Nou daar verkijk je je misschien op, op 8 november kwam er een huis te koop, waren onwijs geïnteresseerd, op 11 november afspraak staan, 10 november gebeld door de makelaar dat het huis al verkocht is/was. koper had financiering al rond dus ging allemaal heel snel. Je begrijp dat ik hierdoor wat zenuwachtiger ben
Als ze snel van het huis af moeten, kunnen ze het natuurlijk aanbieden voor onder de marktwaarde. Dan zou ik niet te veel onderbieden als ik jou was. Wij hadden met ons huis iets soortgelijks. We waren al een poosje aan het kijken in deze buurt. Allemaal dezelfde soort huizen voor ongeveer dezelfde prijs. Tot er een hoekwoning te koop kwam voor 30 duizend minder dan de andere woningen. Huis was prima; hoefde niet veel aan te gebeuren, maar de eigenaar moest er snel van af want hij woonde inmiddels met zijn gezin in het buitenland. Het stond te koop voor ongeveer zijn aankoopprijs (kun je navragen bij het kadaster). Het had niet veel zin om minder te bieden want de andere huizen waren ook allemaal relatief snel weg. Uiteindelijk hebben we een paar duizend euro onder de vraagprijs geboden maar bleek een ander stel ook een bod gedaan te hebben. We mochten toen allebei een eindvoorstel neerleggen en de hoogste bieder zou het huis krijgen. We boden toen de vraagprijs en wonen er niet.... we zijn overboden! Een paar weken later vonden we ons huidige huis. Ook een hoek maar wel wat duurder. We hebben toen direct het maximum wat we hadden (en dat wist de verkopend makelaar die ons het huis liet zien omdat ze het andere huis ook had laten zien) neergelegd. Ik vind het zonde om een perfecte woning te laten schieten voor een paar tientjes per maand (want dat is een iets hogere hypotheek in praktijk: die duizenden euro's hoef ik niet zelf neer te leggen )
Dan moeten we dus in Amstelveen gaan wonen dat het zo goed gaat met de verkoop daar. Dat is wel eg fijn. Misschien dat ze die maanden hebben omdat ze zelf dan ook met een huis bezig gaan. Mnsen verkopen vaak eerst voor ze zelf kunnen kopen, helemaal in deze tijd. Spannend zeg. Hoop dat jullie nu wel kunnne bezichtigen en als het bevalt idd eerst een wat lager bod doen dan hoor je snel genoeg of ze de vraagprijs willen of wel willen onderhandelen. Succes
bonkie, mensen zetten nu hun huis meestal voor veel te veel te koop, omdat ze weten dat kopers brutaal bieden. Dat mogen jullie ook best doen, maar snap dat je van de eerdere ervaring zenuwachtig bent. Over die onderhandeling, dat is echt niet waar helaas. Een bod doen zegt niet dat je in onderhandeling bent, de verkoper bepaalt met wie hij in onderhandeling is. Als jullie een bod doen en iemand anders toevallig een hoger bod, dan kunnen ze dat accepteren zonder jullie de kans te geven om ook een ander bod te doen.
De makelaar zegt van niet, want als wij een bod doen, en de tegenpartij doet een tegenbod (als ze niet akkoord gaan), dan beslissen wij uiteindelijk of wij akkoord gaan, zo ja dan is het huis van ons en kan hier niet nog een bieder tussenkomen. De makelaar probeert binnen 24 uur een antwoord te hebben (akkoort met bod of tegenbod). Overigens wonen wij in een vrije sector huurwoning, maandelijks netto 1250 euro kwijt voor een flatje. Je begrijpt dat dit een uitgelezen kans is om voor minder geld een grotere woning te krijgen.
Als jullie een bod uitbrengen en iemand anders biedt tegelijk hoger zijn ze volgens mij wel verplicht om jullie daarvan op de hoogte te stellen zodat jullie ook weer kunnen overbieden eventueel, wat alleen maar in hun voordeel werkt natuurlijk. Maar als jullie een bod uitbrengen en ze doen een tegenbod dan gaan ze officieel met jullie in zee en moeten ze dat eerst afmaken. Zo is het ons verteld in ieder geval.
als zij een tegenbod doen wel. Maar als zij jullie bod gewoon niet accepteren en een ander bod wel, kun je daar niks tegen beginnen hoor.
Ja precies... Ik stuiter echt als een gek. In principe kunnen we de hypotheek ook nog rondkrijgen voor de vraagprijs. Dus ga er vanuit dat het wel goedkomt
Nee idd dat is absoluut zo, alleen zou je als verkoper wel weer gek zijn om niet te proberen er meer uit te halen
Wat spannend zeg, zeker omdat het al eerder mis is gegaan. Ik vind wel dat je zoooo enthousiast klinkt dat het heel verstandig zou kunnen zijn om een aankoopmakelaar in te schakelen. Het kost wel geld, maar kan je in de onderhandeling natuurlijk ook geld opleveren. In elk geval succes
Potverdikkeme is mijn bericht weg Nou even de verkorte versie: - Huis is 283.000 (vraagprijs) - Makelaar benadrukt snelle verkoop - Verkopers liggen in scheiding, geen onderling contact meer. Meneer heeft nieuwe woonruimte mag het huis niet meer in en Mevrouw woont daar nog en heeft geen nieuw onderkomen. Daarom 3 mnd opleveringstermijn. - Achterstallig onderhoud, huis is ook erg vies. Moeten aantal dingen vervangen of afgewerkt worden (zo staat er ergens een gipswand, maar geen afwerking, en vinyle vloer van de trap laat los, beschadigingen her en der. Wij hebben net een bod van 235.000 euro uitgebracht. En hebben wat druk op de ketel gegooid dat wij Donderdag een anders huis gaan bezichtigen voor de 2e keer. Huis is in betere staat, wel voor 285.000, maar willen evt een bod van 265.000 doen. Verder hoeft er ook niets meer aan gedaan te worden dus zijn wij direct klaar. En kunnen meteen verhuizen (huis zou dan 23 Dec worden opgeleverd, waardoor wij 1 Januari uit ons huurhuis kunnen en daardoor niet met dubbele lasten zitten) Conclusie: Toch wil ik graag het huis waar meer geklust moet worden Qua ligging en inrichting. De kamers zijn bijvoorbeeld beter ingedeeld En er ligt een speeltuintje tegenover het huis.