Vorige week op de negenmaandenbeurs heb ik de draagdoek van k'tan gezien. Ik twijfel nog of ik hem aanschaf omdat hij nieuw is in Nederland en ik dus geen ervaringen van anderen weet. Is hier iemand die er al wel ervaring mee heeft en mij kan vertellen of deze draagdoek daadwerkelijk zo ideaal is als hij lijkt? Alvast bedankt!
Tja, ik zou denk ik gewoon voor een draagdoek gaan. Is even een beetje handigheid krijgen, maar dan komt 't eigenlijk op hetzelfde neer. Alleen zit je dan niet echt met verschillende maten (ja, langere doeken, maar een lange doek is door iedereen te gebruiken). Bovendien is het volgens mij (geen ervaring) zo dat bij elastische doeken het na een paar maanden al te zwaar wordt om comfortabel te dragen.
Het lijkt wel een beetje op een tricotti. Maar wat ik zorgelijk vind, is dat k'tan plaatjes heeft van kindjes die met hun gezicht naar voren gedragen worden of zelfs liggend. Dit wordt ivm de veiligheid van de kindjes sterk afgeraden! Als een bedrijf op die manier promotie maakt, dan heb ik er weinig vertrouwen in en zou ik liever gaan voor een tricotti of ergonomische ssc. of een draagdoek en da's echt zo ingewikkeld niet Zal ik het even navragen aan de draagexperts op het dragen en voeden forum wat ze ervan vinden?
Dat zou fijn zijn ja. Onze andere keus is de tricotslen. Als leek zonder enige ervaring kreeg ik de indruk dat er weinig verschil tussen zit, behalve dan de knoopwijze. En waarom mag een kindje niet met zijn gezicht naar voren gedragen worden dan? Dat gebeurt in de gewone draagdoeken en baby bjorns ook wel?
Janneke, kom eens meelezen bij het 'grote draagdoeken topic' hier op dit gedeelte van de site. Het grote verschil tussen een babybjorn bijvoorbeeld en de meeste draagdoeken is dat een babybjorn absoluut niet ergonomisch is. Zoek maar eens wat plaatjes op van eenbaby in een BabyBjorn en een baby in een draagdoek. Je zult zien dat bij de BB het kindje hangt met de beentjes naar beneden, de druk komt dus op zijn kruis/schaambot. In een draagdoek zitten de knietjes omhoog, en hangt het kindje dus meer verdeelt met de druk over de knietjes/beentjes en achterkant van de billen. Dat is het grote verschil tussen allerlei dragers. Ik heb zelf ook getwijfeld over de K'tan, maar ik was er niet zo uit of dit nu altijd wel zo ergonomisch is. Sommige houdingen wel, andere houdingen lijkt het niet. Zo raden de meeste draagdoek fabrikanten de houding met het gezichtje naar voren pertinent af, omdat het ruggetje niet bol tegen jouw lijf zit, maar juist hol "getrokken" wordt. Daarbij lijkt ook bij de K'tan op die manier het kindje weer in z'n kruis te hangen ipv met de beentjes in de "kikkerhouding". Maar dat is op de plaatjes niet helemaal duidelijk te zien overal. Het grote voordeel van een draagdoek die zelf te knopen is, vind ik zelf, is dat je prettig strak kunt trekken waar je het strakker wilt. Dit is toch een soort vast model en je kunt wel wat schuiven en draaien hier en daar, maar niet zoals je een draagdoek aan het eind lekker strak kunt vastknopen. Daarom heb ik hier zelf niet voor gekozen. Ik heb nu een draagdoek van Hoppediz en krijg binnenkort voor de tweede een Manduca drager (dit is een drager zoals de BabyBjorn, maar dan ergonomisch, dus knietjes omhoog). Een draagdoek is soms nog wel wat "werk" om om te doen, en als je even gauw de auto uit moet niet zo heel handig. Dus ik vind dit samen een mooie combi voor ons. Op BabyBij vind je een heel overzicht van allerlei ergonomische draagmethoden (zowel rekbare doeken, geweven doeken, verschillende dragers, etc). Daar kun je dus meer info vinden!
Wat gentle zegt klopt idd. Ik leg het altijd zo uit: wanneer een kind in de kikkerhouding zit (dus beentjes wijd en knietjes hoger dan de billetjes) dan zit het comfortabel. Net zoals jij het comfortabel vindt om op een zachte bank te zitten die je hele lichaam ondersteunt. In een babybjorn of andere niet-ergo dragers, en zeker als je je kindje met het gewicht naar voren draagt, bingelen de kindjes letterlijk in hun kruis. Stel je nu eens voor dat je met je stuitje op een barkruk balanceert. je bent constant aan het corrigeren en op een gegeven moment krijg je een zere rug en zere heupen. En jij bent al volgroeid! Maar je baby niet en die kan daardoor serieuze heup- en rugproblemen krijgen. Daarom dus zorgen voor ondersteuning van knie tot knie en de hele rug en bij kleine babytjes ook de nek. Ik heb het trouwens nagevraagd en het antwoord was dat deze drager niet te verstellen is. Dus het moet maar net perfect passen bij jou en je kindje. En je kindje gaat groeien. Dan kan de doek te strak gaan zitten. Al is het met deze stof juist meer denkbaar dat het uit gaat zakken. En als er iets niet fijn is voor jouw rug, dan is dat wel een uitgezakte doek die je niet bij kunt stellen. Dus ik zou zeker gaan voor een geweven draagdoek of een soft structure carrier.
De K'tan lijkt mij persoonlijk niet zo. Wij hebben hier een tricotslen en die heb ik bij 2 kinderen gebruikt tot ze een maand of 4 waren, daarna werden ze te zwaar en zakte de boel uit. Bij een geweven doek heb je daar geen last van. Daarbij is de tricotslen erg warm omdat ie dik is. Handig in de winter maar zodra het een aangename temperatuur is zweten jij en je baby je te pletter...
Dames, Bedankt voor de info. Mijn tweede keus (tricotslen) is dus ook niet zo'n goede optie gezien we de zomer ingaan. Goed om te weten! We hebben nu maar besloten eerst te kijken hoe het gaat met de kinderwagen en zo nodig van mensen uit de omgeving doeken te leen te vragen om te proberen. Nogmaals dank voor de info.
Op Marktplaats kon je voor een schappelijk prijsje wel wat doeken vinden van het merk Calin Bleu/Blue. Die zijn heel geschikt voor de zomer.