Hallo, Wij twijfelen of onze dochter van 6 misschien iets van lactose intolerantie heeft (of een andere allergie), ze is dit jaar nu 3x ziek geweest, alledrie ook last van haar buik en 1x vermoedelijk voedselvergiftiging. Vorig jaar maar 1x. We vonden het toch ineens wat veel, dus bij de huisarts geweest omdat ze soms ook tussendoor over haar buik klaagde. We zijn begonnen met 2 weken geen zuivel. Daarna rustig aan opgebouwd en tot op heden krijgt ze alleen nog geen optimel. Nu klaagt ze sinds vandaag weer over buikpijn. Kan natuurlijk gewoon weer een vrius zijn (je kan ook gewoon pech hebben natuurlijk), maar toch zit het me niet lekker. Hoe zit dat precies met lactose intolerantie? Bouwt dat zich op in je lichaam? Of krijg je direct last? Begin dit jaar, in april en augustus is ze ziek geweest. Waarvan april dus waarschijnlijk voedselvergiftiging. Is het normaal dat ze soms ineens wat vaker ziek zijn? Ik weet het gewoon even niet meer lol.
Lactose intolerantie kan met een eenvoudige test vastgesteld worden bij de dokter. Dus als je zo twijfelt, zou ik daarom vragen.
Dat kan indd vastgesteld worden met een est waarbij je naar he ziekenhuis moet. Je krijgt dan een lactose drankje. Daarna meten ze om de zoveel minuten je adem en als het apparaatje boven een x getal uit mn hoofd komt is er sprake van lactose intolerantie. Bij mn zoontje stopten ze beide keren toen het ineens hele hard van 0 naar 40 liep. Dit odnerzoek kost je zeker een halve dag en je moet heel veel wachten omdat het bij sommige pas na een paar uur gaat werken (mijn zoon krijgt dus pas drie of vier uur na het nuttigen van lactose last en daarom was het ook pas na 3 uur jn zijn adem te meten). Dus enerzijds eenvoudige test, anderzijds vermoeiend. Maar nu het ziek zijn. Drie keer is naar ik weet niet zoveel dat je zeg daar moet iets aan ten grondslag liggen. Mn zootje die dus een lactose intolerantie heeft en helaas ook weleens lactose binnenkrijgt is zelden ziek. Dus de link ziek dus lactose intolerant vind ik geen logische. Maar als je zegt ze heeft veel buikpijn zou ik eerst eens haar ontlasting laten onderzoeken en de dokter laten voelen of haar buikje goed voelt en dan eventueel verder kijken.
Dank je voor de tips! We zijn bij de huisarts geweest en die heeft haar buikje onderzocht. Ze heeft gewoon normale ontlasting en ook geen moeite om naar de wc te gaan. Of het echt lactose intolerantie is, twijfel ik ook wel aan hoor. Maar dit is wat van de huisarts moesten uitproberen. Binnenkort gaan we weer even terug om door te spreken. Maar misschien moeten we ook haar ontlasting eens laten onderzoeken op parasieten en daarna eventueel verder kijken. Ze heeft tussen het echt ziek zijn door, dus als ze gewoon fit is, af en toe ook last van haar buikje. Vaak heel kort, soms wat langer. Gisteren had ze ook last, maar niet heel erg. Ze was wat hangerig. Maar vanochtend toen ze wakker werd, super actief en gewoon eten en drinken. Ze gaat het op school toch maar proberen. Ook gisteren normale ontlasting. Al luchtte het haar wel heel erg op. T is heel lastig.
Ze is inmiddels weer thuis. Ligt op de bank, rustig, maar wel toch nog last van haar buikje. Borrels noemt ze het. We gaan in ieder geval aandringen op meer onderzoek om ook in ieder geval dingen uit te kunnen sluiten. Kan gewoon een virus zijn natuurlijk, maar ja ook wellicht allergische reactie op iets.
Lactose intollerantie is heel wat anders als koemelk allergie he, wist je dat? Lactose is een melk suiker en een koemelk allergie is doorgaans de allergie voor de eiwitten in de melk. Overigens schrijf je optimel. Daar zitten vaak zoetstoffen in, en daar kan je ook winderigheid, buikpijn en diaree van krijgen. Je kan dan beter karnemelk met limonadesiroop, yogho of fruitmelk oid geven als je geen gewone melk wilt geven.
Hier een dochter met lactose intolerantie, wij hebben de ademtest gelukkig niet gedaan in het ziekenhuis, waren er wel maar de middelen hadden ze niet voor handen. En uiteindelijk na alle bloed uitslagen was het niet nodig zo duidelijk als wat en dan hoeft die enorme belasting niet. Voordat wij het wisten was het dat als mijn dochter een beker melk dronk de ontlasting letterlijk via dr broekspijpen langs dr luier liep zo dr schoenen in en dat binnen 10 minuten na het drinken hiervan. Wat wij wel merken bij onze dochter is dat elk virus ook zijn uitwerking heeft op haar darmen en zij daar vaak meer last van heeft dan van bijvoorbeeld een fikse verkoudheid. Ik zou wel zeker verder onderzoek laten doen, maar bij mij gaan geen bellen rinkelen dat het met lactose te maken zou hebben, ( ik ben het zelf ook en bij ieder gebruik van zuivel heb ik buikpijn tenzij vrij van lactose)
Dank je wel voor je uitleg! Ik wist wel dat dat twee verschillende dingen zijn, maar heb daar nu helemaal niet bij stil gestaan. Het gekke is dat mijn dochter eigenlijk nooit diaree heeft. Ook niet bij buikgriep. Ik twijfel sowiezo vanaf dat de huisarts erover begon over lactose intolerantie, omdat zij meestal niet meteen last krijgt. Maar koemelkallergie bouwt in het lichaam op toch?
Bedankt voor je ervaring! Verder onderzoek laten doen gaan we zeker. Er staat voor volgende week woensdag een afspraak gepland bij de huisarts en dan wil ik in ieder geval ook een ontlastingstest doen om uit te sluiten dat er geen parasiet zit. En verder inderdaad door testen op verdere allergieën. Ze was gisteren nog steeds enorm actief, maar nog steeds last van haar buik. Vanochtend huilend wakker, ze had erge buikpijn. Inmiddels voelde ze ook wel warm (nog niet getempt), dus denk toch een virus. We houden haar goed in de gaten, anders toch weer even contact met de huisarts.
Update. Dochter heeft veel meer pijn nu en eet en drinkt erg weinig. ze heeft ook wat verhoging. Contact gehad met de huisarts en we mogen vanmiddag langs komen. Ook gaan we proberen een plasje op te vangen. De huisarts vind buikgriep niet heel aannemelijk, omdat ze niet spuugt en geen diaree of koorts heeft. Maar met blaasontsteking, ze klaagt niet over pijn bij het plassen, kan dat?
Bij onze dochter is er eerst ook een parasiet geconstateerd maar wel naar aanleiding van altijd diarree toen die behandeld was en het ging niet over ging ik steeds meer dingen herkennen. tot ik een beker karnemelk gaf even 10 minuten weg ging en bij terugkomst mijn man met haar omhoog stond en het letterlijk uit dr broek kwam lopen dr ontlasting, toen zeiden wij bieden het is de lactose, de huisarts wilde eerst niet meewerken was de tijdelijke variant en alles, maar uiteindelijk in het ziekenhuis terecht gekomen en hadden natuurlijk al maanden alles weggelaten en kregen een totaal ander kind. daar werd er als eerste stap bloedonderzoek gedaan dit omdat ze natuurlijk pas 1 was en dat erg jong voor lactose intolerantie is. maar we werden binnen een week al gebeld dat het geheel duidelijk was, we moesten nog aanvullend onderzoek doen van man en mij met bloed en toen bleek het zo te zijn dat vanaf mijn kant het erfelijk belast is. Nu een jaar later weten we dat mijn moeder oom en oma het ook hebben. Zoontje weten we nog niet, hij is heel lastig te prikken en raakt dan in paniek dus doen we dan pas, hij heeft geen klachten. Ik lees nu da ze koorts heeft dan zou ik idd aan een virus of een ontsteking denken, kaart gelijk de ontlasting aan misschien kan je die zo snel mogelijk doen, duurt meestal ook wel even voor daar de uitslag van is.
Dank je wel voor je ervaring! Ja het is op dit moment heel lastig te zeggen waar ze nu last van heeft. Kan inderdaad een virus of ontsteking zijn. Buiten de gewone virussen en griepjes, heeft ze af en toe eigenlijk alleen buikpijn. Geen dunne ontlasting of andere ontlasting. Niet misselijk. Ze normaal gesproken eigenlijk gewoon een heerlijk actief kind met soms een beetje buikpijn en dit jaar wel veel ziek. Vandaar dat we zijn gaan twijfelen, gezien er in de familie van mijn man en bij man zelf heel veel allergieën voorkomen, juist ook voedselallergieen. Ik zal inderdaad gelijk aan mijn man doorgeven voor een ontlastingsonderzoek aanvragen. Hij gaat vanmiddag met haar heen.
Hoe is het nu? Hier heeft zoon ook pas uuuuren na de inname van lactose last. Nooit meteen en zijn ontlasting wordt er ook niet dun van. Geen diarree, eerder obstipatie. Maar dst is altijd zo, met of zondrr inname lactose. Maar lactose intolerant betekent dus ook niet altijd dat je meteen na inname op de melksuikrr reageert.
Dank voor je reactie! Dokter heeft haar gisteren onderzocht, kon niets raars vinden. Vandaag haar urine laten testen, de quick test gaf niets raars, nu een kweekje en morgen weer bellen. Het lijkt wel wat beter te gaan. Geen verhoging meer, veel aan het spelen en actiever. Eet en drinkt wat meer. Heeft nog wel een beetje last van haar buik. Ze zegt wel dat het beter gast en dat ze minder pijn heeft. Ze is nog wel hangerig, maar dat lijkt me logisch. Lijkt dus toch op een vaag virusje. Volgende week woensdag heb ik afspraak bij de huisarts om alles door te spreken voor de allergieen!
Ga eens een voedingsdagboek bijhouden, dan ga je echt zien of de buikpijn die ze benoemt, met de voeding te maken kan hebben. Jonge kinderen geven namelijk bij heel veel soorten pijn en ongemak buikpijn aan. Vraag dus door als ze hierover klaagt, laat haar aanwijzen waar de pijn zit, (en wees niet verbaasd als ze buikpijn zegt en vervolgens haar knie aanwijst als pijnplek.... ). Buikpijn is een erg lastige klacht om goed te duiden bij kinderen. Met een voedingsdagboek zal een kinderarts je ook serieuzer nemen en eerder actie ondernemen als bijvoorbeeld de ademtest om eventuele lactose intolerantie aan te tonen.
Nou ze heeft dus toch een blaasontsteking! Vanochtend gebeld door de huisarts. Ze krijgt nu antibiotica. Wellicht dat dit ook al een tijdje sluimert. We gaan het afwachten! Bedankt voor alle tips!