De omschrijving die je geeft is dat de dakkapel eigenlijk aan vervanging toe is. Het zou kunnen dat het geraamte nog kan blijven staan maar dat alle wand beplating er opnieuw op moet. Nadeel van een lekkend dakkapel is dat het vocht ook op je zolder kan komen, is deze geisoleeerd zie je er niks van maar rot het wel van binnenuit weg. Ons oude huis had ook een uitgebreide ouderdoms-clausule maar dat was een voor oorlogse woning en een hele vervelende koper. Ons huidige huis had een niet zelf bewoond clausule en ook uit het bouwkundig rapport kwam niks geks. Alleen met verbouwen toch dingen tegen gekomen en het kost heel veel juridisch getouwtrek om je gelijk te krijgen. Mijn advies zou zijn, eerst nog een bouwkundige keuring laten doen en zelf mee gaan. Gaat hij vocht meten op zolder ga er maar naast staan. Heb bij sommige keurmeester het idee dat ze teveel zaken doen met verkoop makelaars. Zelf heb ik het voordeel dat mijn pa weinig hoort maar erg veel ziet, samen zijn we goed op elkaar ingespeeld. Schuurdak bijvoorbeeld, bouwkundige deed er luchtig over maar wij zagen al rotte plekken. Heeft ons een schade vergoeding opgeleverd.
Ze hebben jullie gekozen voor het hoogste bod. Een bouwkundige keuring kan zeker een ontbindende factor zijn. Stel er komt een schadepost uit van €20.000 dan kan je ook al heb je al een bod gedaan aangeven dat je het huis wilt komen maar wel voor €10.000 minder. gaan ze dan niet akkoord dat weet je genoeg, laat die woning maar lekker staan.
Ik zou 3 als eerste zetten, op 2 de bouwkundige keuring, en ontbinden hoeft niet direct, maar vraag na bij je hypotheek verstrekker of je een verbouwings kredit kan krijgen.
Update: 'as is' is er uit gehaald en ouderdomsclausule is sterk ingeperkt. Geen bouwkundige keuring laten doen. Zo voel ik me er 100% goed bij . Bedankt voor de tips en ondersteuning bij de te maken keuzes en overwegingen hierin! @Beheer graag dit topic sluiten . Reden: vraag is beantwoord èn ik sluit deze stress-dagen graag symbolisch af .