Mijn dochter van net 1 is altijd al een moeilijke poeper geweest. Altijd veel persen, wat gepaard gaat met een rood hoofd en allerhande gekreun en gesteun. Haar ontlasting is ook altijd erg compact. Ze zit verder nooit verstopt, maar ik zie wel dat het poepen haar niet altijd even makkelijk af gaat. Wat zou ik hier aan kunnen doen? Ze eet met het ontbijt en de lunch volkoren brood, krijgt elke dag fruit (bijna nooit banaan) en drinkt 2x 150cc melk. Het probleem is m.i. een beetje dat ze verder weinig drinkt. Toen het zo warm was laatst dronk ze wel redelijk voor haar doen, maar verder is het een slechte drinker. En het maakt haar ook niet uit wat voor drinken ik aanbied: water, diksap, thee, ze hoeft het allemaal niet. Iemand anders nog ideeën wat ik zou kunnen proberen om het poepen voor haar wat makkelijker te maken?
Geen ervaring met kindjes van 1, maar misschien roosvicee laxo. Laxerende fruitsoorten? ik weet alleen pruimen, maar er zijn er vast meer die laxerend werken. En toch proberen meer drinken binnen te krijgen. Misschien zelf "gezonde" ijsjes maken of een fruitshake ofzo.
verse sinaasappelsap proberen? Eva vind dit heerlijk en haar poep word altijd per direct dun hahaha verder, als je haar meer wilt laten drinken, misschien andere drinkbekers? dus niet uit gewone bekers of de fles maar zo'n drinkbeker van Nubi of een anti-lek beker proberen?
Roosvicee Laxo heb ik ook al aan gedacht (mogen kindjes van 1 dat vroeg ik me toen af), maar ja, ze wil dus bijna niet drinken, dus dat schiet dan ook weer niet op. Het soort beker (tuitbeker, fles, gewone beker, rietjesbeker) maak niks uit, ik heb ze allemaal al geprobeerd. Ze drinkt tot nu toe het beste uit een rietjesbeker, dus die houden we er maar even in. Versgeperste sinaasappelsap ga ik proberen! Had ik zelf nog niet aan gedacht.
ik merkte bij onze dochter van 2,5 duidelijk verschil met de roosvicee laxo -wat al genoemd is. Onze dochter was duidelijk verstopt door te weinig beweging (toen ze in het gips zat) - normaal ging/gaat het nét goed. Als ze het lust, zou ik dit gewoon telkens tussendoor aanbieden (ik weet niet wat ze nu te drinken krijgt?). Misschien een scheutje in de yoghurt of in haar vla anders?
Wat misschien ook nog kan helpen is visolie! Dit is te krijgen in capsulevorm, die kan je leegknijpen op een lepel en geven aan de kleine. Zit geen viese smaak aan. Zo smeert het van binnen allemaal wat beter door en glijd het makkelijker!
Ze drinkt nu bij haar brood in de ochtend 150cc melk en tussen de middag ook. Verder krijgt ze water. Dat drinkt ze nog het beste. Diksap en thee drinkt ze nog slechter dan water. Een paar slokjes en that's it. Wat Roosvicee Laxo door de yoghurt is wel een goed idee idd.
Hier gebruik ik inderdaad roosvicee laxo. Daarnaast geen banaan geven. Vezelrijke groenten en fruit: pruimen, broccoli en boontjes bijvoorbeeld, zijn wel goed voor de stoelgang. Tip van mijn schoonmoeder toen hij nog wat kleiner was en een tijd niet had gepoept was temperaturen. Door de thermometer ging hij gelijk persen.
Kindicol van VSM werkt geweldig hier als mijn dochter er weer eens last van heeft en die heeft als baby zelfs aan de lactulose en clisma's gezeten omdat je het zag komen, en dan weer terug naar binnen zag gaan omdat ze het gewoon niet voor elkaar kreeg.
Wellicht kun je lactulose proberen, verkrijgbaar via de huisarts. Dit hebben wij ook gebruikt bij onze zoon (mijn dochter heeft het trouwens ook de eerste paar maanden gekregen). Zijn ontlasting werd er een stuk soepeler van. Je kunt ook eenvoudig wat meer daarvan geven op het moment dat ze het echt moeilijk kwijt raakt en als het weer goed gaat kun je er gewoon weer mee stoppen/minderen. De werking van banaan kan trouwens per kind verschillen; bij de een stopt het en bij de ander laxeert het.
ik heb niet alles gelezen, maar zou je wat extra water in haar flessen kunnen doen? peer, pruim werkt hier laxerend! eventueel citrustvruchten? al is het maar een klein stukje ... abc dolphilus werkt goed voor een goede darmflora! speciaal voor kids
Bij mijn dochter werd het zo erg dat ze niet meer durfde te poepen. Eerst een tijdje lactulose gebruikt, maar op een gegeven moment hielp dit niet meer genoeg omdat ze alles angstvallig tegenhield. Toen van de arts Florax gekregen en dit gebruikt tot ze niet meer bang was. Nu perst ze weer en heeft nog wel hele harde poep. Als het haar echt een paar dagen niet lukt krijgt ze weer een keer florax maar zolang ze geen angsten meer lijkt te hebben/krijgen wil ik het zonder laten doen. Het blijft een medicijn natuurlijk. Als 1e methodes idd voedingspatroon erop aanpassen (pruimen, ontbijtkoek, peren, vooral geen banaan) en als dat niet werk roosvice laxo proberen. En anders lactulose geven. Je kan het zonder recept halen maar ik zou even overleggen met het cb of huisarts voor de juiste dosering enzo.
Lactulose wil ik niet gelijk aan beginnen. Het is niet zo erg dat ze helemaal niet kan poepen, dus ik probeer het liever eerst met iets wat ik gewoon in de supermarkt kan kopen (Roosvicee dus). @ Fafje: Ayla krijgt inmiddels gewone melk, dus extra water toevoegen gaat niet meer . @ Vica: Ontbijtkoek werkt ook laxerend dus? Hm, kan ik misschien ook wel eens proberen, alhoewel er naar mijn idee wel redelijk veel suiker in ontbijtkoek zit en dat vind ik dan ook weer niet zo'n fijn idee. Iedereen hartstikke bedankt zover voor het meedenken. Meer tips blijven natuurlijk welkom!
ohh haha sorry! en gedroogde pruimen, lust ze dat! mn moeder had ookaltidj vreselijk last en at dat altijd!
gedroogde abrikozen? die werken laxerend (en zit ook lekker veel ijzer in) wel opletten dat je dan ongezwavelde koopt
Ook gewone melk kun je natuurlijk nog verdunnen, maar dan krijgt ze weer minder voedingsstoffen binnen, ook niet handig. Lijnzaadolie werkt erg goed, dat is er in capsules, maar die zijn misschien een beetje te groot voor haar, en gewoon in een fles, een beetje versgeperst kiwisap of gewoon kiwi, dat werkt net zoals citrusvruchten wat prikkelend op de darmen waardoor die worden "geleegd" . En van alles met vezels, zoals ook gedroogd fruit, zeggen ze dat er wel veel vocht mee moet naar binnen, omdat het anders juist stoppend kan werken omdat het vocht opneemt. Dus gedroogd fruit altijd eerst weken! Gewoon drinken werkt minder goed op de darmwerking dan "vochtig eten", omdat dunne vloeistoffen direct in je maag worden afgescheiden van de rest van het eten, en die komen dus helemaal niet in je darm. Vochtig eten wel, omdat het vocht dan in het eten vast zit, zeg maar. Denk aan dikke soep zoals pompoensoep, tomatensaus bij de pasta, fruit, groente, pap, yoghurt, extra smeuig gemaakte stamppot als je dat zou eten, pasta en rijst erg gaar gekookt, dan zit er ook meer water in dan als het "bijtgaar" is, ehhmm dat soort dingen. Als je ontbijtkoek geeft, neem dan volkoren, heb zelf pas net ontdekt dat die ook bestaat nl .
Hier ook zo'n dochter. Er zijn momenten dat ze er gewoon echt niet af komt. Je kunt roosvicee lacto proberen en je hebt tegenwoordig al die melkdrankjes voor een goede stoelgang. Die geef ik haar eens per dag, werken ook heel goed.
Wat je misschien nog zou kunnen proberen is om wat druk uit te oefenen op het kuiltje boven de anus. Dat ontspant de sluitspier, waardoor de ontlasting wat makkelijker kan komen.