Boekentips - groep 8

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Linda86, 7 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Mijn oudste dochter (groep 7) moet tussen elke vakantie 5 boeken lezen, vertelde ze toevallig van de week, dat komt dus neer op 30 per jaar oid? :roflmao: Ik vind 5 in een heel jaar dus ook wel meevallen. :D
     
    Linda86 vindt dit leuk.
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Poeh, daar had je mij of mijn zoon echt geen plezier mee gedaan. En wie gaat dat controleren of je er 5 per vakantie leest? Vast niemand.
     
    Linda86 vindt dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Tussen de vakanties ;).
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Hier maken ze een boekbespreking en worden er verder geen eisen gesteld aan hoeveel boeken je moet lezen.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Tussen de vakanties inderdaad. ;) :) Ze moeten de boeken die ze hebben gelezen invullen in een dossier, wat de juf af en toe checkt. Nu zijn ze niet mega streng, dus ik geloof niet dat er heel dramatisch gereageerd wordt als je er wat minder leest. :) Maar het wordt wel erg gestimuleerd het wel te doen en volgens mij werkt dat voor heel veel kinderen erg motiverend, dat zie ik tenminste in de klas van mijn dochter.

    Mijn dochter leest overigens (erg) graag, voor haar is het dus sowieso geen probleem. :)
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Haha, dat hoop ik ook.
    Mijn oudste is een echte boekenwurm, maar mijn zoon zou er echt niet zonder enorme strijd 5 in zijn vakantie gaan lezen. Denk dat die uittreksels ofzo op zou zoeken, net als ik als kind :oops:.
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Haha. Ik las als kind zeker 10 boeken per week, maar mijn oudste vertikt het ook. Hij moest deze vakantie een boekendoos maken, dat boek had hij dus voor de vakantie al uit, want "in de vakantie hoef ik geen huiswerk te maken". Lezen is voor hem echt een ramp, terwijl hij het wel goed kan, maar hij vindt het gewoon niet leuk. Man ook niet trouwens.
     
    Linda86 en Jo79 vinden dit leuk.
  8. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Voor wie nog een aanvulling nodig heeft; het boeken 'haaientanden' van Anna Wolz - is een dun boekje. Mooi verhaal. Ook prima om als ouder voor te lezen. Verder kiest dochter hier af en toe ook voor een luisterboek- waar ze het boek zélf dan ook van leent.

    Hier moeten ze 6 boekverslagen maken in 8 - maar 3 gewone boeken en dan nog 1 dichtbundel, 1 prentenboek en 1 stripboek. Dat maakt het wel leuk, dat verschil.
     
  9. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    Geen tips maar ik ga dit vanmiddag aan mijn puber laten lezen.
    Die kwam gister mopperend thuis vanwege het feit dat ze 1 (!!!!) boek moet lezen en een boekendoos over moet maken. Ze zit ook in groep 8. Als ik hier dan lees dat er 5 gelezen moeten worden mag ze heel blij zijn met dat ene boek
     
    Linda86 vindt dit leuk.
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Uhm hier hoeven ze vanuit school geen boeken te lezen en ook geen verslagen te maken :rolleyes:
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Hier één boekbespreking per jaar. Daar worden dan wel aardige eisen aan gesteld, op zijn vorige school ook.
     
  12. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik lees zelf ook heel graag, maar beide kinderen hebben dat helaas niet van mij overgenomen. Ik ben wel blij met de tips hier, staan wel wat boeken tussen die in ieder geval een beetje in de smaak gaan vallen.
     
  13. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.999
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Achtste groepers huilen niet.
    Groep acht aan de macht.

    Beide van Jacques Vriens
     
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    oudste dochter is nu bezig in 'Engel' van Isa Hoes en Vlinder Kamerling. - Lezen gaat haar niet zo vlug af, maar hier was ze na 1x lezen gelijk enthousiast over. En ook dit is niet zo'n heel dik boek (dus nog te overzien).

    http://www.leesfeest.nl/boek/engel
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Bedoel je digitaal lezen?

    Ik zou hem echte boeken geven. Boek lezen vanaf een scherm bevordert echt niet de liefde voor boeken en het lezen
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Misschien nog Aan de bal van Lieneke Dijkzeul? Heeft mijn dochter niet gelezen, maar ik zelf vroeger wel en ik vond het een prachtig boek. En misschien door het onderwerp (voetbal) wel een kanshebber?
     
    Linda86 vindt dit leuk.
  17. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ja, is dat zo? Heeft dat nog een reden? Ik wist dat niet namelijk.
    Normaal leest hij ook eigenlijk meestal wel uit een gewoon boek, maar tegenwoordig leest hij wel eens in bed en dan is een ereader fijner (vind ik zelf tenminste ook).

    @NiekeKris dat is nog wel een goede ja, die heb ik zelf vroeger ook gelezen. Even kijken, misschien ligt die nog wel ergens op zolder zelfs. En anders hebben ze 'm vast bij de bieb.
     
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik weet niet of het wetenschappelijk aangetoond is hoor, maar het lezen uit een boek of van een scherm vind ik een wereld van verschil qua beleving.

    Voor mij is het te vergelijken met bowlen met vrienden op de wii ten opzichte op een echte bowlingbaan.
    Je houdt het echte boek vast, kunt rondbladeren, het ruikt naar een boek.. In de bieb kun je echt verdwalen tussen die grote kasten, neuzen, echt induiken in die wereld.

    Ik hou enorm van boeken en de wereld die erin schuilgaat, en 2 van mijn kinderen ook. Toen we in de bibliotheek van het rijksmuseum mochten kijken voelden zij zich alsof ze in Disneyland waren. De ruimte vol fantasie en rijkdom. Mijn zoon wilde er wel wonen.
    Dat gevoel kan ik in geen duizend jaren oproepen kijkend naar een scherm met letters erop.
     
  19. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Ik denk dat het ook een kwestie is van wat je gewend bent.
    Vergelijk het met op vrijdagavond met je vrienden op de fiets naar de videotheek en daar neuzen tussen alle videobanden. Of Netflix. Ik mis die videotheek echt niet hoor.

    Ik vind boeken ook heerlijk. Heb een kast vol. Maar denk dat voor jongeren het misschien nog wel meer lonkt om op een scherm te kunnen kiezen en lezen dan in een echt boek.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  20. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ahh zo ja, ik kan me voorstellen dat als je echt van lezen/boeken houdt dat het een heel verschil maakt. Ik lees zelf ook graag uit een echt boek, maar voordat ik ga slapen voldoet mijn e-reader prima en ik vind het ook leuk om in de "kobo shop" rond te neuzen naar nieuwe boeken. Heel anders dan in een bibliotheek of boekenwinkel, maar óók leuk.

    Maar mijn zoon, die écht écht écht niet van lezen houdt, maakt het (tot nu toe in ieder geval) helemaal niet uit of hij een boek of een e-book leest. Het enige verschil voor hem is, welk boek het is. Een leuk boek maakt het nog enigszins "te doen".
     
    suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina