Hoe houden jullie je inkomsten en uitgaven bij?

Discussie in 'De lounge' gestart door Melrose, 20 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hallo dames,

Ik ben even aan het Googlen op boekhoudingssoftware voor het huishouden, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ook lees is over systemen met kassabonnetjes etc.

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen.
    Ten eerste: hou je je inkomsten en uitgaven (nauwkeurig) bij?
    Ten tweede: hoe doe je dit? Met welke middelen of programma's?
    En hoe vaak? En.....merk je verschil sinds je ermee begonnen bent?

Ik wil er op korte termijn erg graag mee beginnen. Ik heb een stapel van ca. 1,5 meter hoog met allerlei rekeningen, garantiebewijzen, polissen etc. Die moet dus uitgezocht worden. En wij verdienen ruim voldoende geld, maar op de 1 of andere manier houden we iedere maand bijna niets over! In theorie zouden we per maand minimaal 800 euro apart moeten houden. Maar in de praktijk is het steeds opletten aan het eind van de maand.

Ik zoek inzicht in de inkomsten en vooral de vele uitgaven. :)
    Wie o wie heeft de gouden tip(s)?

Thanks.
    X

2. Lilly156

Lilly156 Fanatiek lid

9 dec 2012
    1.698
    0
    0
    Het is geen gouden tip, maar houd het wel bij.
    Doe dit gewoon in excel en maak er daarna een cirkeldiagram van om te kijken wat de verdeling is.
    Heb een tabel inkomsten, vaste uitgaven, variabele uitgaven en sparen.
    Omdat wij echte pinners zijn doe ik dit eens per week adhv internetbankieren.
    Ik doe dit om eens inzicht te krijgen in uitgaven, maar niet omdat we tekort hebben.

3. VioletRose

VioletRose Niet meer actief

Als eerste zijn we begonnen met mappen maken. Hierin alle belangrijke papieren ingestopt. Dus rekeningen, garantiebewijzen, etc.

Toen hebben we een excel gemaakt van alle automatische incasso's en rekeningen die maandelijks betaald worden.

Dit vind ik sowieso een handige site maar wij hebben laatst dit helemaal ingevuld:

Persoonlijk Budgetadvies - Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting

Maar een excel kan dus ook. Hierna hebben we vastgesteld hoeveel per maand we uit willen geven aan boodschappen (huishoudgeld), tank, sparen etc. Vaste bedragen worden nu overgemaakt en daar moeten we het mee doen.

Ik zou dus beginnen met een lijst maken wat er in komt en sowieso uitgaat. Dan kunnen jullie daarna kijken wat jullie willen uitgeven aan de rest.

Succes!!

4. Lilly156

Lilly156 Fanatiek lid

9 dec 2012
    1.698
    0
    0
    Zie net reclame van afas personal (reclame bij uitstel van executie)
    Misschien is dat wat voor je?

5. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Hier geen gouden tip.
    Heb gewoon een schriftje.
    Alle vaste lasten berekend...staan op de 1e blz.
    In het schriftje houd ik twee kolommen bij.
    Eentje met boodschappen en eentje met overige uitgaven (cadeautjes, kleding, tanken enz).
    Programma's op de computer...tja...wie weet welke gek er dan bij kan? Daarnaast had ik eerst een excel bestand, maar merk dat ik het niet bij houd omdat ik dan elke keer de pc moet opstarten. Mn schriftje werkt prima.

Wat het ons opgeleverd heeft? Stukje bewust wording en meer spaargeld ;)

6. Nati

Nati Niet meer actief

Haha, die vraag had van mij kunnen zijn!! Ben er toevallig de laatste dagen ook heel erg mee bezig.
    Ik ben sinds de komst van onze dochter minder gaan werken en dan komen er allemaal nieuwe kosten bij voor kinderopvang en verzorging van de kleine. Ik heb er even geen grip meer op hoe we er financieel voorstaan (in theorie moet het hier ook heel goed kunnen lukken, maar we houden toch altijd nog een stuk maand over aan het einde van ons geld) en moet nog wennen aan de nieuwe situatie (meer tijd om geld uit te geven, maar minder geld te besteden, uhm... :)).

Ik heb sinds gisteren een huishoudboekje app op mijn telefoon (eyeWally), maar ik heb nog geen idee of het wat is, omdat ik met de volgende salarisbetaling pas mee ga beginnen alles bij te houden. Je kunt hem wel beveiligen met een pincode.

Ik lees hier lekker mee voor goede tips!

7. SuusD

SuusD Fanatiek lid

8 jan 2013
    3.004
    3
    38
    net als Vio doe ik het

8. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Mappen maken! Per jaar of alfabet

Rekeningen meteen betalen en dan groot daarop schrijven betaald!

9. Verox

Verox Niet meer actief

Met het SNS kasboek! Als klant maak je daar gratis gebruik van en ik ben er echt helemaal enthousiast over!
    Ik zou er zelfs nog wel voor willen betalen, zo'n geweldige extra dienst. De meeste uitgaven en inkomsten worden automatisch in de juiste categorie ingedeeld. Je krijgt tabellen te zien, je kunt vergelijken, en een budget voor een aantal categorieën instellen.
    Echt super!

10. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oooh deze ga ik volgen. Hier ook het probleem van makkelijk zouden kunnen rondkomen maar in de praktijk lukt het steeds net niet. Ik heb wel al mijn papieren geordend in mappen etc.

11. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Rekeningen die binnen komen meteen betalen, hier de datum opzetten wanneer je hem heb betaald. ik gooi dit dan allemaal op een stapel en 1 keer per half jaar stop ik alles netjes in een map. Dit deel ik in, in catagorieën.

Ik pin wekelijks 70 euro voor de boodschappen (eten) en kleine dingetjes betaal ik hiervan. Andere spullen pin ik.
    Zodra het salaris binnen is, zet ik een vast bedrag op de spaarrekening.

In een excel bestand houd ik al onze uitgave en inkomsten bij. Ik heb verschillende kopjes gemaakt; boodschappen (eten), boodschappen (andere dingen), tanken, pinnen
    en ik heb een kopje vaste lasten.
    Het excel bestand telt alles automatisch op en af.
    Ik zie dan uiteindelijk wat ik over houd op maand.

12. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Ik hou alles in een excell sheet bij. De eerste tabblad is alle standaard inkomsten en uitgaven. De volgende tabblad is alle vaste inkomsten en uitgaven en verwachte (grotere uitgaven bijvoorbeeld factuur loodgieter) zo kan ik van elke maand zien wat er binnen komt en uitgaat, alles wat is betaald kleur ik voor die maand blauw, zodat ik weet dat het is betaald.

Daarnaast heb ik een tabblad met wat ik uitgeef aan boodschappen, persoonlijke verzorging, kleding, huis/ ondrhoud en benzine. Elke week, paar weken kijk ik mijn afschriften na (telefbankieren app) en tel ik het op in de kolommen, zo weet ik precies wat ik heb uitgegeven.

Ik doe dit pas sinds een paar maanden op deze wijze maar het werkt wel makkelijk en je hebt een duidelijk overzicht.

Misschien is mijn uitleg niet helemaal duidelijk hoor haha!

Dat van die cirkeldiagram vind ik ook een goede tip! Kan je alles gelijk in een opslag zien!

Op de betaalde rekening doe ik een krabbel en datum en doe ikg elijk in een map. En ik heb een postbakje waarin de nog niet betaalde rekeningen of afgehandele post in zit.

13. Triskele

Triskele Niet meer actief

ik houd alles in excel bij en laat alles automatisch incasseren en pin alles, dus met elke datum erbij wanneer het eraf gaat en hoeveel we over hebben voor de rest van de maand e.d. werkt erg goed hier...

14. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Jeetje wat houdt iedereen een hoop bij. :p
    Goed bezig hoor dames, kan ik een voorbeeld aan nemen.

Bewaren jullie ook (alle) kassabonnetjes overigens?

15. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Wij hebben een excel bestand met onze vaste lasten.

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij houden het ook in een excel bestandje bij.

17. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    #17 Loeki82, 20 feb 2013
    Laatst bewerkt: 20 feb 2013
    Ik werk ook met een Excel bestand. Alle vaste lasten gaan via automatische incasso, en geld voor de boodschappen pinnen aan het begin van de maand (een vast bedrag). We hebben een huishoudportemonnee, daar zit het boodschappengeld in, en daar moeten we de hele maand mee doen.

Boodschappengeld is ook weer onderverdeeld in luiers, melk, billendoekjes, verzorgingsproducten e.d.

Van wat we over houden zetten we geld opzij voor de auto, kleren en uitjes.

En het belangrijkste..... pinpas thuis laten.

18. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Hier gebruikte ik pen en papier :).

Wij hebben een tijd met 2 huizen gezeten en toen wilde ik graag alles nauwkeurig bijhouden om te zorgen dat we niet in financiële problemen zouden komen.

Toen ons huis was verkocht en we alleen nog ons huidige huis hebben hou ik het niet meer bij.
    De eerste zes maanden in ons "nieuwe" huis heb ik dit wel gedaan om weer een nieuw overzicht te krijgen in ons nieuwe uitgavenpatroon.

Alle vaste lasten opgeschreven, onze vaste inkomsten opgeschreven en daarnaast onze daadwerkelijke uitgaven.
    Aan de hand daarvan heb ik een berekening gemaakt wat we nou precies kwijt zijn en beter nog hoeveel we kwijt willen zijn aan bepaalde dingen, bijv de boodschappen waren bij ons absurpt hoog qua uitgaven dit heb ik dus teruggebracht en nu sparen we meer :).

19. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Pfoeh, knap van jullie hoor, dat jullie het zo goed bijhouden. Ik heb dit ook een paar keer geprobeerd, maar toch raakt dan de klad er weer in. Nu wil ik graag een 2e betaalrekening gaan openen bij de bank en deze gaan gebruiken voor boodschappen, kadootjes, benzine, kleding enz.. Op deze rekening komt dan een vast bedrag per maand en daar moeten we het dan van de doen. De rekening die we nu al hebben, wil ik dan echt alleen nog houden voor het betalen van de rekeningen. Ik denk dat het voor mij al een heeeeeel stuk overzichtelijker wordt met deze oplossing..

20. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Wij doen het in excel. Houden daar alle inkomsten en uitgaven in bij. Bijna Alle vaste lasten gaan automatisch. Boodschappengeld en zakgeld zijn vaste bedragen en storten we naar de een andere rekening. Zo zien we precies hoeveel we aan boodschappen en zakgeld hebben uitgegeven. Werkt voor ons het beste, aangezien ik een gat in m'n hand heb en alles maar blijf pinnen. Voor mij ook een stukje bewustwording, heb nu al anderhalve maand geen kleding gekocht! En nu houden we geld over voor sparen, ook weleens fijn :)

Deel Deze Pagina