Elk jaar maak ik voor een gezin die het financieel moeilijk heeft en ook nog in een 'lastige situatie' zit (weet het even niet anders te omschrijven) een kerstpakket. Ik zorg ervoor dat er lekkere dingen in zitten en alle ingrediënten voor een aantal complete maaltijden. Daarnaast doe ik er voor elk gezinslid een kadootje voor onder de boom in (spreekwoordelijke boom, want deze gezinnen hebben meestal niet de beschikking over een kerstboom). Wat kadootjes betreft moet ik nog even wachten wat de gezins samenstelling is, dit hoor ik binnenkort. Wat eten betreft zou ik graag van jullie weten wat jullie er graag in zouden zien. Elke tip is welkom! Ik dacht qua eten aan ingrediënten voor een Italiaanse maaltijd, zoals pastasaus, pasta, olijven. Mexicaanse maaltijd met taco's en tortilla's, kruiden, saus. Met verse groente uiteraard erbij. En dan maaltijd nr 3?? Ik vul het pakket aan met wat standaard kerstpakket dingen maar wellicht hebben jullie hier ook nog wat leuke ideeeen voor?! Ben benieuwd!
Wat ik zou doen Is maaltijden die je in grote porties voor weinig geld kan maken. Zodat ze er meerdere keren van kunnen eten. Nasi met saté Is ook nog een leuke optie. Potje atjar zakje uitjes erbij maakt het een leuke maaltijd. Verder idd wat lekkers en luxe wat ze anders niet hebben
Wat lief zeg!! Inderdaad, grotere maaltijden waar ze twee keer van kunnen eten. Een gerecht met mie ? Blik erwtensoep met een rookworst (eventueel als extra)? Niet vers.. Maar in deze koude maanden misschien wel lekker, en het is makkelijk en niet duur. Oh, je hebt trouwens ook van die verse pakketen om zelf soep mee te maken. Misschien is dat iets? Lekker vers, en lekker makkelijk.
Misschien zou je er ook wat luxe broodjes in kunnen doen, knakworstjes of gewoon functionele dingen zoals een groot pak rijst, eventueel aan te vullen met een flesje woksaus en verse groente erbij. Vlees zal er misschien wel niet in kunnen? Afhankelijk van hoe het wordt bewaard...
Vlees en überhaupt koeling producten moet ik even navragen. Als het gelijk bezorgd wordt nadat het hier is opgehaald zou het kunnen. Anders zou dat het enige zijn wat ze er zelf bij moeten kopen. Maar ik maak het het liefst zo compleet mogelijk.
Of iets wat ze samen kunnen doen. Bijvoorbeeld als cadeau een chocoladefondue en vers fruit erbij. Of een hamburgerpers om zelf hamburgers te maken.
Ik zou juist de 2 maaltijden aanhouden en verder ze wat voorraad geven. Pak rijst Pak macaroni Pak spaghetti Tomaten in blik/saus Tomaten puree Pak aardappelpuree 2 potten jam Wat beschuit/afbak brood/ peperkoek Fles wasmiddel En met eventuele kinderen wat zoet beleg, fles siroop een snoepje. Zo maak ik ze vaak voor een project op mijn werk.
Voor het vlees, je zou eventueel ook met een slager een pakketje kunnen samen stellen en dan een afhaalbon erin doen. Deed mijn vader altijd bij zijn personeel in het pakket. Voor bijvoorbeeld een erwtensoeppakket in de kerstpakket, dan ging er een afhaalbon in voor het vlees wat er in hoort, dat had hij i.o.m de slager dan klaar laten leggen en kon iedereen het daar op halen. Of je doet er een gewone waardebon in van bijvoorbeeld 5,-/7,50.
Ik zou gewoon wat lekkers geven, juist niet zo'n 'voedselbank' pakket van maken. AH heeft dit jaar bv een kerstmaaltijdbox, kant en klaar maaltijdenpakket. En iets voor de sfeer? Die kleine led-lichtsnoertjes op batterijen vind ik zelf wel leuke sfeermakers. Of kaarsen. Luxe toiletartikelen. Een spannend boek.
Ik vind niet dat hetgeen ik aangaf of de opties die genoemd zijn een hoog voedselbankpakket gehakte hebben. Of wel? Ik wil juist zorgen voor een compleet pakket met wat extra's en luxe etenswaren erbij. BV's een nasi pakket wat iemand opperde met daarbij een potje atjar, gebakken uitjes, kroepoek erbij, seroendeng sajoer boontjes enz. Juist dat extra maakt het speciaal. Iig onwijs bedankt voor het meedenken!
wat goed dat je dit doet zeg! is dit en eigen initiatief of is dit vanuit een organisatie? Zou ik ook best willen doen.
Wat lief van je! Je zou ook de ingredienten van Lasange er in kunnen doen. Stel ze zijn met 3 pers. zouden ze ook daar met gemak 2x van kunnen eten. Verder wat iemand anders al zei: een tegoed bon van een slagerij of iets in die richting, zodat ze ook het vlees in het 'pakket' hebben zitten
Nee jij niet hoor, maar iemand reageerde bv met een blik erwtensoep , of afwasmiddel. Niks mis mee natuurlijk, maar geen spullen die je in een leuke rieten mand doet zegmaar (ik doneer altijd tandpasta en tomatenpuree voor de voedelbank...ook van die niet-feestelijke artikelen die je wel nodig hebt)
Ik zal dat van die slagersbon eens navragen. Ik weet niet waar het betreffende gezin vandaan komt, maar met een algehele keurslagersbon moet je altijd wel ergens in je omgeving terecht kunnen denk ik?!