Dames even een vraag. Mijn ouders hebben een hond, een bordercollie van 11 jaar. Altijd erg lief maar super jaloers aangelegd. Als je hem te weinig aandacht geeft komt ie er om vragen. Nu is het volgende gebeurd. Gisteren onze zoon opgehaald bij mijn ouders. Zoon een knuffel, hond een aai. Zeg nog tegen ML dat hij de hond moet aaien omdat ie zo jaloers is als ie te weinig aandacht krijgt. Staan we later in de keuken en wil mijn zoon de hond aaien. (zegt ie heel lief aai aai) draait de hond zich om met open bek, opgetrokken lip en tanden bloot. Ik schrok me dood. Heb zoon snel weggepakt en er is niks gebeurt maar ben enorm geschrokken. Zoon gaat 2 dagen per week naar ze toe. Nu weet ik niet wat er gebeurt zou zijn als ik er niet bij was geweest, of te laat was geweest. maar ik ben het vertrouwen in de hond helemaal kwijt. Als ik er aan denk wat er had kunnen gebeuren... pfff. Nu zit ik er aan te denken om zoon niet meer naar hun toe te laten gaan. Heb al gezegd dat ze hem nooit alleen mogen laten met de hond, nog geen seconde. maar ja je weet maar nooit. Ik wil ze nu vragen om weer bij ons thuis op te komen passen. Reageer ik nu te overdreven? Bedankt alvast voor jullie reacties.
Mijn vader heeft ook een jaloerse border collie die met de lip trekt.. Ze heeft nog nooit iemand gebeten.. Maar mijn dochter aait haar dan natuurlijk ook nog niet... Heb je het al met je ouders besproken? Ik sou het ook niet fijn vinden als de hond zijn lip maar mn dochter op zou trekken..
Ai dat is niet leuk.. De hond van mijn ouders is een doodbraaf beest, maar zolang de kleinkinderen nog erg klein zijn, zit hij in de garage of de tuin als mijn ouders oppassen. Misschien ook een optie?
Hier ook een jaloerse , eigenlijk beschermende Franse bulldog bij mijn ouders . Ze wil mijn zoontje beschermen wat best eng is. Wij hebben de box , kinderwagen en tafelstoel . Laten me zoontje niet alleen met de hond . Op schoot gaat goed . Alles gaat goed alleen mijn zoontje kan niet op de grond spelen . Hij is 7 maanden . Verder heb ik mijn oude slaapkamer bij mijn ouders nu als speel en slaapkamer voor me zoontje en voor mij als ik eventueel ook blijf slapen . Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat als hij groter is.
Ja ik vind dat je overdreven reageert. Door de lip op te trekken laat de hond blijken dat je zoon iets doet wat de hond niet wil. Zodra je ziet is het jou taak. Of in dit geval de taak van jou ouders om hond en kind van elkaar te scheiden. Zou proberen niet meteen in paniek te schieten en ook de hond gewoon zijn waarde te laten. Je raakt het vertrouwen in je ouders toch ook niet kwijt omdat ze eens niet willen knuffelen met je zoon omdat ze zich niet helemaal lekker voelen? Als ze dan een beetje mopperen is er toch ook niks aan de hand? Is nu met de hond vergelijkbaar. Zou het wel met je ouders bespreken, dat zij er ook alert op zijn. 11 jaar is al flink op leeftijd dus mogelijk dat de hond wat stram en stijf is. (mijn hond van 11 wil s'morgens ook met rust worden gelaten omdat ze dan stijf is van een nacht slapen)
Ik begrijp jouw angst en schrik heel goed, maar als ik het zo lees benaderde jouw zoon de hond dus van achteren (anders kan de hond zich niet omdraaien naar jouw zoon toe). Een van de belangrijkste dingen in de omgang tussen kinderen en honden (en eigenlijk dieren in het algemeen) is om een dier nooit vanaf achteren te benaderen. Een dier kan hier namelijk van schrikken en kan uit die schrikreactie gaan bijten, blaffen, grommen of inderdaad met ontblote tanden naar achteren kijken. Ik snap dus jouw reactie heel goed, maar denk dat het ook belangrijk is dat jij of jouw ouders je zoontje leren hoe hij de hond kan aaien op een veilige manier... Waarschijnlijk lost dit het probleem al grotendeels op.
Dit dus....en zoals je de hond beschrijft, is er geen sprake van jaloezie, maar gewoon een wat opdringerig typje, die graag aangehaald wordt.
Een hond kent geen jaloersheid, al lijkt het gedrag wel op. De hond staat duidelijk niet onderaan de rangorde, dan krijg je dit soort gedrag. Als je hem te weinig aandacht geeft komt ie er om vragen. Hij/zij speelt dus de baas in het gezin. Zeg nog tegen ML dat hij de hond moet aaien omdat ie zo jaloers is als ie te weinig aandacht krijgt. Met dit bevestig je zijn gedrag alleen maar, al is het lief bedoeld. Het beste is toch de hond negeren als hij om aandacht vraag, en pas geven als jij of wie dan ook het bepaald wanneer of als beloning goed gedrag. En niet bij binnenkomst meteen aaien etc., om zijn gedrag te veranderen enz. Het is makkelijker gezegd dan gedaan hoor, kost veel geduld. Maar is wel veiliger voor je kind.
Ik zou in ieder geval zorgen dat je zoontje nooit alleen is met de hond en dat hij dus ook niet naar hem toe moet gaan als hij bijv. op de grond speelt. Waarschijnlijk is de hond alleen geschrokken en moet hij wennen aan de nieuwe situatie.
Met vaddie en bolkje eens. Een hond laat altijd blijken dat hij iets niet leuk vind. Door een blik, opgetrokken lip, grommen enz. Daar horen jullie als ouders of opa en oma op in te springen. Sterker nog, je moet VOORKOMEN dat het zover komt. Kleine NOOIT zelf naar de hond laten gaan om te aaien. Zeker niet van achteren. Hond schrikt zich rot en vind dit vaak niet leuk. Kind bij je en hond roepen. Dan pas aaien. Geen geknuffel, geen gehang om de hond, niet op de kop aaien. Ik zou dus met je ouders overleggen of de ze kind en hond gescheiden houd of inderdaad bij jullie op komt passen. Hier ook een hond die het absoluut hiet waardeerd als kleine zelf op hem af komt. Dit mag ze dus ook niet en probeer ik te voorkomen. Ze ma hem alleen aaien als ik in de buurt ben en wanneer de hond bij ons geroepen is.