Flessen steriliseren

Discussion in 'Kraamtijd' started by kleintjevoorons, Apr 4, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

May 9, 2008
    4,173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    HAllo,

Mijn kraamhulp vertelde me dat flessen enzo niet meer gesteriliseerd hoeven te worden. Alleen na de voeding omspoelen en een keer per dag alles in een sopje wassen.

Nou was vanmiddag mijn vriendinnetje langs die een baby van 5 weken heeft. En zij moest van haar kraamhulp nog wel alles dagelijks steriliseren.

Wat is nou de bedoeling? En wat doen jullie?

Gr Kleintje

2. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    De één zegt wel, de ander niet, ik doe gewoon mijn gevoel, en dat is wel steriliseren, ik zet ze na sterilisatie ook in de koelkast, en ook dat moet van de ene wel en van de andere niet...doe wat jijzelf denkt dat het beste is. Als ik de flessen heb afgewassen in een sopje, is het een kleine moeite ze daarna even in de magnetron sterilisator te zetten en 5 minuten te steriliseren. Toch?

3. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

wij deden het wel. Wij hadden van de borstkolf van die zakjes van medela erbij gekregen om de borstkolf in te sterilliseren. die zakjes kan je ook los kopen. zaten 5 zakjes in het doosje en je kunt ze 20x gebruiken. Nu nog gebruiken we die tot ze op zijn en dan sterilliseren we het niet meer, maar dan wassen we het gewoon af.

4. Edge

Edge Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    4,833
    478
    83
    Female
    Haarlemmermeer
    Ik heb het eerst ook gedaan. Voelde me daar toch prettiger bij.

5. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij deden het aan het einde van de dag, alles even door de sterilisator. Dus niet na iedere voeding. Niet omdat het moest, maar omdat dat inderdaad voor onszelf prettiger voelde.

Ik denk dat sommige kraamverzorgenden de oude richtlijnen aanhouden en daarbij kan het natuurlijk altijd zo zijn dat er een speciale reden is om het wel te doen (spruw, prematuur kindje, etc? ) , zonder dat het standaard is. Maar volgens mij hoeft het ook niet meer volgens de officiele richtlijnen/adviezen.

6. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

Apr 19, 2006
    818
    0
    16
    Wij deden:
    1x per dag steriliseren in de magnetron sterilisator en in de koelkast in plastic zak bewaren
    na elke voeding fles schoonmaken

Inmiddels steriliseer ik 1x in de 2 weken en bewaar ik de flessen gewoon in t keukenkastje.

7. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Na elke voeding steriliseren schijnt absoluut niet nodig te zijn.
    Zelfs bij ons eerste kindje (die dus al 25 jaar is) zei de kraamverpleegster dat het voldoende is om óm de dag de flessen plus spenen te steriliseren. Daarna inderdaad in de koelkast.
    Twee jaar geleden, toen Jesse werd geboren, zei onze kraamhulp dat het elke dag moest, maar ik heb mooi ja en amen geknikt, en toen ze weg was deed ik het gewoon weer om de dag.

8. kleintjevoorons

kleintjevoorons Fanatiek lid

May 9, 2008
    4,173
    2
    38
    Onderzoeker
    Noord-Brabant
    ghihi een kind-JE van 25 :)

9. basbousa

basbousa Bekend lid

Jul 6, 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe het dagelijks, maar wist dus niet dat ze dan in de koelkast bewaard moesten worden.
    Trouwens, ik gebruik een magnetronsterilisator met alleen water. Dat is toch voldoende? (Ik lees hier namelijk over zakjes enzo).

10. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik geef geen fles, maar kolf af en toe wegens melkzee, en die kolf mocht ik gewoon met heet water en sop doen van mijn kraam.

Later zei iemand anders, oh-hoh, dat moet gesteriliseeeeeerd (wat ben ik een slechte moeder, dacht ik toen). En ik dacht ook meteen, eh, alsof er op mijn tepel geen bacterien zitten. Die zit ik ook niet uit te koken na elk gebruik hoor ;)

Nu doe ik een keer per week alles in een pan kokend water, ook de flesjes waarmee we Renske fles-trainen voor het kdv en alles wat er bij het kolven aan mijn tiet hangt. Prima hoor.

En Kisbaba, ik zit (off topic, sorry) met grote verwondering naar jouw handtekening te kijken, wat een leeftijdsverschil, DAT is pas een nakomertje :D, leuk zeg :) Zo was mijn vader al oom voor hij geboren werd, mijn oma was piepjong bij de eerste en al midden in de veertig bij mijn vader!

11. melle

melle Bekend lid

May 31, 2006
    921
    1
    0
    Heb tot een half jaar ongeveer elke dag 1 x gesteriliseerd en in de koelkast bewaren. Daarna deed ik het 1 x in de 2 weken ofzo.

12. Niboma

Niboma Fanatiek lid

Nov 20, 2008
    1,439
    0
    36
    Female
    Veluwe
    #12 Niboma, Apr 17, 2010
    Last edited: Apr 17, 2010
    Ik sterilliseer elke dag na de laatste fles. Dus elke avond gaan er 4 flessen in het apparaat. Bij m'n 2 oudste kinderen moest het nog van de kraamzorg. Bij de jongste 2 niet meer, maar nadat Nilo binnen 2 dagen onder de spruw zat ben ik er gelijk weer mee begonnen. En nu bij Bodhi doe ik het gewoon weer vanaf de allereerste fles. Als ze klaar zijn zet ik ze in de koelkast (tegen het vermenigvuldigen van bacterieen).
    Ook gebruik ik gekookt water ipv leidingwater, wat tegenwoordig wel schijnt te mogen. Dus misschien allemaal erg overdreven allemaal, maar ik zou gewoon doen waar jij je goed bij voelt en niet perse wat een ander zegt ondanks dat het misschien iemand is met 'jarenlange ervaring'. Er veranderd elke keer weer wat bij elk kind, maar we zijn wel allemaal groot geworden.

13. moon30

moon30 Actief lid

Jun 14, 2009
    406
    0
    0
    winkelmedewerker
    noord holland
    ik doe alles om de dag in de sterelisator.

14. Shel

Shel Actief lid

Oct 27, 2008
    136
    0
    0
    Regio Utrecht
    hoihoi,

Ik heb ze nog nooit gesteriliseerd. Na gebruik gaan ze direct in de afwasser of was ze zelf met heet sopje, goed afspoelen en aan de lucht laten drogen.
    Op mijn werk was ik mijn kolf ook direct met een sopje, maar dan droog ik het wel af met een schone doek.
    Is vanaf dag 1 goed gegaan. Kleine doet het supergoed.

groetjes!

Share This Page