Slecht eten bij 14 maanden, advies nodig!!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mirjam2112, Sep 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Onze dochter is bijna 14 maanden en sinds een week of 2 is het een ramp om een normale maaltijd naar 'binnen te krijgen'..
    Overdag krijgt ze 2/3 boterhammen maar die gaan zelden op (over de dag verspreid) maar dat is het ergste niet..

Het avondeten is een strijd! Ze vind het leuk om het eten tussen d'r vingertjes te pletten en het met een brutale blik op de grond te gooien.. nu heb ik al geprobeerd te 'straffen' met NEE zeggen en het bordje even weghalen.. maar wordt ze opstandig en eet ze helemaal niet meer ! Negeren schiet ook nog niet echt op want dan smeert ze het nog in d'r haar ook..
    Ze mag dus met d'r handjes eten en heeft een vorkje erbij om te oefenen.. maar ze vind het kliederen leuker !

Ze is nog jong en dat ze vies wordt tijdens het eten is ook helemaal niet erg, maar waarom zou ze zo weinig eten?? Het lijkt alsof ze het gewoon niet boeiend vind maar ze heeft nu de afgelopen week misschien een paar hapjes groente op in totaal.. veel te weinig naa rmijn idee..

(Mijn vriend vind dat ik overdrijf en dat als ze honger heeft dat ze dat wel aangeeft... ik maak me gewoon zorgen of ze wel genoeg vitaminen binnen krijgt...)

Wat denken jullie ? En hebben jullie nog tips/adviezen om het avondeten leuk en gezellig te maken en dat er ook nog wat binnen komt ??

(Fruit eet ze meestal wel, zolang ze het 'zelf' kan eten.. dus al spelend een appel opeten of af en toe een hapje banaan uit de schil komen halen.. dat vind ze dan weer wel leuk!)

2. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoontje heeft ook net zo'n fase gehad, wou absoluut niet eten. Het redmiddel hier was op dat moment, kinderstoel voor de TV en een dvd er in die hij leuk vind (bumba!!!) en ik kon maar doorlepelen ;) Ik weet dat het niet altijd kan, maar toen mijn zoon niet wou eten (ook rond de 14 maanden, denk de 15e maand sprong) deed ik dit wel, en het eten werd daardoor weer gezellig. Inm. eet hij weer prima en zit weer bij mij aan tafel te eten ;) dus misch. lukt dit jou ook op deze manier tijdelijk.

3. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Grootste tip die ik voor je heb: Hou het eten leuk op deze leeftijd! En geef de broodjes niet verspreid over de dag. Als je de hele ochtend erover doet om een broodje erin te werken kun je er donder op zeggen dat ze met de lunch nog aardig vol zit. Mijn zoontje is een hele goede eter maar tijdens sommige sprongetjes (waaronder de 14 maanden sprong) was het even stukken minder. Ik heb het toetje maar wat groter gemaakt tijdens die fases. Verder probeer ik het leuk te houden, ook als hij het op de grond gooit. Soms pak ik het bord met een duidelijke (en vrolijke) 'klaar!' en pak ik de toetjes als hij aan het klooien is met het eten. Hier gingen de fases echt weer over en eet hij weer als een dijk. Verder hebben kleintjes van deze leeftijd erg de behoefte om te voelen aan eten. Daar halen ze veel meer info uit dan het ruiken en zien. Succes!

4. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

Feb 16, 2007
    1,852
    0
    0
    In elk geval geen strijd van maken. Daar bereik je niks mee. Merel at rond leeftijd echt bijna niks (een halve boterham, een stukje aardappel en een hapje groente en dat was het zo ongeveer), maar was heel erg aan het spelen. Ze ontdekken een heleboel tijdens het kliederen met eten. Groot zeil oid onder de stoel en lekker de gang laten gaan. Na een jaar hebben ze gewoon echt veeeeel minder eten nodig dan daarvoor. Komt vanzelf weer goed en als ze honger krijgen eten ze echt wel weer! Daar heeft je vriend wel gelijk in. Vaste tijden eten (inclusief tussendoortjes) en verder niks, dan komt het vanzelf weer.

5. bengel

bengel Niet meer actief

geen strijd van maken dat werkt averechts, merk ik ook in mijn werk (werk met kids met eet en drinkproblemen).
    probeerritme in het eten te brengen, dus 3 maaltijden en 2 a 3 'tussendoor'. Als er niet goed gegeten wordt, stop je, en bied je vervolgens niets meer aan, tot het volgende eet moment.
    Zo leert je kindje dat er op vaste tijden gegeten en gedronken kan worden
    Hetzelfde met drinken:niet de hele dag door beker in de buurt, maar op gezette tijden wat drinken.
    Iig niet drinken net voor het eten, want dat kan je kindje vol zitten van het vocht.

w.b. vitamines en mineralen enz enz:
    als jekindje te weinig natte luiers en te weinig ontlasting heeft dan krijgt je kindje tekort aan alles, zo niet, dan is alles oke, en dan is het een fase Die fase komt omdat ze geautomatiseerd leren eten. eers moet je het met al je concnetratie doen, en nu je het zo goed kan, kun je wel meer dingen tegelijk dan alleen eten, en daar maken ze gebruik van door te spelen. Het is eigenlijk niet vervelen, het is ontdekken, maar voor ons is het niet zo leuk.
    Snap je wat ik bedoel?

gr bengel+

6. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Goed uitgelegd Bengel! Als je meer adviesen hebt zijn ze welkom, ik heb af en toe ook een erg moeilijke eter :( een aangezien jij er ervaring mee hebt zijn adviesen echt welkom. Ik maak er inm. ook geen strijdt meer van, wil hij niet eten dan eet hij niet, maar biedt hem pas weer een maaltijd aan wanneer het tijd is voor de volgende maaltijd. ik hoop dat ik dat zo goed doe... ben bang dat hij nl enorme honger heeft.

7. bengel

bengel Niet meer actief

hoi annetske

je zult merken dat hij bij de volg. maaltijd waarschijnlijk wél beter eet en anders die maaltijd daarna wel. mijn buurjongen kan soms echt alleen avondeten eten en verders niks. Mijn buuf wordt dan heel sjaggie tegen hem bij de andere maaltijden t is een fase, moet ie doorheen, laat hem maar denk ik dan, heb ik oo gezegd tegen haar, maar ze is ehm zeg maar wat labiel.

als je kindje fit is, ondanks niet eten, misschien zijn de porties wat te groot,en kun je wat minderen. Kijk ik doe alles zo op pc, zie het kind niet. Let altijd op dat gewicht iig toeneemt, plas en poep voldoende is en fitheid! en verder komt t echt goed, wij zijn er toch ook gekomen enook wij hebben vast zo'n periode gehad.

zelf ookniet stressen, voelen kindertjes heel goed aan! maar dat is geen nieuwtje he..

groetjes

8. Madelief32

Madelief32 Actief lid

Jun 16, 2009
    196
    0
    0
    Wat herkenbaar allemaal! Mijn meisje is 16 maanden en heeft ook van die buien. Soms speelt ze liever met het eten dan dat ze het in haar mond stopt. Ik vraag haar dan: 'wil je nog een hapje'? Dan schudt ze met haar hoofd nee, en schuift haar bord weg. echt heel grappig. Wij blijven zitten en eten door. Dan na 2 minuten wil ze vaak toch nog een hapje. Soms krijgt ze ook een klein speeltje. Niet heel verstandig, maar zo eet ze soms beter.

We maken er nooit een punt van. Ze krijgt ook altijd een toetje. Dan maar wat meer vla. Prima. Ik vind het al knap zat dat ze gewoon alles proeft en mee-eet. Ze hebben zo weinig nodig. Geloof me, 2 eetlepels groenten is echt voor de grote eters. Een paar happen is vaak al meer dan genoeg. Ik let wel goed op de variatie.

Ik vind ook 20 minuten aan tafel zitten al lang genoeg. Ze kunnen zelf heel goed aangeven of ze honger hebben of niet. Als je er een punt van maakt, worden het straks denk ik echte probleemeters. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

9. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Stressen voelen ze idd erg goed aan, ik schiet ook wel eens in de stress dat kan ik dan niet voorkomen... En dan eet hij helemaal niks meer dus. Ik probeer dus zo rustig mogelijk te blijven en eet hij niet dan zet ik het aan de kant. dan maar de volgende maaltijd. Als moeder wil je dat je kindje eet, ik denk dat elke moeder ( en vader) dat heeft, daarom schiet ik wel eens in de stress en ik denk dat andere ouders dat ook hebben. Maar kinderen voelen dat idd aan...

10. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Hier hetzelfde; is denk ik ook wel de leeftijd. Boterhammen eet ze sinds kort ook weinig; max zo'n 1,5 per dag. En avondeten heel wisselend. Ze eet overdag wel fruit en krijgt altijd yoghurt / vla na.
    Wij maken er ook geen strijd van. Ze mag t niet opzettelijk op de grond gooien; dan gaat t bord weg. Voor de rest laten we haar maar aantutten. Heb me er ook een tijd zorgen om gemaakt, maar ze groeit goed en is vrolijk dus ze heeft er blijkbaar genoeg aan.

11. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Nou de tips hebben geholpen tot nu toe !! super, bedankt !!

Ben gelijk gisterochtend begonnen met brood aan tafel en ze at 2 bruine boterhammen op !! Jeee en tussen de middag weer.. gisteravond waren de groente mislukt dus daar kon Demi niks aan doen maar ze heeft wel veel aardappels op..

HEt lijkt inderdaad dat ze het merkt nu ik me er niet meer druk om maak..

Bedankt iedereen !!

12. linda221

linda221 Fanatiek lid

Jun 5, 2007
    3,274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    wat hier het beste werkt is laat haar maar gaan...geen strijd van maken dat werk namelijk tegenstrijdig...als ze niet wil eten dan niet...bied dan niet iets anders aan over later op de dag. je moet haar op bepaalde tijden eten aanbieden en als ze het niet eet dan heeft ze pech...na een paar keer weet ze als ik mijn eten nu niet op eet dan krijg ik niet over een uurtje het alsnog aangeboden...en niet vlak voor het eten nog drinken aanbieden of een tussendoortje..dan hebben ze vaak ook geen trek..succes het is even doorbijten maar als je volhoud dan heb je er echt profijt van!

13. linda221

linda221 Fanatiek lid

Jun 5, 2007
    3,274
    0
    0
    apothekersassistente
    beverwijk
    ik zie nu dat je al baat heb bij de vorige tips! fijn zeg!

14. Chantico

Chantico Niet meer actief

Fijn om deze tips te lezen!

15. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    hey, ik heb niet alles gelezen (moet zo naar het werk :( BAH!)
    maar ik heb toevallig gisteren een info boekje binnen gekregen van jonge ouders. en hier stond in:

baby's komen in hun eerste levensjaar ongeveer 6kg aan...
    in hun 2de levens jaar is dit nog maar 2kg. vandaar dat ze ook minder gaan eten, omdat ze niet meer zo hard groeien.

ik merk dat jamie nu ook minder gaat eten. dus ik zorg dat wat hij eet wel gezond is enzo. dus ipv een koek geef ik hem wat fruit extra of een boterham ofzo.. in een koek zitten geen vitaminen enzo, dan geef ik hem iets wat wel goed voor hem is... hij krijgt natuurlijk af en toe wel een koekje hoor :)

ik merk dat jamie nu wel veel minder eet al. normaal gingen 2 boterhammen helemaal op en vroeg hij om meer. nu mag ik blij zijn dat hij 1 boterham eet... mjah, als ik hem ga dwingen dan word het ook niets..

Share This Page