Heupdysplasie en spreidbroek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door nijn37, 8 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.446
    2.143
    113
    Bij onze dochter is vorige week heupdysplasie geconstateerd en ze heeft meteen een spreidbroekje gekregen. Ze werd standaard gecontroleerd omdat ze in stuit heeft gelegen en op de echo werd een kleine afwijking aan haar heupjes geconstateerd. We konden een paar dagen later al bij de orthopeed terecht en die constateerde een lichte afwijking rechts. Dat was toch wel even schrikken. De standaardcontrole bij het cb en daarna de kinderarts was wel goed, maar op de echo was dus toch een lichte afwijking te zien. Op het cb constateerden ze ook al een asymetrische bilplooi, maar dat wil niet perse zeggen dat er ook heupdysplasie is. Dus wij waren er toch niet echt vanuit gegaan dat er iets aan de hand zou zijn.

    Nu is het zo dat wij die spreidbroek eigenlijk erger vinden dan zij. Kinderen zijn zo flexibel, ze is nog steeds even vrolijk. Alleen vindt ze het niet altijd even leuk als het ding weer aan moet na het luier verschonen, maar ja, het is ook even een geklungel. We zijn natuurlijk nog niet zo handig.

    Ik zag al wat oudere topics die over dit onderwerp gaan en heb hier natuurlijk al wat informatie uitgehaald. Ook de site (en het forum) van de VAH levert veel informatie. Maar hoe zit dat nu eigenlijk met die graden? Bij haar is het links 33 en dat zou goed zijn en rechts 42 en dat zou een lichte afwijking zijn. We hebben inmiddels begrepen dat dit ook afhankelijk is van leeftijd en meetmethode, maar toch lees je ook hele andere getallen, veel lager dus. We gaan het volgende week ook nog wel navragen als ze op controle moet maar zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Onze dochter is nu 3 maanden oud.

    Ook hebben we inmiddels begrepen dat ze gemiddeld gezien zo'n spreidbroek dragen zolang als ze oud zijn wanneer ze 'm krijgen. Klopt dit wel een beetje? Dat is namelijk wel hoopvol, want dan zou je het hebben over 3 maanden. Dat is te overzien. We zijn in elk geval blij dat het zo tijdig geconstateerd is.

    Ik las in een ouder onderwerp dat Lotte, met haar dochter zelfs bij dezelfde orthopeed is geweest als wij. Wat zijn jullie ervaring van het traject met jullie dochter? Hadden jullie een goed gevoel bij de behandeling door deze dokter?

    Overigens zag ik ook het soortgelijke topic dat Jessica 1985 gisteren gestart is, maar wilde niet hierop inbreken met mijn verhaal omdat ik nog weinig ervaring heb en vooral zelf nog vragen heb. Hopelijk kunnen anderen ons aan weer wat extra informatie en ervaringen helpen? Opvallend is wel dat je het nu ineens heel veel om je heen hoort, terwijl we nog nooit van heupdysplasie gehoord hadden hiervoor.
     
  2. Miepie80

    Miepie80 VIP lid

    6 mei 2007
    8.101
    3
    0
    Hoi Nijn,
    zit hier heel toevallig heel even; van die graden weet ik niet, maar ik heb zelf vanaf 5 weken in de spreidbroek gezeten. Tot 4 maanden de hele dag en nacht, toen tot 6 maanden nog alleen in bed. Ben dus iets later gaan draaien en zitten, maar heb dat heel snel weer ingehaald en mijn moeder vond dat ding uiteindelijk zelfs handig; ze kon me heel makkelijk op haar heup zetten. Behalve dan dat ik weet dat ik evt eigen kinderen op moet laten controleren heb ik er dus helemaal geen last van gehad! Heel veel succes ermee.

    groetjes, Miepie
     
  3. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Hoi Nijn37,

    Grappig dat we dezelfde orthopeed hebben! Ik vond het een hele aardige man (van weinig woorden).
    Onze dochter heeft vanaf 6 maanden in een spreidbroek gezeten. Zij had zowel links als rechts een afwijking. Even leek het er op dat ze beenlengte verschil had, maar dat kwam door de afwijking. Eerlijk gezegd weet ik niet zo heel goed meer hoelang zij in de spreidbroek heeft gezeten, maar het is niet zo heel erg lang geweest. Denk rond de 5 maanden. Maar na 3 (a 4) maanden moest 'ie alleen 's nachts nog om. Ze droeg dat ding vorig jaar zomer. En toen het zo bloedheet was had ze er wel wat last van. Dat plastic broeide bij haar beentjes. We deden haar dan een dun broekje aan, maar dat was niet leuk met 30 graden! Dus zaten er ook dagen tussen dat we 'm niet omdeden. Als ze naar bed ging deden we 'm wel altijd om. Ze had er dan geen last van.

    Nu is ze bijna 2 en ze is helemaal 'genezen'. In juni zijn we teruggegaan. Er zijn weer foto's gemaakt en we hoeven niet meer terug!

    Het hele traject bestond uit:
    * 3 maanden echo (ivm stuit'--> geen afwijkingen
    * 6 maanden echo (ivm behoorlijke voorkeurshouding met hele lichaam)
    * nav de echo in spreidbroek (direct!)
    * eerste 3 a 4 maanden 24 uur per dag
    * controle foto's gemaakt --> verbetering te zien
    * overdag geen spreidbroek meer
    * 2 maanden later weer een controle foto's
    * alles lijkt goed. Als ze een 1/2 jaar loopt weer foto's
    * eindcontrole --> geen afwijkingen meer te zien!

    Ik hoop dat het bij jullie kindje net zo soepel gaat als bij ons. Ze heeft er eigenlijk geen last van gehad. En ze rent nu net zo hard als alle kinderen... :)

    Groetjes, Lotte
     
  4. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Hallo,
    Mijn zoontje Valentino heeft rond dezelfde tijd een spreidbroekje gehad.
    Net als bij jullie was er bij hem ook alleen een afwijking te zien op de echo en aan hand van de bilplooi maar met het blote oog niet te zien eigenlijk..
    Valentino was 3 maanden toen hij t broekje kreeg, hij heeft m inderdaad ook 3 maanden gedragen, wel 23 van de 24uur, wij deden m alleen af om te verschonen en om Valentino in badje te doen.
    Valentino zat dus ook in de hete zomer, wij hebben dit opgelost door inleggers voor een spreidbroekje te bestellen, via het gaiahoekje (zij maakt die dingen op maat voor je) zodat Valentino in die bloedhete zomer lekker in zijn rompertje kon liggen, zonder dat dat ding irriteerde.
    Vorig jaar hebben we een foto's laten maken en zag het er allemaal prima uit, einde dit jaar is hij bijna 2 en moeten we weer foto's maken, als alles er dan goed uitziet wordt hij met 4jaar nog een keer gecontroleerd.
    Wij hebben een orthopeed in Doetinchem gehad, wel een kundige man maar ontzettend kort van stof, en minimale informatie..
    Van VAH ben ik veel wijzer geworden, zo werd er daar aangeraden je kindje niet te laten meten op het CB want dan trekken ze de beentjes recht, en nog meer van dit soort tips, maar die heb je vast al gevonden.

    Oja, en Valentino loopt al vanaf 12maanden en 4dagen dus het belemmerde hem echt niet, en nu rent hij als een kievit!

    Nou hoop dat je er wat aan hebt, en heel veel succes ermee.
     
  5. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.446
    2.143
    113
    Hoi,

    Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels zijn we er wel aan gewend en vind ik het niet zo erg meer. We zijn vooral blij dat het iets is dat goed te verhelpen is. Er zijn tenslotte veel ergere dingen: je kindje kan pijn hebben, iets hebben waar het zijn/haar hele leven last van houdt of zelfs iets waaraan het kan overlijden. Dat is allemaal niet het geval. Maar toch, er is iets mis met je kindje en dat vind je niet leuk. Dat zei mijn moeder altijd al en nu begrijp ik dat helemaal.

    Er zijn ook zoveel praktische dingen. Zoals inderdaad die plastic manchetten van het broekje die natuurlijk niet lekker zitten op de blote huid. Ik had het gaiahoekje inderdaad ook al ontdekt, maar aangezien zij t/m deze week vakantie heeft, ben ik zelf met hulp van mijn schoonzusje aan de slag gegaan. We hebben de inleggers van haar site nagemaakt en zo kon ons dochtertje afgelopen weekend met het warme weer lekker met blote beentjes in haar spreidbroekje. Ook hebben we haar slaapzak wijder gemaakt, want dat paste nog maar net. En we hebben maillotjes afgeknipt en met kantjes afgewerkt, zodat ze die onder haar spreidbroek aankan. Zit toch lekkerder dan een gewone broek die toch wat opgepropt wordt. Ik ben vooralsnog niet van plan aangepaste broeken te bestellen zoals bij het gaiahoekje en nog een andere site verkrijgbaar zijn. Zo gaat het ook prima. En haar jurkjes kunnen nog steeds over haar beentjes heen.

    Daarbij past ze nog maar net in de maxicosi. We hebben het ophoogstukje er weer ingedaan zodat ze wat lekkerder ligt. Maar als haar beentjes langer worden, dan past ze er niet meer in in de breedte en moeten we het dus zover ophogen dat haar beentjes er bovenuit komen ofzo. Niet ideaal dus. Gelukkig past ze nog wel in de kinderwagen, maar de vraag is ook hoe lang dit nog duurt.

    We houden ons braaf aan de 23 uur per dag en de spreidbroek gaat alleen uit met verschonen en badderen. We willen er tenslotte zo snel mogelijk vanaf zijn. Maar ik moet wel zeggen dat ik in het ziekenhuis moest navragen of ze 'm alleen maar af mocht met verschonen en badderen. Ik had dit van te voren al gelezen namelijk, maar het werd me niet verteld door de instrumentmaker of dokter. Lijkt me toch vrij essentiele informatie. Dr. Dekker vond ik inderdaad erg aardig, maar kort van stof. Ook van hem alleen de allernoodzakelijkste informatie had ik het idee. Gelukkig moeten we volgende week weer terug, dan kunnen we alle vragen die we nog hebben, stellen. We zullen ze maar eens gaan opschrijven. Ik zou het overigens ook al een hele stap vinden als ze de spreidbroek over een tijdje alleen nog maar 's nachts aan zou hoeven. Dan heeft ze tenminste overdag weer haar bewegingsvrijheid. Als ze slapen is het niet zo erg dat ze de beentjes minder kunnen bewegen. We gaan in elk geval goed ons best doen en hopen er dan het beste van.
     
  6. Sientje

    Sientje Fanatiek lid

    4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Goed van je dat je er in ieder geval zo positief mogelijk tegenover staat!
    Wij hebben met Valentino een tweelingkinderwagen van internet geplukt, dat was echt ideaal, alle ruimte heerlijk.
    Heel veel succes ermee, en inderdaad gewoon vragen stellen tot je je antwoorden allemaal hebt.
     

Deel Deze Pagina