Gisteren hebben wij het advies al gekregen voor onze dochter. Juf is zwanger en gaat met verlof. Hartstikke spannend natuurlijk voor haar én ons. Eind groep 6 kreeg ze mavo/havo, vorig schooljaar zakte dat dramatisch naar vmbo/kader, misschien mavo. Leuk zo'n juf die meer van de pret als van het leren is, maar aan al die filmpjes van de kat vd juf heeft onze dochter echt niets gehad. Begin van dit schooljaar hebben we ons samen met haar leerkracht hard gemaakt om haar resultaten weer omhoog te krijgen. De boodschap was duidelijk en kennelijk waren er meer kinderen die hetzelfde meemaakten qua advies. Juf heeft ze allen weer omhoog geholpen, echt chapeau voor haar! Wij hadden het gevoel dat dochter nu mavo advies zou krijgen en daar zouden we heel tevreden mee zijn. Het is toch mavo/havo geworden, dus we waren positief verrast! Dochter reageerde wat gelaten, het moet denk ik nog landen. Voor haar schoolkeuze maakte het overigens niet uit. Waar zij heen wil had ze met zowel mavo als mavo/havo terrecht gekund. De cito heeft alleen nog invloed als ze veel beter zou scoren. Mocht deze slecht uitpakken, veranderd er niets meer aan het advies. Voor haar een geruststelling, zo kan ze lekker laten zien wat ze kan zonder die druk van moeten. Zijn er al meer die het advies al hebben gekregen? En zo ja, was het naar verwachting?
Hier (gr 8) in november een voorlopig advies, maar wat bij geen gekke omstandigheden, definitief wordt in februari. Dochter heeft VMBO-t advies gekregen. Denk dat het op dit moment heel goed past. We denken dat ze meer in zich heeft, maar je hebt nou eenmaal ook andere vaardigheden nodig om al je capaciteit in te kunnen zetten (concentratie, rust in t hoofd, geduld). T/m groep 4 had ze allemaal hele hoge scores, maar vooral op taal. Haar rekengrafiek is net de pyreneeen. Maar elk piek en dal wel verklaarbaar achteraf. In groep 4 viel de vaste juf uit, daarna vele invallers, weinig goeds. Toen de eerste lockdown. In groep 5 nogmaals. School koos voor snappet, vanuit hun kant te begrijpen, voor dochter een drama. In groep 6 erg onrustig jaar, jonge juf kon de moeiijke groep niet helemaal aan. Rekenscore daalde enorm, andere vakken ook bergaf. Gesprek gehad op school, ook met juf van groep 7/8 erbij. In groep 7 ging het bergop, rekenen gemiddelde score. Halverwege het jaar juf met zwangerschapsverlof. Een drama invaller die op dag 1 zei dat hij nooit boos werd. Daardoor een chaos in de groep en weer slechte cito scores eind van het jaar. Begin groep 8 weer de neuzen de goede op gezet en hoppa in november weer een III score op rekenen! Ook begr.lezen gemiddeld, spelling/lezen sky high. Als we zien hoe snel ze toetsen leert die ze nu hebben. Engels, wereldorientatie, dan weten we zeker dat ze meer aan kan. Ook hoe ze omgaat met huiswerk en hoe ze heel zelfstandig bezig is met werkstukken, spreekbeurten dat soort dingen. Maar inzichtelijk is het wat lastiger. Waarschijnlijk gaat ze naar een school waarbij de definitieve niveaukeuze pas na 2 jaar is. We gaan het meemaken, voor nu zijn we tevreden.
Mijn dochter heeft halverwege november al het voorlopig middelbare school advies gekregen. Dit advies kan dmv de cito toets alleen nog maar naar boven worden bijgesteld. Aangezien mijn dochter sinds groep 6 al standaard alles op VWO advies scoort (dat staat er bij op het rapport), was het VWO advies dus geen verrassing. Qua middelbare school uitzoeken is het ook niet moeilijk voor haar. Er is hier maar 1 topsport talenschool (voorheen heette dit LOOT school). Dus wat dat betreft is de keuze al voor haar gemaakt. Overigens heeft ze wel erg veel mazzel dat deze school hier in het dorp zit. Ze heeft er erg veel zin in, zo heeft ze al meegedaan met verschillende workshops voor kinderen in gr 7 en nu gr 8, en mocht ze ook al onder schooltijd mee doen met de voetbaltraining van deze middelbare school.
Die keus heeft onze dochter ook, maar dat wil ze niet. Ze vindt de school zelfniets en wij kunnen daar wel in komen. Ik proef bij jou ook dat een goede leerkracht essentieel is geweest. Bij onze dochter ook absoluut, al had ze gelukkig wel vaak de "goede". Enkel in groep 7 niet. Wat dat betreft is onze zoon slechter af. Hij zit nu in groep 6 en heeft juf 20 en 21 al. Hij heeft er gelukkig geen last van, maar voor dochter had dit echt niets geweest. @Cin85. Ik ken het niet, maar het klinkt heel leuk. Als er zo'n versie zou bestaan met paarden, had dochter daar ook vast voor willen kiezen
Volgens mij zijn de meeste sportbonden wel aangesloten, dus waarschijnlijk de paardensport ook wel? Maar je moet wel een NOC*NSF talentenstatus hebben. Als je dochter dat heeft in de paardensport, dan zou ik zeker voor zo'n school gaan kijken. Op deze site staat meer informatie https://www.evot.nl/ .
Dochter kreeg in gr 7 advies havo-vwo. Ze is toen van school gewisseld, en nu is haar advies vmbo-tl. Komt vooral door rekenen. Op de nieuwe school gebruikten ze a) andere methodes, b)andere volgorde van leerstof, en c) het klikte niet met de nieuw juf, de uitleg bleef niet hangen. Qua taal scoort ze nog steeds havo-vwo en de vakken zelf ook, altijd gemiddeld een 8. Dus dit is wel vervelend, we hebben eind januari advies gesprek.
Op zijn oude school stond er al vroeg in zijn verslagen vwo ( vanaf gr 3, was net 5 toen hij in gr 3 zat) Inmiddels al langer op een hb school en daar verwachten ze dit ook. Als het anders is ook prima. Als je op de goede plek zit ga je groeien. We gaan in het nieuwe jaar kijken naar verschillende scholen. (9jaar gr 7)
Hier pas in groep 7, maar gaan wel dit schooljaar al open dagen bezoeken. Ons tweede kind, maar eigenlijk is het toch nieuw voor ons. Van de oudste wisten we nl al in groep 6 dat ze basis/kader zou uitstromen en zij wist al dat ze bakker wilde worden, dus die keuze was eenvoudig. Voor de jongste heb ik geen flauw idee wat het advies gaat worden. We krijgen in feb een voorlopig advies. Ik zie uiteraard wel (grote) verschillen met zijn zus. Zijn cijfers zijn over het algemeen hoog, IEP ook, hij zit in de verrijkingsklas. Maar hij is ook onzeker en werkt slordig, dus waar zo'n advies op uitkomt dat moeten we afwachten.
Hier een MAVO advies (vmbo TL). Ze heeft ernstige dyslexie, scoort op begrijpend lezen VWO, maar op rekenen kader. Ze is het afgelopen jaar gestart met dyslexiebehandeling en dit slaat super aan bij haar. Ze gaat nu naar een montessori VO, waar M/H/V in een klas zit en er een uiteindelijk advies in klas 2 komt. Dus als ze nog zou doorgroeien, dan zit ze daar goed, en anders ook. Haar IQ test geeft ook nog geen uitsluitsel, ze heeft scores tussen de 91 en 121, disharmonisch.
Waarom dan geen havo advies? is dat puur om het lezen? nou maakt het natuurlijk voor haar niet uit voor de klas waar ze in komt. Maar als die behandeling zo goed aanslaat en ze scoort op begrijpend lezen zo hoog vind ik dit geen kansrijk adviseren.
Hier alleen een voorlopig advies groep 7 gehad: Mavo/havo. Vind ik zo’n lastig advies. Onze oudste had vwo en dan was het maar duidelijk naar welke scholen je ging kijken. Maar nu moet ik feitelijk gezien ongeveer alle scholen gaan bekijken, want hier zijn havo/vwo scholen vrijwel allemaal gescheiden van de mavo scholen. Alleen mavo kijken kan niet, stel dat je toch een havo advies krijgt. We beginnen dit jaar maar met kijken, zodat we in groep 8 nog een rondje kunnen doen als het definitieve advies er is.
Advies eind groep 7 was VWO, iep ook ruim boven 2F grens. 98-99% op lezen en rekenen. Dus ik verwacht een VWO advies. Altijd hoge cijfers en goede motivatie.
Hier nog helemaal geen advies gekregen. Ook geen voorlopig en ook zeggen ze niet welke advies we zouden kunnen krijgen. Deze krijgen we pas rond 20 maart. De cito staat op de agenda in januari, iep februari ( of precies andersom ). Dan alle uitslagen bekijken en dan pas een advies.... School gaf aan dat dit een nieuw landelijk beleid zou zijn. Ben dus verrast dat jullie het allemaal al hebben gekregen. Ik en ook andere van onze school vinden het wel heeeeeeel laat.... Hier namelijk geen idee wat het zou worden, maar het is een kind wat veel met zijn handen werkt, dus naar zulke scholen kijken we.
Hebben jullie nog helemaal geen oriënterend of pre-advies gehad? Dat is eigenlijk nl wel beter lijkt mij, omdat toch vaak gezegd wordt om in gr 7 al wat scholen te bezoeken. De cito eindtoets bestaat niet meer in de vorm zoals hij altijd was (is nu anders en van iep weet ik niks) en het moment van afnemen is anders. Ook is daarmee de landelijke inschrijfdatum naar achter geschoven tot 1 april geloof ik. Dat is wel nieuw, maar dat je niet eerder al een pre-advies krijgt heb ik niet eerder gehoord.
Nee haar rekenniveau is erg aan de lage kant. Met lezen (ze wordt vaak voorgelezen) gaat het heel goed. Werkwoordspelling is vlekkeloos, de rest van het woord niet zo Maar door deze score vinden we deze school waar ze naartoe wil, wel echt bij haar passen.
Nee we hebben in groep 7 ook niets gekregen. 1 rapport gesprek net zoals de andere klassen, daar werd gewoon het rapport in besproken. Ze vertelde tijdens de info avond in gr 8 dat ze pas alles willen bespreken als alle toetsen geweest zijn. Niet eerder omdat adviezen vaak nog wijzigen?? Wat ik best raar vind als een kind al een aantal jaar op een school zit, kan je toch wel een beetje inschatten waar het kind heen gaat. Citos hebben we hier gewoon. 2de week na kerstvakantie uit me hoofd. Hier zal het vmbo basis kader en heel misschien tl worden. Maar een klasgenoot van onze zoon heeft helemaal geen idee waar hun kind op zit... het zou vmvo kader kunnen zijn, maar havo zou ook kunnen... Ze hebben geen idee... en dat kindjr komt hier ook vaak spelen. Is echt wel slim vooral met wat er in de wereld gebeurt, maar zijn toetsen bij topo bijv zijn vaak net aan voldoende.
Dan kun je uit de cito's toch wel afleiden waar ze ongeveer zitten Hoge A of l = vwo Lage A of hoge B of ll = havo Lage B of hoge C is lll = TL IV
de andere scores zijn basis/kader. wij gaan zelf ook in groep 7 opendag bezoeken en ik heb de school niet nodig om te kijken waar ongeveer. begrijpend lezen is nog net iets belangrijker dan rekenen. Mijn dochter scoort l of ll op begrijpend lezen, spelling en DMT. Rekenen II of lll en vorig jaar zelfs een keer een IV. Rekenen gaat nu heel goed omhoog in groep 6. We hopen dat de nu op een ll of lll uitkomt. Dochter kan veel beter cijferen. Ze weet dat ze met een II Op rekenen zeker havo gaat krijgen. Ik zie haar graag tzt in havo/vwo brugklas. Maar het gaat echt afhangen van hoe ze zich ontwikkeld met name op rekenen en dat weet ze zelf ook. Ze wil graag havo eigen idee. Leest ook veel.
Bij ons op school doen ze niet aan adviezen voor groep 8. Maar in groep 8 krijg je in het najaar wel een voorlopig advies. Pas een advies krijgen op 20 maart vind ik echt veel te laat. Op 31 maart moet je uiterlijk inschrijven op een school. Open dagen zijn allemaal eind januari, begin februari. Je moet toch gericht kunnen gaan kijken? Nu was dat voor ons voor zoon niet moeilijk, want bij hem is het echt al jaren duidelijk wat zijn advies zou gaan worden, namelijk vwo. Altijd pluswerk op alle vlakken, bij cito's alleen maar (hoge) I. Dus daar hadden we het advies niet eens voor nodig. Maar bij dochter was dat anders. Die begon te groeien (in haar prestaties dan hè) in groep 6. Toen we in groep 7 naar open dagen gingen, vonden we het wel wat lastig om te bepalen waar we naar moesten kijken. Haar juf wel gevraagd, maar die mocht geen officiële uitspraak doen, dat was het beleid van school. Maar goed, we dachten dat havo wel reëel zou zijn. Maar moesten we dan naar mavo/havo of havo/vwo kijken? Op de middelbare bij ons in de woonplaats (waar ze uiteindelijk ook naartoe is gegaan), heb je in de 1e dakpanklassen en mavo/havo zat toen nog op een andere locatie dan havo/vwo. Dus maar bij beide gaan kijken. Voorlopig advies groep 8 was havo/vwo dus het jaar daarna alleen daarnaar gekeken. En haar definitieve advies was uiteindelijk vwo. En dat was niet door de eindtoets, want die was door de klas zowat collectief onder kunnen gemaakt, waarschijnlijk door introductie nieuwe toets (geen cito meer) met andere toetsmethode. Als je zo'n verloop ziet, dan vind ik het toch wel heel lastig om gericht naar scholen te gaan kijken als je pas op 20 maart het eerste en enige advies krijgt. Zeker omdat je het zelf dan ook lastiger kunt inschatten. Het is niet bij ieder kind even duidelijk zoals bij onze zoon tenslotte. Hier weet ik ook van een klasgenootje van zoon waarbij de ouders verrast waren omdat het voorlopig advies hoger uitviel dan ze verwacht hadden. Overigens vond ik het jammer dat wij in groep 7 nog geen voorlopig advies kregen, bij dochter dan, bij zoon was het niet nodig. Maar ik vind een advies in groep 6 (zoals ik bij TS las) echt veel te vroeg. Er kan nog zoveel veranderen. En over het algemeen ga je dan ook nog niet naar open dagen, dus waar is het nodig voor?
Herkenbaar. Dat hebben wij met kader/mavo. Dochter zit er een beetje tussen en de scholen zijn hier vmbo school tm kader. En dan vanaf mavo scholen. Dorp verder heb je wel een vmbo school tm mavo. Nog geen officieel voorlopig advies gehad. Krijgen we pas eind Jan (ze zit in groep 8) wel overleg met leerkracht wat ze denken want ik wil wel gericht krijgen. Hij gaf aan Mavo advies dus de vmbo school gaan we niet kijken (zijn we vorig jaar wel geweest)