Gisteren zijn de hele dag bezichtigingen geweest (12 stuks). Vandaag ook nog een aantal bezichtigingen en dan moeten de biedingen voor maandag gedaan worden. De makelaar ging er vanuit dat er meerdere biedingen zouden komen.
We hebben het door ons zo gewenste huis vandaag nogmaals bekeken. Waar zij eerst het bedrag van ons bod (20k onder de vraagprijs) wel goed vonden alleen de voorwaarde van verkoop eigen woning niet, gaven ze nu aan dat het bod hoger moet nu. Terwijl wij er vanuit gingen dat zodra we het voorbehoud van verkoop eigen woning konden laten vallen we een akkoord zouden hebben. Ik raak er best geïrriteerd van want ze komen over als starre mensen die niet realistisch zijn. De woning staat al 4 maanden in de verkoop, geen andere gegadigden. Aan de andere kant is dit huis de enige reden dat die van ons nu in de verkoop staat. Dus we staan met onze rug tegen de muur.
Ik zou er niet op ingaan @bozoe. Maar op zeer korte termijn een eindbod doen (duidelijk benoemen) ter hoogte van je eerste bod, maar zonder voorbehoud van verkoop eigen woning. En dan een reactietermijn erbij geven van maximaal 2 dagen, zodat als het niet geaccepteerd wordt, je nog kunt kiezen om je eigen huis niet te verkopen. Zij hebben dezelfde makelaar toch? Als hij/zij weet hoe graag jullie het willen hebben en hoeveel kijkers jullie oude huis trok, dan is het logisch dat hij zijn andere partij adviseert om hoger te gaan zitten. Proberen kan altijd zal hij misschien denken?
Dit. En ik zou zeker aan een aankoopmakelaar gaan denken, juist om iemand te hebben die alleen aan jullie belang denkt, en dus niet aan die van beide partijen. Werkt jullie makelaar met een vergoeding op basis van % van de verkoopprijs? Of met een vaste prijs?
Laat je niet onder druk zetten hoor. Ook aan de makelaar niet laten weten dat je het gevoel hebt dat dit de enige optie is.
Poot stijf houden. Doe een eindbod met deadline voor de verkopers. Doe alsof je anders het huis niet wilt. Zeker als ze de prijs omhoog gaan gooien zijn ze niet realistisch. Het huis staat niet voor niets langer te koop. Het kan natuurlijk ook dat ze weten dat jullie het heel graag willen. Je komt immers niet voor niets een tweede keer langs. Jullie hebben dezelfde makelaar toch? Die wil ook zoveel mogelijk verdienen en die weet waarschijnlijk ook dat jullie de verhoging makkelijk kunnen betalen door de prijs die jullie voor je eigen huis kunnen krijgen. Beetje een vies spelletje dus. Edit: ik lees dat ik nagenoeg hetzelfde zeg als @zeilbootje
Ik zou ook een aankoopmakelaar nemen. Onze eerste makelaar deed daarom nooit een huis verkopen van een iemand die bij haar een huis wilde kopen. Ivm belangen verstrengeling. Er is ook een naam voor trouwens pas kwam het op het nieuws omdat organisaties er niet blij mee zijn. Op deze manier kan de makelaar namelijk mensen in een shit positie zetten. Hij adviseert namelijk ook de verkoper van het anderen huis. En is dus niet meer met alleen een partij geboeid Of is het een grote? Met meerdere makelaars? Al is het dan vaak nog een 'organisatie'
Misschien hebben de verkopers de makelaar wel voor het blok gezet. Ruiken ze dat er wat te halen valt. Ik zou gewoon een eindbod neerleggen wat jullie er voor over hebben. Met een deadline van 48 uur.
Ja, leuk dat je het vraagt! We zijn gisteren geweest, helemaal verliefd. We hebben begin deze week onze gegevens naar onze adviseur gestuurd, dus we wachten eigenlijk nog op zijn bericht. Maar het huis, jeetje, we hoeven er weinig aan te doen. Enkel wat cosmetische dingetjes. Het perceel is enorm, maar de zitmaaier blijft achter . De moestuin is volledig in bedrijf, de buurpercelen zijn paardjes en volkstuin (geen bebouwing toegestaan). Dochter zal verrukt zijn als ze die paardjes ziet. De verkopende partij (een dame alleen) gaat een huis bouwen welke eind volgend jaar klaar zal zijn. De oplevering zal dus ergens rond die periode worden, maar dat vinden wij niet erg. Zo kunnen we nog lekker sparen en kan dochter haar groep 8 gewoon afmaken en de middelbare school waar ze naar toe wil is van daaruit ook goed te fietsen. Voor zoon weten we toch nog niet hoe zijn schoolcarriere zal verlopen. Hij wordt in oktober getest op hoogbegaafdheid en moet mogelijk naar een ander soort onderwijs.
Spannend @bozoe heb je nog een eindbod gedaan? @Lief of Stoer ook spannend ben erg benieuwd naar hoeveel grond er ongeveer bijzit!
Dit.. Ik vind het ook we erg flauw, alsof ze weten dat jullie het dolgraag willen en ze proberen er nu alles uit te krijgen. Want ze willen het huis zo graag, dus kunnen we ook wel hoger in de prijs gaan zitten, dat gevoel krijg ik er een beetje bij
Vanuit de koper is het natuurlijk flauw, vanuit de verkoper niet. Iedereen wil er financieel zo goed mogelijk uitkomen. Hopelijk komt @bozoe er goed uit.