Boeken tip (!) voor moeders met lege armen

Discussie in 'Vlinder lounge' gestart door Evia, 18 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evia

    Evia Bekend lid

    11 mrt 2015
    595
    0
    16
    Hier op ZP heb ik als tip van iemand deze boektitel gekregen en bij deze geef ik de tip heel graag door aan wie hem nodig heeft: 'Altijd een kind te kort' van Jeannette Rietberg.

    De omschrijving op en over het boek geeft aan dat het vooral gericht is op vrouwen die zwanger zijn of zwanger willen worden, nadat zij eerder een kindje verloren hebben.
    Mijn mening is dat dit boek voor alle moeders met lege armen een absolute aanrader is, ongeacht of (je wens voor) een zwangerschap aanwezig is of niet. Ik ben mijn meisje veroren met 23 weken zwangerschap en heb nog geen behoefte om opnieuw zwanger te worden, en toch is dit boek heel fijn voor mij om te lezen. Zoveel tips en herkenning die ik er uit haal, dat wens ik iedereen toe die het nodig heeft.



    Wat zeggen verkoopsites over dit boek:
    Vrouwen die zwanger zijn of willen worden na het verlies van hun baby krijgen te maken met de confrontatie tussen de nog recente ervaring van dood en de ervaring van nieuw leven. In hun situatie is het moeilijk zich te identificeren met de groep van zwangere vrouwen die deze ervaring niet hebben. Dit handboek behandelt de verschillende fases: zwanger worden, zwanger zijn, de bevalling, en het ouderschap daarna. Goede informatie helpt de moeder bij het herwinnen van vertrouwen in zichzelf, in haar lichaam en in de medische zorg. Ook zorgverleners krijgen inzicht in de specifieke problematiek van deze vrouwen doordat er handreikingen voor een betere professionele begeleiding worden geboden. Jeannette Rietberg is door eigen ervaring en zelfstudie deskundige en spreker geworden op het gebied van sterfte rondom geboorte. Altijd een kind te kort neemt de lezer mee in de uitdagende reis waarin verlies, rouw, blijdschap, hoop en herstel met elkaar verweven zijn. In het boek zijn ook uitspraken van lotgenoten verwerkt die voortkomen uit interviews. De medische bijdragen en diverse adviezen komen van Maria Pel die als gynaecoloog verbonden is aan het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Zij heeft ruime ervaring in het begeleiden van hoog risico zwangerschappen.

    Ouders die zwanger zijn of willen worden nadat zij eerder een baby verloren rond de geboorte, kampen met een mix aan gevoelens. Naast blijdschap om het nieuwe kind dat komt, zijn er ook angsten, onzekerheden en verdriet. Dit boek gaat in op de vraag: ben je klaar voor een volgende zwangerschap en wat te doen als het antwoord daarop ja is? Op welke medische verschijnselen moet je extra alert zijn? Met hoofdstukken over de drie trimesters, de bevalling en geboorte en de tijd daarna. Een apart hoofdstuk voor de vader en over heldere communicatie met de zorgverleners. Negen vrouwen vertellen hun persoonlijke ervaring met babysterfte. Hun citaten staan door de tekst heen, achterin staat hun verhaal kort samengevat. Een dik boek vol informatie, feiten, tips en ervaringen over een specifiek onderwerp waarover nog weinig boeken zijn. Het biedt herkenning en erkenning voor ouders die hetzelfde meemaakten. De auteurs zijn ervaringsdeskundige en gynaecoloog/perinatoloog.
     
  2. Diazz

    Diazz VIP lid

    28 dec 2014
    6.391
    3.134
    113
    Ik heb dit boek ook gelezen en het is zeker een aanrader. Ik heb er veel aan gehad, na het verlies van onze zoon, tijdens nieuwe zwangerschap en na de bevalling.
    Een super goede tip dus :)
     
  3. imp

    imp Bekend lid

    16 nov 2012
    712
    22
    18
    NULL
    NULL
    Besteld....bedankt voor de tip! :)
     
  4. Evia

    Evia Bekend lid

    11 mrt 2015
    595
    0
    16
    Hoop dat je er veel aan hebben zal! =)
     
  5. Sandywich

    Sandywich Actief lid

    4 mrt 2016
    389
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tip!
     

Deel Deze Pagina