Wij hebben vorig jaar onze huidige jaren 30 woning grondig verbouwd. Tijdens de verbouwing bleek ik zwanger te zijn en nu komen we kamers te kort Dus we bevinden ons weer op de huizenmarkt. We wonen in het Noorden van het land. We hebben nu een woning op het oog (jaren 70, 6 slaapkamers, houten kozijnen). De woning is schitterend echter wel wat gedateerd en wat kleine bevingsschade wat overigens normaal is hier. De vloeren boven dienen vervangen te worden, veel schilderwerk, oude radiatoren, badkamer tzt en her en der wat raampjes die aan vervanging toe zijn. De woning staat voor de huidige verkoopprijs nu 2 maanden te koop. We willen dan ook een bod doen van ongeveer €20.000 onder de vraagprijs. Maar ik wil ze ook weer niet beledigen. De makelaar gaf direct al aan dat er wel ruimte is voor onderhandeling. Wat zouden jullie doen? Gewoon €20.000 minder bieden of toch al hoger gaan zitten waardoor je minder onderhandelingsruimte hebt? We willen morgen ons bod aan de makelaar doorgeven.
Ja hoor, als de woning al langer te koop staat en de makelaar geeft dat aan.. gewoon doen. Ze kunnen altijd een tegenbod doen.
Wij hebben ons nieuwe huis voor 25k onder de vraagprijs gekocht. Het huis was al een keer 10.000 gezakt. (Dus eigenlijk 35k onder de erste vraagprijs). Huis stond toen 2 a 2,5 maand te koop ook. Maar zijn begonnen met een openingsbod van 50k eronder ook een beetje een nee heb je en ja kun je krijgen. En zo zijn wel precies gekomen wat wij wilde betalen en wat hij wilde hebben voor het huis
Hoe scherp is de vraagprijs? Wat is de vraagprijs? De makelaar geeft zelf al aan dat er onderhandelingsruimte is. Als 20.000 een mooi bod is dan denk ik dat ze of akkoord gaan of dat je een tegenbod krijgt. Wij hebben net ons huis gekocht en het oude verkocht. En bij 1 huis een bod gedaan dat 70.000 onder de vraagprijs lag. Vraagprijs vonden we niet reëel. Makelaar was beledigd, máár 2 maanden later wilde hij vervolgens wel praten... eind van het verhaal. Huis staat nog steeds te koop 50.000 lager dan toen. Ons huis was al 25.000 af. We hebben gewoon gezegd dit hebben we. Nog 25.000 lager, mooi rond bedrag. En de verkopers gingen ermee akkoord en nu wonen we er. Wij hadden ons oude huis scherp in de markt gezet. 1ste bod was 50.000 dat vonden wij te weinig. 2de bod was 30.000 onder de vraagprijs. Ons tegenbod/eindvoorstel was er 9 af. Zodat het een rond bedrag werd. Daarmee gingen de kopers akkoord.
Je mag uitgaan van 10% onder de vraagprijs bieden. Maar…. Zeker in aardbevingsgebied is het, los van een lager bod, veel belangrijker om goed te onderzoeken wat de staat van de woning is. Zijn er gegevens van NCG beschikbaar, zijn de subsidies waar de woningeigenaar recht op kan hebben al aangevraagd en/of gebruikt etc? Je woont nu ook in aardbevingsgebied dus kent het klappen van de zweep denk ik, maar deze vragen zou ik veel wezenlijker vinden dan onderbieden. Het kan nl best zo zijn dat er veel meer werk aan de woning moet worden verricht dan op het eerste oog lijkt en dan is de 10% regel niet meer van toepassing maar kun je ook fors minder bieden.
Het huis staat te koop voor €390.000. We willen een bod doen van iets over de €370.000 Ik vind zelf persoonlijk de vraagprijs te hoog voor de staat van de woning, overigens is het puur cosmetisch maar er gaat wel gewoon werk en geld in zitten
Er is een nulmeting gedaan niet zo lang geleden, rapport hebben we hier en de schades die er toen waren zijn hersteld. Inmiddels dus wat nieuwe schade maar voornamelijk pleisterwerk aan de binnenkant. Onze huidige woning heeft inmiddels voor €20.000 aan toegewezen schade gehad en dan is het ook voornamelijk scheuren in gevel en pleisterwerk dat loslaat, allemaal gerepareerd. Er staat nog subsidie open voor de woning die we op het oog hebben dus dat is fijn, daarmee kunnen we een aantal energiebesparende maatregelen doorvoeren.
Heel eerlijk zou ik vertrekken uit het aardbevingsgebied. Net erbuiten gaan zitten, maar kan me voorstellen dat het voor jullie inmiddels heel normaal is dat er steeds scheuren ontstaan. Waarschijnlijk zijn jullie beter op de hoogte maar let wel op dat de scheuren niet ook de constructie hebben aangetast. Op internet zijn wel afbeeldingen waarop dat uitgelegd wordt. Iets met horizontaal en verticaal gescheurd of langs kozijnen. Anders zou ik er voor gaan en 40.000 onder de vraagprijs openen. Iedere euro winst is er één, het verbouwen is belachelijk duur nu, laat staan het vinden van vakmensen.
Zou misschien nog wel iets lager bieden zodat je op 365/370 kan uitkomen. Bij 372.500 kan je niet meer veel lager dan 375.000 uitkomen. Sowieso niet onder je bod natuurlijk.
Ik zou zeker meer dan €20.000,- onder de vraagprijs openen., eerder €40.000,- eronder. De makelaar geeft al aan dat er ruimte is, dus dan is 10% onder de vraagprijs bieden niet raar.
Ik zou er ook 40k onder gaan zitten. Zo zijn wij ook begonnen. 50k zelfs. Uiteindelijk 25k onder de vraagprijs gekocht. En ze waren al 50k gezakt. Gewoon proberen, nee heb je…
Dan is 20.000 er onder nog vrij schappelijk. Je kunt er nog wel meer onder zitten denk ik. En dan uiteindelijk op 20.000 eronder uitkomen na over en weer bieden.
Ik zou gewoon bieden wat ik de woning waard vind. Wat maakt het uit of je ze beledigt of niet, je ziet ze toch nooit weer. Als ze het niet aan willen nemen wijzen ze je bod gewoon af.
Vertrekken is voor ons geen optie. We hebben na veel gedoe eindelijk een dochter die met plezier naar school gaat en dat is ons veel waard. We gaan eens nadenken over een goed (lager) bod