Hallo, ik had een vraag over borstvoeding...ik heb 16 maanden borstvoeding gegeven en me zoontje wilde dinsdag opeens niet meer...en heb toen 3 x afgekolft...en woensdag..1x in de ochtend...en tot u aantoe niks meer...me borsten zijn hard...maar niet pijnlijk (nog niet) gaat het nu afnemen??? of duurt het nog even...is het niet erg??? liefs Bee
Hoi Bee, de vraag is wil je stoppen met borstvoeding of niet? Wanneer je zoontje helemaal niet meer aan de borst wil drinken kun je afbouwen of zoals je nu doet in 1 keer stoppen. Afbouwen kan prettiger zijn omdat je dan mogelijk minder stuwing krijgt. Soms weigeren kindjes een paar dagen de borst. Omdat ze druk zijn met ontwikkelen, omdat je smaak misschien verandert, omdat ze pijn hebben in hun oortjes of mondje, waardoor het drinken minder prettig kan aanvoelen. Denk je dat het niet willen drinken tijdelijk is, dan kun je je voeding af blijven kolven om het niet te hard terug te laten lopen. Komt je kindje helemaal niet meer om de borst, of wil het drinken en bedenkt dan dat het niet wil? Wanneer je niets meer doet nu, klopt het dat je borsten hard worden (gestuwd). Je lichaam zal uiteindelijk snappen dat er geen voeding meer hoeft te komen en na een aantal dagen zal de stuwing afnemen. Wanneer je te veel spanning op de borst krijgt, kijk dan of je nog kunt kolven. Let goed op of je geen rode plekken, pijn of koorts krijgt. Vragen? Laat maar weten! Groetjes Heidi
hallo Heidi, Ik heb me zoontje 16 maanden borstvoeding gegeven..en hij wil het echt niet meer..dus had dinsdag 3x gekolft en woensdag 1x...en sindsdien niks meer...en me borsten zijn nu hard...niet pijnlijk..en niet rood...maar als ik nu die druk zou willen wegkolven, blijft de stuwing dan niet steeds weerkomen,als ik het blijf wegkolven?? of stopt de druk en het melkprocesss vanzelf ookal kolf je nog 1x per dag liefs groetjes Bianca
oh en heel erg bedankt voor u reactie, zat al even in spanning omdat ik vanalles las over ontstekingen..
wanneer je de druk wilt afkolven doe je dat. Je kunt ook kiezen om 1 keer per dag zoveel mogelijk te kolven. Dan houd je het wel wat langer gaande en duurt het wat langer. Wanneer je helemaal niets meer doet let dan goed op dat de druk niet te veel wordt, dat je geen rode of pijnlijke plekken krijgt, let goed op jezelf, neem je rust, eet goed. Kijk het gewoon goed aan en controleer ook dagelijks in de spiegel hoe de borsten er van onder uit zien. (van bovenaf zie je niet of het aan de onderkant rood is) Kolf dus gewoon naar behoefte helemaal of de spanning eraf. Succes! Mooie borstvoedingsperiode neergezet! 16 maanden! Nu genieten van de verdere ontwikkeling van je mannetje!
Ok heel erg bedankt voor de tips en reacties!! zal zeker goed opletten, en ik kan dus zolang de stuwing blijft komen elke dag een x afkolven, maar ondertussen neemt het ook op een gegeven moment af?? en ik geniet zeker van me 2 zoontjes! Groetjes en fijna avond
Hallo Heidi, Het ongeveer een week geleden dat contact hadden, maar ik heb ookal wel 5 dagen niet meer gekolft...en niks meer gedaan, mezoontje wil ook niks meer...maar rondom me tepels doet het zeer...voelt ook wat dikkig..en verderme borsten zijn wel soepel...maar als iemand me raakt of als me zoontje bij me op schoot zit..doet het zeer. is dat normaal, trekt dat weg>?? liefs Bee.
Hoi, Is de tepelhof gestuwd? Of is het echt de rand rond de tepelhof? Zie je ook verandering? Rood? Ik zou het zo zonder te zien niet weten. Je kunt proberen te koelen (niet direct op de blote huid). Hoe lang kijk je het al aan? Anders even contact zoeken met een lactatiekundige in je buurt. Succes!