B12. Niet lullig bedoeld maar die B12 stichting is nou niet bepaald objectief, al zou er een snottebel uit je neus hangen dan heb je volgens hun ook een B12 tekort. Daarnaast kun je wel klakkeloos B12 gaan behandelen, maar is het vooral oorzaak om te ontdekken waardoor het tekort is ontstaan. Zo dat je de oorzaak kunt behandelen.
Nee met 240 kun je ook vervelende klachten hebben, vooral als je al een keer gespoten hebt dan dalen de waardes ontzettend langzaam, je kunt dus wel een tekort hebben maar niet meer aantoonbaar door de injectie's. Pfff, ben 13 jaar bezig geweest om een diagnose te krijgen want eerst was het psychisch en wouden ze niet eens prikken want ik was nog jong. En 4,5 jaar geleden had ik eindelijk een huisarts die met b12 kwam aanzetten, ik had er nog nooit van gehoord. Ik had toen idd een lage waarde en kreeg injectie's. Maar deze huisarts ging weg helaas en de vervangster ervan weet de tekorten aan mijn zwangerschap dus kreeg geen injectie's meer na mijn zwangerschap. Een aantal keren bloed laten prikken maar de waardes waren goed (gek he na allemaal injectie's) maar je zag ze flink dalen elke keer. Toen ik weer een te lage waarde had was ik toevallig weer zwanger, dus het lag weer aan de zwangerschap volgens mijn huisarts. Ze luisteren gewoon niet naar de klachten die je al jaren hebt en als je zegt dat de injectie's effect hebben dan is het een placebo effect volgens de ha, gek wordt je ervan! Na dreigen met wijziging van huisarts werd ik eindelijk doorverwezen naar b12 internist. Deze beste man zit zo vol dat je niet eens op een wachtlijst komt dus naar een andere internist. Eindelijk na 13 jaar heb ik een bevestigde b12 tekort, maar ook nu weer: in bijsluiter staat 1x per 2 maand dus advies is dat ook. Wordt weer niet naar mijn klachten geluisterd want ik heb daar niet voldoende aan. Maar heb er even geen energie voor om daar weer achteraan te gaan. Ga nu maar als extra smelttabletten bestellen denk ik...
Klopt, maar huisartsen luisteren tegenwoordig ook niet meer naar de patient. Wat zij in het hoofd hebben is het en niet anders, overal hebben ze wel een antwoord op wat de patient ook zegt...